Nederlands vliegtuig pre 1940?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Nederlands vliegtuig pre 1940?

Bericht door Bert-Jan »

Ik kwam een foto tegen met een vliegtuig er op die een oranje driehoek heeft.

Kan iemand mij misschien vertellen welk vliegtuig het is en of het ook Nederlands is.

[img][img]http://img235.imageshack.us/img235/7113/geenideezu0.th.jpg[/img][/img]
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Het is geen Nederlands toestel. Ten eerste ken ik het type niet als zodanig, ten tweede staat er op de plaats van het nationaal insignia een groot kruis (de driehoek is waarschijnlijk gezichtsbedrog of onderdeel van de camouflage), ten derde staat de cijfercode op de staart en op de staart staan 3 banen van een nationale vlag.
Wat het wel is kan ik helaas niet zeggen, misschien Roemeens?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Lijkt mij geen Nederlands toestel of Nederlands gemarkeerd.
Ik snap de verwarring want het heeft wat weg van een Nederlands toestel gemaakt door de firma Koolhoven:
AfbeeldingAfbeelding

Maar de Nederlandse herkenningsteken zat op de zijkant van de romp en niet erboven. Daarbij is de motor kap anders van model. Als je naar de romp kijkt zie je een balkenkruis model daar achter een band over de romp een nummer op de staart en op de staart verticale strepen.

Deze soort herkennings tekens komen heel erg overheen met die van de Roemeense luchtmacht begin (wo2):
AfbeeldingAfbeelding
(De roundels zijn gebruikt in de periode voor de kruizen en ook in de periode daarna.) De afgebeelde toestel is de enigste geheel Roemeense ontworpen en gebouwde jachtvliegtuig.

Hier is Poolse PWS -26 toestel (1937-1939). De Duitsers hebben tijdens de Poolse veldtocht verschillende van deze en andere Poolse toestellen buitgemaakt
Zelf hebben ze er een aantal nog gebruikt en een stuk of 28 hebben ze aan Roemenië geleverd.
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
De PWS 26 is een tweezitter. Jouw foto is zo te zien een 1 zitter. Of een naar 1 zitter omgebouwde 2 zitter. De motor kap is naar mijn mening identiek.
Als je de driehoek van boven zou bekijken krijg je 2 driehoeken tegen elkaar en dan heb je een ruit vorm.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

De PWS 26 is het niet. Er is verschil in de stijlen van de vleugels, de ronding van de staart, de dikte van de romp en het doorlopen van de motorgondel naar de eigenlijke romp.
Kijkend naar de onderste vleugel; deze lijkt erg smal en klein. Misschien een anderhalf dekker...

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Oke heel erg bedankt voor zover.

Ik hoor het wel welke het wel is, komt vast wel boven water.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:De PWS 26 is het niet. Er is verschil in de stijlen van de vleugels, de ronding van de staart, de dikte van de romp en het doorlopen van de motorgondel naar de eigenlijke romp.
Kijkend naar de onderste vleugel; deze lijkt erg smal en klein. Misschien een anderhalf dekker...

Veltro
Ik vind het een beetje lijken op de CR series van de Italianen maar denk niet dat het dit vliegtuig is...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Het toestel is te groot om uit de Fiat reeks te komen..

Ik heb trouwens vorige week in het Italiaans luchtvaart museum naast vele mooie types ook de CR32 en CR42 mogen zien en aanraken....

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:Het toestel is te groot om uit de Fiat reeks te komen..

Ik heb trouwens vorige week in het Italiaans luchtvaart museum naast vele mooie types ook de CR32 en CR42 mogen zien en aanraken....

Veltro
Geweldig mooie vliegtuigen, hoewel beetje veroudert toen ze in dienst kwamen, maar toch! geweldig!

Hmm ja ik weet niet zo bar veel af van biplanes dusja.. ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Bazzmann
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2007, 00:03
Locatie: EMMEN
Contacteer:

Koolhoven

Bericht door Bazzmann »

Hoe dan ook, het is zowiezo geen Koolhoven, Roemenen hadden ook gele kruizen. :wink:
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is...

Veltro doelt mogelijk op de LWS-26? Dat is ons klantje in ieder geval niet, dat was een hoogdekker... Op zich een heel goede vondst want er was een connectie met een Bulgaars type, de Fazan, en die had weer een connectie met een Italiaanse constructeur. Dat toestel werd nl door Kaproni Bulgarski gebouwd. Zo komen we altijd weer uit op Italiaanse gebakjes :-) Maar ik draaf door. Now... back to business:

het gaat om het volgende beestje;

Een IAR-38, Roemeense verkenner met een Duitse motor (handig om vriendjes te zijn!), namelijk een BMW motor. Daarin week hij af van zijn voorganger de IAR-37, die een Franse motor had (niet zo handig als je nieuwe vriendje je vorige vriendje plat gewalst heeft).

Problem solved :P

Good luck and good night!
Plaats reactie