Gevonden wapen aan limburgse maasoever.

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Rsmk2
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2007, 18:45

Gevonden wapen aan limburgse maasoever.

Bericht door Rsmk2 »

Tijdens een wandeling langs de oever van de maas bij mijn dorp heb ik een wapen (defect) gevonden.

Na wat googlen bleek dit een duits gewehr 98 te zijn. Kan me iemand hier wat meer over vertellen ( welk model het is, bouwjaar, tekeningen)

En hoe zou het hier kunnen komen, omdat het nog in vrij goede staat is.

En laat mijn vader een duitse bajonet hebben die er zo opklikt.

Afbeelding

Afbeelding

Jammer genoeg is de grendel etc niet meer aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

En wie kan mij iets vertellen over het ww2 verleden van dit gebied?? (zuidlimburg)

Betreft de limburgse maasdorpen Stein, Meers en Elsloo. In Elsloo schijnen meerdere vliegtuigen te zijn neer gestort, en bij stein heeft men een tank uit de maas gevist, welke nu op de belgische oever als monument staat.

Alvast bedankt voor alle reactie...
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Hij ziet er nog erg goed uit moet ik zeggen. Ik heb nabij de maas in Stein op de oostoever enkele Amerikaanse vondsten gedaan. Ben geen Duits tegen gekomen. Ik denk dat deze na het onklaar maken van het geweer in het water is gesmeten. Meestal als het hoog water is geweest en het zakt daarna weer komen vondsten boven. Ik heb mijn vondsten ook bij laag water gedaan in en nabij de rivierbedding.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Het is geen gewehr 98 maar een K98. Gewehr 98 is wo1.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mauser K98

Bericht door asjemenou »

Wel een opmerkelijke vondst. Ik betwijfel of dat deze K98 zo'n 62 jaar geleden te water is geraakt. Zou hij er dan nog zo uitzien?
Het lijkt mij eerder dat de K98 recenter gestript is en vervolgens in het water is gegooid. Als het geweer door een Hollander in het water zou zijn gegooid dan kan dit eigenlijk alleen maar betekenen dat het geweer niet helemaal volgens de Nederlandse wapenwet onklaar was gemaakt. De grendel e.d. waren tenslotte voor het weggooien nog te verwijderen. Wellicht iemand met gewetensbezwaren?!
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Bericht door Jumposaurus »

LIjkt me ook recenter erin gegooid. Vooral ook de deuk die erin zit. Als dat tijdens de oorlog gebeurt was zou ook het hout op die plek beschadigd moeten zijn. Verder het o0ntbreken van het vizier, ook vreemd. Maar ja, je kunt nooit weten wat er allemaal mee gebeurt is.
Rsmk2
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2007, 18:45

Bericht door Rsmk2 »

Dit dachten we ook al, hij heeft nooit in het water gelegen. Anders was het hout weg en roest had zijn werk gedaan.

Het ijzer is bijna punt gaaf en in het hout zit een hoop houtworm...dus geen water. Tevens is de loop vastgeschoeft aan de kolf met 2 m6 bouten (8.8) dus dit heeft iemand later gedaan.

Ik denk zelf dat iemand hem gesaboteerd heeft en weggegooit heeft of aan de kinderen gegeven om ermee te spelen.

Schijnt dat vlak na de oorlog iedereen z`n ding had hier en de grendels eruit sloegen en aan de kinderen gaven... zonde
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Zelfgemaakte kolf :?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Nee het is/was een originele gelamineerde kolf.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

racefiets schreef:Nee het is/was een originele gelamineerde kolf.
ja volgens mij heb je nog gelijk ook. Wat hebben ze in godsnaam met die kolf gedaan dan? :?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Vaak werd (aldus Britse veteranen die ik heb gesproken) dat de kolf werd kapot geslagen en de grendel werd weg geworpen. Simpele en snelle methode om en wapen onschadelijk te maken.
Plaats reactie