Munitie MP44

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Munitie MP44

Bericht door King tiger »

De munitie van de Mp 44 was de verkorte versie van de kogels van het Muaser geweer. Onlangs had ik gehoord dat er iets speciaals was wet deze munitie. Weet iemand wat dit is?

http://img504.imageshack.us/my.php?image=img0062in2.jpg
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Ik heb ooit ergens iets gelezen over dat er een speciale gif patroon ontwikkeld was die gebruikt zou zijn aan het oostfront.

Maar andere specialiteiten....geen idee.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Enige info?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Re: Munitie MP44

Bericht door Bart M. »

King tiger schreef:Onlangs had ik gehoord dat er iets speciaals was wet deze munitie. Weet iemand wat dit is?
Kun je even toelichten in welke richting je zit met dat "speciale" wat je bedoelt? Want anders is het wel een erg brede richting waarin we info over zouden moeten geven.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Iets speciaal in het ontwerp. Het had iets te maken met de groeven in de loop of waar die zitten.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Bedoelen ze dan niet die uitvoeringen van de STG-44 met gekromde loop? En niet zozeer de munitie?
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Zou niet weten wat je bedoeld. De patroon is ontworpen voor gebruik op kleinere afstanden dan de 7,92x57. Andere speciale bedoelingen zou ik niet weten.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Mr_Flibble schreef:Bedoelen ze dan niet die uitvoeringen van de STG-44 met gekromde loop? En niet zozeer de munitie?
Ik denk dat ik er al zelf ben achtergekomen. Het kromme gedeelte van 30° liet blijkbaar de kop ontploffen en creerde zo het shotgun - effect.

Sorry voor de overlast :oops:
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Dacht het eigenlijk niet. De bedoeling van het krumlauf attachment was dat de kogels gewoon verschoten konden worden. D.w.z. dat ze heel de loop verlaten.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

racefiets schreef:Dacht het eigenlijk niet. De bedoeling van het krumlauf attachment was dat de kogels gewoon verschoten konden worden. D.w.z. dat ze heel de loop verlaten.
Dat was de bedoeling ja, maar dit lukte echter niet, het veroorzaakte dus wel een shot-gun effect.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Krumlauf werkt gewoon.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Alleen de trekken en velden in deze lopen versleten erg snel. Binnen 10.000 schoten.

Het richten met deze kromme lopen was ook erg onpractisch.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ach, de bedoeling was om de vijand van je eigen tank af te kunnen schieten zonder dat je zelf buiten kwam. Luikje open en knallen maar. Dat een loop dan wat snellen verslijt geeft niet zo veel.

Duitsland heeft ook kogels gemaakt van geperst ijzervijlsel. Het zgn Sintereisen. Hiermee sleet een loop helemaal snel. Maar ja ze spaarden wel het duurdere en schaarsere lood en koper mee uit.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Mr_Flibble schreef:Ik heb ooit ergens iets gelezen over dat er een speciale gif patroon ontwikkeld was die gebruikt zou zijn aan het oostfront.

Maar andere specialiteiten....geen idee.

Klop 9x 19 aangetroffen in duitsland omstreeks 1944
AK47
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:05

Bericht door AK47 »

De MP44 oftewel het StG 44 gebruikte het kaliber 7,92x33. De koppen/punten kwamen van de K98. Tegenwoordig wordt deze patroon weer gemaakt vanwege het beschikbaar zijn van werkende geweren uit Duitsland (semi auto). O.a. Prvi is een fabrikant van deze munitie.

Wat er verder voor speciaals aan deze munitie was, geen idee.
Plaats reactie