identificatie 2 helmen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
warmedal
Lid

identificatie 2 helmen

Bericht door warmedal »

In een boedelhuis heb ik een tijd geleden deze twee helmen gekocht. Ze zaten bij de inboedel van een oud cavalerist. In de pothelm zat een krant uit 1948 (waarschijnlijk om het leer droog te houden). Volgens de eigenaar van het boedelhuis kwamen deze helmen uit WO II. Ze zijn allebei nog in een goede staat en het binnenwerk is nog helemaal compleet / intact. Ik heb nergens stempels kunnen ontdekken dus ik hoop dat iemand bij kan vertellen wat voor een helmen dit zijn en uit welke periode.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

De eerste lijkt me een Canadese Turtle helm en de onderste is volgens mij een Dispatch Rider helm.
Dictators die, like all men.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De eerste helm is een Britse Mk III helm. De helmen zijn zowel door de Britten als de Canadezen gedragen. Maar altijd Brits gemaakt, Canada heeft deze helmen niet geproduceerd. Kan zijn dat aan de binnenzijde van de helm aan de achterkant ter hoogte van het binnenwerk ergens een datering staat. Het binnenwerk zelf behoort ook altijd gestempeld te zijn.

De tweede helm is een Despatch Riders helm Mk I (motorrijders). Zo te zien wel een keer overgeschilderd. In de rand van de binnenhelm zou als het goed is een stempel/datering moeten staan.
warmedal
Lid

Bericht door warmedal »

Bedankt voor jullie reacties.

In de Despatch Riders Helm MK1 staat BMB 7 44 in de andere helm heb ik (nog) niks kunnen ontdekken. De helm is zover ik kan zien niet overgeschilderd (komen roestplekjes doorheen) en kan geen 2e verflaag ontdekken.

Ik heb totaal Euro 50,- voor beide helmen betaald. Is dat een goede prijs geweest? Wat zijn ze ongeveer waard?
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

BMB staat voor Briggs Motor Bodies, de fabriek waar hij gemaakt is.

Toch is de kleur die op de Despatch Riders helm zit niet de originele kleur. Als je naar de binnenkant van de helm kijkt zie je dat deze een andere kleur heeft. Hier een foto van mijn helm.
Afbeelding

Voor 50 euro heb je ze niet te veel betaald, die helmen brengen als snel dat per stuk op. Natuurlijk afhankelijk van de staat.

Heeft de Mk III helm trouwens een logo op de voorzijde staan?
Plaats reactie