Jeeper704 schreef:Krachtige argumentatie, Harro.
De Duitse mentaliteit heeft weinig verandering hierin ..... nog steeds "see no evil, hear no evil and speak no evil".
Maar zoals je zei, het is even langs de rand van deze discussie.
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat sommigen hier proberen - hoe verdoken ook - om de misdaden begaan door Waffen-SS eenheden of delen van die eenheden te gaan minimaliseren en tegelijkertijd de misdaden begaan door Geallieerde eenheden of onderdelen ervan gaan vergroten of extra gaan aandikken.
Ik weet ook wel dat de negatieve kanten van de overwinnaar dikwijls achterwege gelaten worden, maar voor mij persoonlijk gaat de vergelijking tussen bv. de Das Reich en bv. de 45th Infantry Division niet op.
De "Thunderbird Division" reed (of liep) niet moordend en plunderend door Europa.
De "Das Reich" daarentegen .....
Het neerschieten van gevangen Waffen-SS is voor mij evenveel af te keuren als het neerknallen van Amerikaanse gevangenen of burgers.
Maar het is ook begrijpelijk als je als Amerikaanse soldaat ineens geconfronteerd wordt met vermoorde burgers of met een kamp vol van zieke, uitgemergelde, gemartelde en dode mensen.
Dan zou ik me ook keren tegen de eerste de beste SS-er die ik zag.
Achteraf staan verkondigen dat het niet juist was en dat het beestachtig was is natuurlijk makkelijk.
Ik weet ook wel dat niet elke Waffen-SS soldaat of officier een misdadiger was. Maar het valt toch op dat hun geschiedenis (van de eenheden dus) vol hangt van brutale moordpartijen en executies in vergelijking met Heer en Luftwaffe en verder ook met Geallieerde eenheden.
Laat ik heel duidelijk maken dat ik niets of iets probeer te verheerlijken of te minimaliseren! Het gebeuren in Oradour en de dood van velen is zeer te betreuren. Mijn punt is alleen dat ik heel graag zou willen zien dat de archieven, die angstvallig door Frankrijk gesloten worden gehouden ondanks vele verzoek ook van onderzoekers, worden geopend en niet zoals men wil pas in
2055! Als je definitief wilt afrekenen met elke vorm van een ontkenning dan had je dit allang gisteren moeten doen.
Omdat dit al heel erg lang de gemoederen bezighoud en zolang dit niet is gebeurd zal er, naar mijn mening, altijd een waas blijven hangen. Hoe raar het je ook mag klinken maar dus ook vanuit de waffen-ss organisaties is er de vraag gekomen om dit te doen. Vandaar dat vooral uit die hoek de vraag hardop word gesteld hebben wij als waffen-ss daar wel de schuld aan?! Gewoon een heel heldere en denk persoonlijk ook wel te begrijpen gedachte!
En laat ik je dan ook heel duidelijk maken dat je hier niet te maken hebt met de een of andere holocaust ontkenner
Vandaar ook dat ik mij altijd met naam en toenaam op het een aantal forums begeef en niet kies voor de een of andere flauwe naam
Ik heet Jan Willem en daarmee basta!
Mijn goede vriend Harro bedankt voor je support en ondersteuning! Voor een ieder die het wil weten wij kennen elkaar al een aantal jaartjes en delen dezelfde interesse en op de exact dezelfde manier vanuit een Geschiedkundige interesse hij vanuit zijn professie en hobby en ik vanuit interesse en hobby.
Mijn enige statement in deze hele discussie is dat ik bezwaar maken tegen het feit dat elke waffen-ss soldaat gelijk word gesteld met de hele organisatie. Het grootste deel vna de waffen-ss soldaten ziet zichzelf tot op de dag van vandaag als soldaat!
Trouwens voor die het ook wil weten, de ss-divisie Wiking heeft zich wel degelijk schuldig gemaakt aan misdaden aan het oostfront
JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".