Hoe zit het nou met divisies, regimenten, etc.?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Edo76
Lid

Hoe zit het nou met divisies, regimenten, etc.?

Bericht door Edo76 »

Wie kan mij vertellen hoe een leger is opgebouwd? Ik bedoel: je hebt divisies, regimenten, bataljons, compagnies, en peletons. Is dit ook de juiste volgorde qua grootte?

Ik heb op Wikipedia proberen uit te puzzelen hoe het zit, maar het is me toch nog niet helemaal helder. Want als ik bijvoorbeeld kijk naar Easy Company, dan maakten zij deel uit van het 506e Parachute Infantry Regiment en dat weer van de 101e Airborn divisie. En ik las op Wikipedia dat een compagnie weer bestaat uit ca. 100-150 man. Ik kan me niet voor de geest halen dat ik zoveel Easy Company leden heb gezien bij Band of Brothers. Of zagen we daar weer een peleton van Easy Company?

En opereren bijvoorbeeld regimenten altijd in hetzelfde gebied of is dat pas vanaf het niveau compagnie?

Maar ja.........wie volgt mij nog en kan mij een antwoord geven?

Wie mij nog kan volgen en alle vragen kan beantwoorden: Petje af en ik buig voor u! ;-)

Bedankt!
viny
Lid

Bericht door viny »

Divisie(+-10 000-20 000 man) - brigade(+-2000-5000 man) - Bataljon (+-500-2000 man) - compagnie (+-100-150 man)- peleton (+- 30-60 man)

Dit is hoe ik het in me boekje heb staan. Dit is hoe het tegenwoordig is. Verder kan een peleton nog onderverdeeld zijn in een afdeling(squad) Dit hangt van de eenheid af.

En nu buigen maar. :P
'War is delightful for those who have not experienced it'
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

-Army
-Division
-Regiment
-Battalion
-Company
-Platoon
-Squad

Dat is de indeling, qua sterkte zit Vincent wel ongeveer goed.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Edo76
Lid

Bericht door Edo76 »

Hey Viny, ik buig al half.........nu de andere 2 vragen nog:

En ik las op Wikipedia dat een compagnie weer bestaat uit ca. 100-150 man. Ik kan me niet voor de geest halen dat ik zoveel Easy Company leden heb gezien bij Band of Brothers. Of zagen we daar weer een peleton van Easy Company?

En opereren bijvoorbeeld regimenten altijd in hetzelfde gebied of is dat pas vanaf het niveau compagnie?

Extra vraag: is een regiment dus hetzelfde als een brigade?

Thanx!
Edo76
Lid

Bericht door Edo76 »

Bedankt Michiel M!
Misschien dat jij ook een antwoord hebt op mijn andere 2 vragen.
viny
Lid

Bericht door viny »

Michiel M. schreef:-Army
-Division
-Regiment
-Battalion
-Company
-Platoon
-Squad

Dat is de indeling, qua sterkte zit Vincent wel ongeveer goed.
Ik heb het hier over het hedendaagse leger. Ik kan niet met zeker heid op je 2de vraag antwoord geven maar. Maar ik denk inderdaad dat jij een peleton bedoeld. Een company is in meerdere peletons in gedeeld, zoals je waarschijnlijk nu ook al begrepen hebt. Zo heb je in het huidige Nederlandse leger bijvoorbeeld: (a) Alfa- (b) Bravo- en (c) Charlie compagnie. Elke compagnie is onderverdeeld in een paar peletons. Snapie'fou? Ik snap mezelf bijna niet meer maar je moet het zien als een grote stamboom.

Bij je derde,... ja derde vraag, begrijp ik je niet helemaal. Wat bedoel je met niveau? Gevechts ervaring?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Voorbeeld Belgisch leger anno 1940:

- Leger: Belgisch leger
- Korps: Ie Legerkorps
- Divisie: 17e InfanterieDivisie
- Regiment: 2e Regiment Grenadiers
- 4 Compagnies: 3 infanterie, 1 zware wapens (AT, mortieren, ..)

Daarbinnen zal je een peleton hebben. Dit is een standaard infanteriedivisie, varianten zijn altijd mogelijk natuurlijk. Wat betreft BoB, geen flauw idee.
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

in het belgische leger van 1914-1918 is een brigade vb: 2 regiment samen.
Het 10e en het 20e (regiment wordt hier bedoeld), die de 10e Brigade vormen, bewaken den sector van Ramskapelle tot 19 Maart 1917, daarna den sector van Boezinge-Steenstraat tot 7 Juli 1917.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Edo76 schreef:Hey Viny, ik buig al half.........nu de andere 2 vragen nog:

En ik las op Wikipedia dat een compagnie weer bestaat uit ca. 100-150 man. Ik kan me niet voor de geest halen dat ik zoveel Easy Company leden heb gezien bij Band of Brothers. Of zagen we daar weer een peleton van Easy Company?

Thanx!
De beste bron die er is, een film.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Edo76 schreef:En ik las op Wikipedia dat een compagnie weer bestaat uit ca. 100-150 man. Ik kan me niet voor de geest halen dat ik zoveel Easy Company leden heb gezien bij Band of Brothers. Of zagen we daar weer een peleton van Easy Company?
In het verhaal werd niet iedereen van de compagnie gevolgd.
Edo76 schreef:En opereren bijvoorbeeld regimenten altijd in hetzelfde gebied of is dat pas vanaf het niveau compagnie?
Een divisie ligt in een bepaald gebied. Al haar regimenten liggen dus redelijk bij elkaar. Alle bataljons van een regiment liggen ook weer redelijk bij elkaar, alle compagnieën van een bataljon ook, etc.
Edo76 schreef:Extra vraag: is een regiment dus hetzelfde als een brigade?
Nee, brigade ligt qua grootte tussen divisie en regiment in. Niet alle krijgsmachten hebben echter divisies met brigades, of de brigades zijn dan zelfstandig opererende eenheden die niet ondergeschikt zijn aan een divisie. Van groot naar klein heb je (in de meeste krijgsmachten):

Legergroep
Leger
Korps
Divisie
Brigade
Regiment
Bataljon
Compagnie
Peloton
Etc.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Lucky-Angel
Lid

Bericht door Lucky-Angel »

Hoort defensie hier niet bij?, of was dit vroeger nog niet?
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Defensie? Wat bedoel je?
Lucky-Angel
Lid

Bericht door Lucky-Angel »

Je hebt Defensie/krijgsmacht, daarna onderverdeeld in; Landmacht, Luchtmacht, Marechaussee, Marine.

bestond de defensie vroeger ook?, of was het gewoon landmacht enz appart?
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Defensie is de verzamelnaam van dit alles, als je werkt bij defensie werk je dus of voor de landmacht-luchtmacht-marine-marachusee enz...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Je bedoelt dus het Ministerie van Defensie. Die bestond in WOII ook al, maar toen heette het in de meeste landen nog het Ministerie van Oorlog. Onder het Ministerie van Oorlog vielen de krijgsmachtonderdelen, en onder het krijgsmachtonderdeel landmacht vielen dan de legergroepen, legers etc.
Plaats reactie