camouflage patroon duitse voertuigen (ardennenoffensief)

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
max013
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007, 11:15

camouflage patroon duitse voertuigen (ardennenoffensief)

Bericht door max013 »

is er iemand die mij kan zeggen welke de camouflage patroon (-onen) van de duitse voertuigen waren tijdens het ardennenoffensief??

alvast bedankt!

groeten
Barre
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:10
Locatie: Antwerpen

Bericht door Barre »

Ik denk dat veel tanks de standaard oker of donkergrijze kleur hadden en daar een witte verf over die de bemanning zelf aanbracht. Niet bepaald een bepaald type camo, gewoon 'witgekalkt'.
Soldiers usually win the battles and generals get the credit for them. - Napoleon Bonaparte
geert wierstra
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2007, 20:02
Locatie: Joure

Bericht door geert wierstra »

Beste Max013,

Eigenlijk alle voertuigen werden in een hard edge 3 kleuren schema uitgevoerd. en natuurlijk de Ambush camo. voor zover ik weet hebben er weinig of geen voertuigen in dark grey rondgereden. deze kleur werd na eind 1942 niet meer gebruikt. De white wash werd hoofdzakelijk aan het oostfront gebruikt. De amerikanen daartegen gebruikten in de ardennen na 21 december veelvuldig een white wash. Mocht je referentiemateriaal nodig hebben of foto's dan mail je maar even.

gr. Geert
There is no willys, like my willys
MJK
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 jun 2004, 22:20
Locatie: Zoetermeer

Bericht door MJK »

Toen de operatie begon lag er nog geen sneeuw. Met als gevolg dat o.a. een groot deel van de King Tigers gewoon met het standaardpatroon (donkergeel met olijfgroen en/of roodbruin) door de sneeuw reden! Werd lekker prijs schieten voor de Geallieerde jachtbommenwerpers toen de storm ging liggen!
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Bericht door battle of the Bulge »

Alles werd ingezet om het zo maar te zeggen, en zoals Barre zei werd het gewoon zelf geschilderd dit werd volgens mij ook wel eens met vliegtuigen gedaan.
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
ames
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2007, 17:12
Locatie: helden

Bericht door ames »

;;
Plaats reactie