Ik kwam een foto tegen met een vliegtuig er op die een oranje driehoek heeft.
Kan iemand mij misschien vertellen welk vliegtuig het is en of het ook Nederlands is.
[img][img]http://img235.imageshack.us/img235/7113/geenideezu0.th.jpg[/img][/img]
Nederlands vliegtuig pre 1940?
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Het is geen Nederlands toestel. Ten eerste ken ik het type niet als zodanig, ten tweede staat er op de plaats van het nationaal insignia een groot kruis (de driehoek is waarschijnlijk gezichtsbedrog of onderdeel van de camouflage), ten derde staat de cijfercode op de staart en op de staart staan 3 banen van een nationale vlag.
Wat het wel is kan ik helaas niet zeggen, misschien Roemeens?
Veltro
Wat het wel is kan ik helaas niet zeggen, misschien Roemeens?
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Lijkt mij geen Nederlands toestel of Nederlands gemarkeerd.
Ik snap de verwarring want het heeft wat weg van een Nederlands toestel gemaakt door de firma Koolhoven:
Maar de Nederlandse herkenningsteken zat op de zijkant van de romp en niet erboven. Daarbij is de motor kap anders van model. Als je naar de romp kijkt zie je een balkenkruis model daar achter een band over de romp een nummer op de staart en op de staart verticale strepen.
Deze soort herkennings tekens komen heel erg overheen met die van de Roemeense luchtmacht begin (wo2):
(De roundels zijn gebruikt in de periode voor de kruizen en ook in de periode daarna.) De afgebeelde toestel is de enigste geheel Roemeense ontworpen en gebouwde jachtvliegtuig.
Hier is Poolse PWS -26 toestel (1937-1939). De Duitsers hebben tijdens de Poolse veldtocht verschillende van deze en andere Poolse toestellen buitgemaakt
Zelf hebben ze er een aantal nog gebruikt en een stuk of 28 hebben ze aan Roemenië geleverd.
De PWS 26 is een tweezitter. Jouw foto is zo te zien een 1 zitter. Of een naar 1 zitter omgebouwde 2 zitter. De motor kap is naar mijn mening identiek.
Als je de driehoek van boven zou bekijken krijg je 2 driehoeken tegen elkaar en dan heb je een ruit vorm.
Ik snap de verwarring want het heeft wat weg van een Nederlands toestel gemaakt door de firma Koolhoven:
Maar de Nederlandse herkenningsteken zat op de zijkant van de romp en niet erboven. Daarbij is de motor kap anders van model. Als je naar de romp kijkt zie je een balkenkruis model daar achter een band over de romp een nummer op de staart en op de staart verticale strepen.
Deze soort herkennings tekens komen heel erg overheen met die van de Roemeense luchtmacht begin (wo2):
(De roundels zijn gebruikt in de periode voor de kruizen en ook in de periode daarna.) De afgebeelde toestel is de enigste geheel Roemeense ontworpen en gebouwde jachtvliegtuig.
Hier is Poolse PWS -26 toestel (1937-1939). De Duitsers hebben tijdens de Poolse veldtocht verschillende van deze en andere Poolse toestellen buitgemaakt
Zelf hebben ze er een aantal nog gebruikt en een stuk of 28 hebben ze aan Roemenië geleverd.
De PWS 26 is een tweezitter. Jouw foto is zo te zien een 1 zitter. Of een naar 1 zitter omgebouwde 2 zitter. De motor kap is naar mijn mening identiek.
Als je de driehoek van boven zou bekijken krijg je 2 driehoeken tegen elkaar en dan heb je een ruit vorm.
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
De PWS 26 is het niet. Er is verschil in de stijlen van de vleugels, de ronding van de staart, de dikte van de romp en het doorlopen van de motorgondel naar de eigenlijke romp.
Kijkend naar de onderste vleugel; deze lijkt erg smal en klein. Misschien een anderhalf dekker...
Veltro
Kijkend naar de onderste vleugel; deze lijkt erg smal en klein. Misschien een anderhalf dekker...
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Ik vind het een beetje lijken op de CR series van de Italianen maar denk niet dat het dit vliegtuig is...Veltro schreef:De PWS 26 is het niet. Er is verschil in de stijlen van de vleugels, de ronding van de staart, de dikte van de romp en het doorlopen van de motorgondel naar de eigenlijke romp.
Kijkend naar de onderste vleugel; deze lijkt erg smal en klein. Misschien een anderhalf dekker...
Veltro
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Geweldig mooie vliegtuigen, hoewel beetje veroudert toen ze in dienst kwamen, maar toch! geweldig!Veltro schreef:Het toestel is te groot om uit de Fiat reeks te komen..
Ik heb trouwens vorige week in het Italiaans luchtvaart museum naast vele mooie types ook de CR32 en CR42 mogen zien en aanraken....
Veltro
Hmm ja ik weet niet zo bar veel af van biplanes dusja..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Bazzmann
- Lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 jul 2007, 00:03
- Locatie: EMMEN
- Contacteer:
-
- Lid
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44
Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is...
Veltro doelt mogelijk op de LWS-26? Dat is ons klantje in ieder geval niet, dat was een hoogdekker... Op zich een heel goede vondst want er was een connectie met een Bulgaars type, de Fazan, en die had weer een connectie met een Italiaanse constructeur. Dat toestel werd nl door Kaproni Bulgarski gebouwd. Zo komen we altijd weer uit op Italiaanse gebakjes Maar ik draaf door. Now... back to business:
het gaat om het volgende beestje;
Een IAR-38, Roemeense verkenner met een Duitse motor (handig om vriendjes te zijn!), namelijk een BMW motor. Daarin week hij af van zijn voorganger de IAR-37, die een Franse motor had (niet zo handig als je nieuwe vriendje je vorige vriendje plat gewalst heeft).
Problem solved
Good luck and good night!
Veltro doelt mogelijk op de LWS-26? Dat is ons klantje in ieder geval niet, dat was een hoogdekker... Op zich een heel goede vondst want er was een connectie met een Bulgaars type, de Fazan, en die had weer een connectie met een Italiaanse constructeur. Dat toestel werd nl door Kaproni Bulgarski gebouwd. Zo komen we altijd weer uit op Italiaanse gebakjes Maar ik draaf door. Now... back to business:
het gaat om het volgende beestje;
Een IAR-38, Roemeense verkenner met een Duitse motor (handig om vriendjes te zijn!), namelijk een BMW motor. Daarin week hij af van zijn voorganger de IAR-37, die een Franse motor had (niet zo handig als je nieuwe vriendje je vorige vriendje plat gewalst heeft).
Problem solved
Good luck and good night!