US camouflagekleding ETO?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
monmax
Lid

US camouflagekleding ETO?

Bericht door monmax »

Ik zit hier een boek door te nemen met foto's van Robert Capa. Staat er in eens een foto tussen genomen te Cherbourg op 26-06-1944 waarin twee GI's Duitse krijgsgevangenen bewaken. Het vreemde voor mij is dat zij camouflagekleding dragen als de 'Marines'. Deze hebben toch nooit in Europa gevochten. Patches etc. niet te herkennen. Iemand enig idee wat voor troepen dit zouden kunnen zijn? Het enige wat mij zo te binnen schiet zijn misschien de 2nd Rangers, maar ik weet niet of die toen nog in Normandië waren.
marf
Lid
Contacteer:

Bericht door marf »

Volgens mij heb ik eens gelezen.
Dat ze heel even die camo hebben gebruikt. M
Maar deze toen hebben weggedaan omdat ze door hun kameraden werden beschoten om dat deze te veel op de duitse SS camo leek.
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Op een andere latere foto staat een APC met daarin troepen in camo. Achterop het voertuig staan een 2deltateken-41.1. Zou dit de 2nd armoured division kunnen zijn? Deze laatste foto is genomen bij St-Lo.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Eenheden van het 41 Armored Infantry/2AD kregen in de week van 17 juli 1944 HBT Army Two Piece Sets uitgereikt als test.
Deze werden gedragen tot hun volgende douchebeurt ergens half augustus; uitzonderingen daar gelaten..

http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... camouflage

Johan
29th Let's Go!!!!!
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Hoe verklaar je dan de foto van 26 juni?
johan willaert
Lid
Contacteer:

monmax schreef:Hoe verklaar je dan de foto van 26 juni?
verkeerde caption?

welk boek?

Capa was in Normandie de laatste week van JULI...

Op blz 79 van Bando's Breakout book staat eveneens een dergelijke fout van de Half Track met HBT camo GI's... Datum moet zijn 29 juli ipv juni.... Dit werd mij door Bando zelf bevestigd...

Johan
29th Let's Go!!!!!
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Robert Capa: Photographs door Cornell Capa en Richard Whelan (ed.) Alfred A. Knopf, New York, 1985 ISBN 0-394-54421-8
Bladzijde 157 (die met de APC Notre Dame-de-Cenilly , ZW van St-Lo 28-7-'44) en 161 ( Cherbourg 26-6-44). Volgens de biografie van Capa zouden dit GI's van 9.ID 39th of 47th regiment moeten zijn. Op 25-7 keerde Capa terug naar Normandie bij het 2nd Armoured Division. De eerder genoemde plaats werd genomen door Combat Command B in de nacht van de 27e juli.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Er zijn idd uitzonderingen die de HBT camo dragen (oa eenheden van 30ID) en misschien zijn dit de kerels rond Cherbourg?

Kan je een scan posten van die foto?

edit:

het is toch deze foto niet???

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Zelfde groep alleen dan van achter genomen, zodat je de GI's aankijkt.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Deze foto heb ik in de tijd ingescand uit de 2AD Divisional History uit 1946.
Volgens dat boek is de foto genomen in de streek rond Canisy, ongeveer 27 juli 1944 tijdens de Break Through van Operation Cobra.
29th Let's Go!!!!!
monmax
Lid

Bericht door monmax »

Dus duidelijk een foute datering van de foto in het boek van Capa. Opgelost, weer wat geleerd. Bedankt Johan.

Als je trouwens een scan wilt wil ik hem wel sturen per PB + de andere.
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

marf schreef: Maar deze toen hebben weggedaan omdat ze door hun kameraden werden beschoten om dat deze te veel op de duitse SS camo leek.
Het is niet zozeer dat ze meer of minder werden beschoten door vriendelijke troepen dankzij het dragen van de M1942 Camouflage HBT pakken (Niet hetzelfde kledingpatroon als die van de USMC).
Er is geen enkele officiele bevestiging van fatale gevallen van vriendelijk vuur door deze pakken. Het is kennelijk een veel herhaalde mythe, waarbij schrijvers elkaar klakkeloos kopieeren ;)

Het is eerder dat de pakken werden ingeruild voor schone uniformen bij de eerste douchebeurt, zoals Johan zegt. Velen verdwenen ook met de gewonden en doden naar achter de linies.
Een andere opmerking is dat er slechte kleurstof zou zijn gebruikt bij het maken van deze kleding en dat die zeer snel vervaagde waardoor ze te opvallend werden. Maar daar heb ik nog geen bevestigingen van kunnen vinden.

De pakken werden ingevoerd als een beperkte test door de US Engineer Corps bij eenheden van de 2nd Armored Division: 82nd Recon, 17th Eng, 41st AIR en enkele eenheden van de 30th Infantry Division.
Na Operation Cobra werd kennelijk de test als compleet beschouwd en werden de pakken niet meer opnieuw uitgereikt.

Rick

Afbeelding
Deze heb ik gemaakt in de zomer van 2006 tijdens de 'Back to the Bocage Tour" op dezelfde locatie als de bekende foto van Capa. De man die de fles calvados aanreikt is een Britse Veteraan. Verder was de halftrack op Capa's foto van de 41st AIR en niet van 82nd Recon ;)
In Tabulas Argenteas Refero
Cas
Lid

Bericht door Cas »

En zo ziet hij er in het echt uit :

Afbeelding
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
johan willaert
Lid
Contacteer:

Mooi, welk merk is het jasje?

Staat de linkerborstzak hoger dan de rechter?

Johan
29th Let's Go!!!!!
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Ik heb geen idee Johan, ik heb hem bij een verzamelaar mogen bewonderen, ik zal het nog eens vragen als ik er weer eens kom !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Plaats reactie