Gesneuvelden 6e (Duitse) parachutisten divisie

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Marius
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:29
Locatie: Sprang-Capelle

Gesneuvelden 6e (Duitse) parachutisten divisie

Bericht door Marius »

Hallo allemaal,
Wie heeft er ooit onderzoek gedaan naar de gesneuvelden van deze divisie?
Ben op zoek naar info hierover in de periode/maand januari 1945.

Geen verwijzingen naar de Duitse oorlogsgravenstichting a.u.b.

Gr.
Marius
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

#Algemene vargen #Eenheden & Uitrusting

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

Das erg moeilijk. heb veel over deze divisie gelezen. Althans over hun strijd in 44/45. De divisie versplinterde helemaal en op het laatst nadat zij bij Amersfoort voor de laatste maal klein formaat slag leverde, liepen er allerlei sub eenheden doorheen en bij elkaar. De verliezen zullen wellicht nooit achterhaald worden.

EDIT:
Er is ook van Duitse zijden vrijwel niets van documentatie overgebleven van de stand van zaken van deze divisie en in die chaos dagen werden uitgedunde eenheden meteen weer samengesmolten en hernoemd..
Wel jammer allemaal want ik ben erg geintresseerd in de fallschirmjäger eenheden die westelijk van Amersfoort lagen.
Ik las ook steeds dat deze leden nog over voldoende vechtlust beschikten...
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

ik heb contact met drie veteranen van deze 6e fj divisie, ik mail met ze, maar ook zij weten niet van een lijst ofzo.

wel leuk is dat 2 van deze veteranen zich over hebben gegeven in zutphen en beide 3 jaar in engeland in krijgsgevangenschap hebben gezeten.
De 3e wou zich niet overgeven en vocht door vanaf zutphen, door de Kriegsmarine het ijselmeer overgezet naar Amsterdam, vanaf daar naar Amersfoort en dat was het laatste punt. Een week in een interneringskamp en naar huis.
Ik las ook steeds dat deze leden nog over voldoende vechtlust beschikten...
Deze 3e man zij ook dat hij tot het laatste fanatiek gevochten had, ook is een van de twee die zich overgegeven heeft nog steeds fanatiek, en overtuigd van de ideeën van het derde rijk.
(hij heeft een complete FJ uniform thuis, splitter smock, helm met overtrek, bandoleer, handschoenen, 2e model schoenen, FJ broek, koppel en y-riem. En alles origineel :P kwijl :P )
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

mgschutze schreef:ik heb contact met drie veteranen van deze 6e fj divisie, ik mail met ze, maar ook zij weten niet van een lijst ofzo.

wel leuk is dat 2 van deze veteranen zich over hebben gegeven in zutphen en beide 3 jaar in engeland in krijgsgevangenschap hebben gezeten.
De 3e wou zich niet overgeven en vocht door vanaf zutphen, door de Kriegsmarine het ijselmeer overgezet naar Amsterdam, vanaf daar naar Amersfoort en dat was het laatste punt. Een week in een interneringskamp en naar huis.
Ik las ook steeds dat deze leden nog over voldoende vechtlust beschikten...
Deze 3e man zij ook dat hij tot het laatste fanatiek gevochten had, ook is een van de twee die zich overgegeven heeft nog steeds fanatiek, en overtuigd van de ideeën van het derde rijk.
(hij heeft een complete FJ uniform thuis, splitter smock, helm met overtrek, bandoleer, handschoenen, 2e model schoenen, FJ broek, koppel en y-riem. En alles origineel :P kwijl :P )
Ah, das hoogst intressant. Je hoort het wels vaker dat veteranen nog steeds geloof hechten aan de ideologie. Bij Zutphen is zwaar strijd geleverd tesamen met het 3de FJD en de 346ste Inf.
Zou jij eens aan 1 van hen kunnen vragen of hij wat weet van de Kampfgruppe Dewalt kwa manschappen/uitrusting/samenstelling? Dewalt vocht een hoop achterhoede gevechten bij de terugtocht voor en over de IJssel.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Bericht door jurgen »

Er zullen wel meer van die veteranen zijn die nog een hele hoop "souveniertjes" hebben liggen.
Wat kunnen connecties dan toch wel is goed zijn he :P
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

Hier de http://www.id227.de/ die in mei oorlog deel nam aan gevechten rond de IJssel en in het noorden van de Grebbelinie. Mooie site en ook weer samengesteld door veteranen of verwanten daarvan.
Is er zoiets dergelijks niet over de 6FJD?
Plaats reactie