M1 garand US springfield kolf stempels en merk tekens

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
speurneus
Lid

M1 garand US springfield kolf stempels en merk tekens

Bericht door speurneus »

Hallo beste verzamelaars , ik heb sinds kort een M1 garand in mijn verzameling ( helaas onklaargemaakt volgens de wet in belgie daar waar ik woon ) deze heeft een erg laag wapen nummer met als nummer 6xxxxx dus 600,000 van gemaakt en volgens de garand site is deze in juni 1942 gemaakt .
Nu is mijn vraag of er een site bestaat waar ik kan opzoeken wat de geschiedenis van dit wapen is , waar is dit wapen ingezet en bij welk eenheid .
Ik heb wel al wat leuke spulletjes gezien op marktplaats om mijn garand compleet te maken met orginele garand items , ik heb al een orginele garand poetsset gekocht en een granaat visier en wintertrekker + orginele granade launcher uit 1943 gestempeld met KM , ook hier schijnt een site voor te zijn waar je deze items kan achterhalen http://www.popernack.com/library/librar ... D=10&xID=1
leuke site waar je kunt achterhalen hoe oud je items zijn en waar ze gamaakt zijn .
Nu nog een mooie bajonet er bij en dan is hij bijna af !
Nog een vraag , hoe zit het nu eigelijk in nederland als je een garand ( onklaar gemaakt ) wil aanschaffen , ik hoor verschillende verhalen en ze verschillen vaak van elkaar .
Groet , speurneus. :roll:
Laatst gewijzigd door speurneus op 18 jul 2007, 18:57, 3 keer totaal gewijzigd.
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
speurneus
Lid

M1 garand granade launcher M7

Bericht door speurneus »

Hallo beste verzamelaars , nog even een vraag voor de garand liefhebbers onder ons :
Ik heb dus een granade launcher via marktplaats gekocht , orgineel uit 1943 en nu moest ik er dus ook wel een granaat visier bij kopen anders is mijn garand niet compleet hihihihihihi , nu is dus de vraag of deze fisier wel echt werd gebruikt in de wo2 omdat deze pas rond 1944 werd gemaakt , werden de bekende pineapple granaten zonder visier verschoten ?
Gebeurden het verschieten van deze granaten dan op de gok of had met wel degelijk het besef waar en hoe ver men schoot .
Bestond er een foedraal voor het opbergen van deze granaat launcher ? en had iedere soldaat deze standaard bij of waren er speciale infanterie eenheden die deze launchers hadden .
Nu zit ik zelf met een vraag of ik de granaat visier moet monteren op mijn garand , die visier die ik op marktplaats gekocht heb is nog helemaal nieuw en verpakt in vetpappier met 2 schroefjes en een montage ring , zal ik deze montage ring monteren op mijn garand , wat mij tegen houd is het boren en schroeven op mijn kolf om deze montage ring te bevestigen , de garand is uit 1942 en de launcher visier is uit 1944 ( en het is niet zeker of ze in de wo2 deze wel gebruikt hebben ) wat zouden jullie doen !!!!!!
groetjes , speurneus.
speurneus
Lid

M1 garand

Bericht door speurneus »

En weer een vraag voor de garand liefhebbers.
Ik heb mijn garand kolf eens goed bekeken en nu ben ik 2 opvallende dingetjes tegen gekomen , het 1e heb ik zelf al ontmaskerd en dat is een stempel van de P op de kolf . http://www.trfindley.com/pgsnstmpsm1.html
het 2e is mij nog een raadsel , onder op de kolf is namelijk een cirkel uit geboord ( zie foto ) zou hier een koper plaatje in hebben gezeten met een logo of een nummer , was dit gebruikelijk of is het simpel weg vernieling of lomp gebruik .
wie weet hier een antwoord op , ik ben het in ieder geval nog nooit tegen gekomen .
Afbeelding

Afbeelding
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Onklare garands moeten officieel in Nl in de lengte richting door de helft gezaagd worden. Dat is de enige manier om een garand zonder vergunning te bezitten.
Bart M.
Lid

Re: M1 garand US springfield

Bericht door Bart M. »

speurneus schreef:Hallo beste verzamelaars , ik heb sinds kort een M1 garand in mijn verzameling ( helaas onklaargemaakt volgens de wet in belgie daar waar ik woon )
:wink:
Dictators die, like all men.
racefiets
Lid
Ontvangen: 37 keer

Re: M1 garand US springfield

Bericht door racefiets »

speurneus schreef:
Nog een vraag , hoe zit het nu eigelijk in nederland als je een garand ( onklaar gemaakt ) wil aanschaffen , ik hoor verschillende verhalen en ze verschillen vaak van elkaar .
Groet , speurneus. :roll:
:wink:
speurneus
Lid

garand M1

Bericht door speurneus »

Voor de duidelijkheid heb ik hier nog een foto met de maten van het gat in de kolf.Afbeelding
speurneus
Lid

M1 garand stempels

Bericht door speurneus »

Na verder onderzoek heb ik nog meer stempels gevonden , hieruit blijkt dan mijn kolf orgineel is met het wapennummer , deze komen overeen met het jaar dat deze garand gemaakt is , er staat SA EMcF rechts op de kolf en dat betekend :
springfield armory earl Mc farland 1942 .
aan de rechterkant van dit logo is vaag nog een restant te zien van een ander logo met de ordnance wheel , de omcirkelde P onder de kolf betekend proof mark. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
johan willaert
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: M1 garand

Bericht door johan willaert »

speurneus schreef:was dit gebruikelijk of is het simpel weg vernieling of lomp gebruik .
Volgens mij niet gebruikelijk.....nooit gezien...
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie