Herkomst manschappen mobilisabele infanterie regimenten 1939

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Ergens in Nederland
Lid
Contacteer:

Herkomst manschappen mobilisabele infanterie regimenten 1939

Bericht door Ergens in Nederland »

Beste mensen…

Mij is iets van het Nederlandse leger in de meidagen niet helemaal duidelijk, of liever gezegd… helemaal niet!
Het betreft de nummering van de Infanterieregimenten (de mobilisabele) met een regimentnummer hoger dan 22, wel tot 46?. Deze mobilisabele regimenten moeten hebben bestaan uit mensen die hun diensttijd hebben uitgezeten in de regimenten 1 t/m 22.
Is er een overzicht bekend van de doornummering…. Bijvoorbeeld de mensen van 1RI gingen mobilisabel naar 37RI of iets dergelijks….

Of heb ik het nu helemaal mis…

Wie brengt mij op het rechte spoor…?

Waarom deze vraag…. Mijn opa (was mobilisabel) zat volgens de aanstellingspapieren bij een mitrailleur compagnie III bataljon van het 1e RI (eerste oproep)… maar volgens de verhalen zat hij in mei 1940 in Limburg….. Maar daar zat 1 RI niet…. HELP!!

Groet Erik
Laat WOII de laatste zijn geweest...... Respecteer iedereen!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Wel, hoe hoger het regimentsnummer hou ouder de mannen in het algemeen waren (oudere lichtingen), en hoe minder strijdvaardig, dus eigenlijk.
De hooggenummerde regimenten vochten dan ook vaak niet aan de frontlinie, of anders in stellingen. Ik weet niet precies hoe die nummering in elkaar zat, maar vogens mij schoven regimenten op naarmate de mannen ouder werden en er een nieuw regiment was gevormd.
Zat je grootvader misschien in het 44e, 20e, 33e, 9e, 36e, 25e of 12e? Dat waren namelijk de regimenten die voortkwamen uit het eerste regiment (http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/re ... terie.html).
Plaats reactie