Munitie MP44

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

De foto in je eerste post, is die toevallig genomen in het bunkermuseum in ouistreham? :p
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Jep, ze hebben daar trouwens ook hele mooie MG 42's.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
betuwenaar
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2007, 15:42
Locatie: Betuwe

Bericht door betuwenaar »

Het speciale aan de munitie van de mp44 ( of sturmgewehr ) is dat ze een punt hebben. kijk maar naar de munitie van een sten, thopmson of een mp40. De kogels zijn stomp net als die van een pistool. Daardoor is deze munitie het meest effectief op korte afstanden 100-200m. Doordat de mp44 patronen had met een scherpe punt waren ze ook op groote afstand effectief. Na de oorlog is de ak47 op dit wapen gebaseerd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

betuwenaar schreef: Na de oorlog is de ak47 op dit wapen gebaseerd.
De ontwikkeling van de AK-47 is al eerder begonnen en is niet helemaal gebaseerd op de MP44. Zelfs over de munitie is oneenigheid onder de verzamelaars of deze wel daarop gebaseerd is. De officiele aanduiding van de 7,62x39 munitie is M43. Oftewel model 1943...... De eerste AK patronen waren niet hetzelfde als de wat latere 7,62x39 maar dat is een heel ander vehaal. De patroon was bovendien eerst in gebruik in de SKS-45. Voordat de AK-47 ingevoerd werd.
Feit is wel dat de munitie en een voorloper van de MP44 met de munitie al in 1943 in russische handen was. Het ontwerp zal ongetwijfeld bestudeerd zijn en hebben mee gespeeld tijdens het ontwerp van eigen wapens.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

A. de MP44 is NIET de basis van de AK47, de enige overeenkomsten tussen de twee wapens is het uiterlijk en dat ze gebruik maken van een korte geweer patroon (M-1943 en de 7.92mm Kurtz) . Intern zijn de wapens totaal verschillend. Dat de AK afgeleid zou zijn van de MP44 is een hardnekkig mythe.

B. de 7.92mm Kurtz is in principe een ingekorte geweerpatroon, geen vergroot pistool patroon (zoals de .30 Carbine). Het feit dat het deze munitie een punt heeft maakt hem niet speciaal.

[edit]...ah, Racefiets beat me to it....met een duidelijkere uitleg ook nog.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Mr_Flibble schreef:A. de MP44 is NIET de basis van de AK47, de enige overeenkomsten tussen de twee wapens is het uiterlijk en dat ze gebruik maken van een korte geweer patroon (M-1943 en de 7.92mm Kurtz) . Intern zijn de wapens totaal verschillend. Dat de AK afgeleid zou zijn van de MP44 is een hardnekkig mythe.

B. de 7.92mm Kurtz is in principe een ingekorte geweerpatroon, geen vergroot pistool patroon (zoals de .30 Carbine). Het feit dat het deze munitie een punt heeft maakt hem niet speciaal.

[edit]...ah, Racefiets beat me to it....met een duidelijkere uitleg ook nog.
Dan zijn de gelijkenissen tussen de wapens toch wel heel toevallig...
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

Hmmm... Vreemd dan toch dat elk boek over de AK meldt dat de StG.44 wel degelijk het idee aan de heer Kalashnikov heeft gegeven voor de AK47. Dit terwijl hij lag te herstellen van een oorlogswond.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Omdat ieder boek over wapens het klakkeloos van elkaar overneemt zonder eigen research.
In Tabulas Argenteas Refero
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

Tuurlijk... En jij hebt die research wel gedaan?
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Bericht door Stefke »

Ach zal wel een eewige discussie blijven, maar neem wel mee dat in die tijd niet graag toe gaven dat ze een duits wapen kopieerden wat dingen veranderen en dan zeggen zij het hebben het uitgevonden. Neem niet weg dat ze waarscheinlijk bezig waren een soort gelijk wapen te ontwikkelen. Zo hebben de russen ook een eigen concorde, spaceshuttle en eerste atoombom ontwikkeld zeiden ze. En naar later bleek hebben ze gewoon de originele tekeningen naar hun wensen aangepast.
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

AK47 schreef:Tuurlijk... En jij hebt die research wel gedaan?
Inderdaad ja.
In Tabulas Argenteas Refero
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

Dan heb je dit neem ik aan ook gepubliceerd. Vanwege mijn interesse zou ik graag een referentie willen zodat ik het artikel zelf kan nalezen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

@AK47
Op zich is het werking van de MP44 niet hetzelfde als dat van een AK. Daar waar de MP44 gebruik maakt van een valblok vergrendeling doet het AK het met een draai vergrendeling. Die ken je. Het type vergrendeling van de MP44 was op zich niet nieuw. De Tokarev SVT38/ SVT40 maakte hier al gebruik van. Kijk je bijvoorbeeld naar de SKS-45 dan vind je deze vergrendeling ook. En dat terwijl Simonov de SKS gebaseerd heeft op een eerder ontwerp van hemzelf. Het 14,5mm PTRS anti tank geweer, een ontwerp uit 1938……
Oke, de MP44 combineerde voor het eerst een grote magazijn capaciteit met een vuur selector en een verkorte geweer patroon in een relatief licht wapen voor de korte tot middellange afstand. Dit gecombineerd met veel plaatwerk en stanswerk om de kosten te drukken.

Als ik kijk naar een AK dan zie ik eigenlijk een heleboel verschillende voorgangers. Het gasbuis systeem van een SKS, een draaiende vergrendeling zoals bijvoorbeeld al eens eerder is toegepast in een M1, het toepassingsgebied van een MP44, het gefreesde huis zoals gebruikelijk was in de goede oude tijd. Kan je hieruit zeggen dat de AK voortgekomen is uit de MP44. Persoonlijk zou ik zeggen nee. Heeft het meegespeeld in het ontwerp. Zeer zeker.
Maar ja, de SKS heeft ook al een aantal zaken die vergeleken kunnen worden met de MP44. (verkorte geweer patroon, zelfde toepassingsgebied)

(ps. met een beetje geluk kan ik het je laten zien in oktober :wink: )
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Zoals Racefiets het brengt is het correct.

AK47, wapenkennis is een lange tijd een grote hobby van mij geweest. Nu een stukje minder. Veel boeken verzameld, musea bezocht, documentaires gezien, websites erover nageslagen, navraag gedaan en beide wapens in kwestie in handen gehad (helaas niet mee geschoten, wel een keer met de PKM).

Dat de Russen zeer geinteresseerd waren in de MP44/StG44 en zijn voorgangers toen deze aan het Oostfront verschenen staat buiten kijf, maar de ontwerpers (Kalashnikov beweert dat het geheel zijn geesteskind is, maar er zijn geruchten dat dat niet waar zou zijn) lieten er hun eigen ideeen op los om een nieuw wapen te verwezelijken met dezelfde kwaliteiten.
In Tabulas Argenteas Refero
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Het verhaal doet me een beetje denken aan het verhaal over de T-34 en de Panther.
De Duitsers wilden ook een tank die zo effectief was (dus met schuine bepantsering), dus hebben ze de T-34 bestudeert.
Uiteindelijk hebben ze hem zeker niet gekopieerd, de T-34 diende gewoon als basis en hebben eigenlijk om dat idee heen een nieuwe tank gebouwd (volgens mij tenminste, tanks zijn niet bepaald mijn specialiteit).
Plaats reactie