In het begin kon je de Waffen SS omschrijven als elite: de toelatingseisen waren streng en de training was redelijk zwaar. Maar na verloop van tijd werden de toelatingseisen minder streng en de opleiding minder goed. De Waffen SS als totale organisatie kun je niet elite noemen, enkele divisies van de Waffen SS echter wel.Yorick schreef: -ik bedoelde elite eenheden
De Wehrmacht wordt qua prestaties ook vaak als ondergeschikt gezien aan de Waffen SS, ook dat is lang niet altijd terecht.
Een bevel niet uitvoeren dat deed men inderdaad niet zo snel in het leger. Interessant is om te weten dat bij de Einsatzgrüppen een groot ziekteverzuim was, velen konden het moorden niet aan en kozen ervoor om zich ziek te melden. Ook kon men zich bijvoorbeeld over laten plaatsen. De mensen die de verschrikkelijkste dingen uitvoerden in de einsatzgrüppen en de kampen, hebben er vermoedelijk toch vaak zelf voor gekozen.Yorick schreef: "we voeren alleen maar orders uit", daarvoor zit je in het leger.. oke, je vindt het misschien niet goed dat je met je peloton die groep burgers moet vermoorden, maar wou je weigeren? en vervolgens voor de krijgsraad verschijnen wegens het niet opvolgen van bevelen?
Het lijkt mij interessanter om in dit topic met elkaar een beter beeld te krijgen van de (Waffen) SS aan de hand van feiten en veronderstellingen. Het heeft denk ik verder weinig zin om de discussie goed of fout voor te zetten.