Hallo allemaal,
weet iemand van jullie hoe de indeling precies was voor de Army Film & Photographic Units tijdens wo2?
ik ben namelijk op zoek naar informatie over: No 5 Army Film & Photographic Unit, maar daarvoor lijkt het me handig dat ik eerst weet hoe dat precies werkt? was dit een 'onafhankelijke' unit? en deze werden naar gebieden gestuurd waar eenheden van het leger actief waren? werden ze gedurende een bepaalde periode ingedeeld bij een eenheid? had elke unit een vaste Army Film & Photographic Unit? of was er zelf sprake vna freelance?
wanneer iemand hier iets van weet of (nog beter) van het No 5 Army Film & Photographic Unit, hoor ik het graag!
alvast bedankt
Army Film & Photographic Units
-
- Lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
- Contacteer:
De journalisten waren burger journalisten in uniform zowel krant als BBC die behalve voor hun eigen krant ook verslag deden voor andere kranten. de fotograven en filmers waren militairen die opgeleid waren, en vaak al kennis haddenvan. De AFPU is is tijdens de oorlog opgericht. Met 1 filmer werkte meestal ook 1 fotograaf. Vaak zie je dat waar een film is gemaakt ook foto's zijn gemaakt. Ze werden ingedeeld bij een eenheid die aan een een opmars /operatie deelnam en konden op een gegeven moment overgeplaats worden naar een andere eenheid.
Een korte samenvatting over de APFU:
Bij het uitbreken van de oorlog bestond er geen speciale afdeling in het Britse leger die zich bezig hield met het vastleggen van acties op foto of films. Het merendeel van de fotografen en filmers in 1940 waren afkomstig van kranten , persbureau's en filmmaatschappijen. Hun werk werd gecoordineerd door een kleine PR sectie van het leger.
Tijdens de oorlog in de woestijn in 1942 werd de eerste sectie opgericht van wat zou uitgroeien tot de Army Film and Photograpic Unit. AFPU De kern bestond uit profesionele filmers en fotografen. Later werden ook niet vakmensen opgenomen die na een speciale opleiding werden ingedeeld.
AFPU mouw embleem:Deze eenheid had geen baret embleem en de mannen gebruikten of het embleem van de eenheid waar ze hadden gediend of geen of een mouwembleem van de AFPU. De AFPU mannen bij Arnhem waren van oorsprong parachutist en ze bleven hun parachute regiment baret embleem gebruiken.
Er waren ook geborduurde emblemen in gebruik.
Toen de invasie naderde moest het aantal fotografen en filmers enorm worden uitgebreid. Zij die zich aanmelden kwamen vaak uit de burger maatschappij, maar hadden een militaire training reeds achter de rug. Degenen die geselecteerd werden kregen een opleiding in de Pinewood Film studio's in Iver heath bij London.
Na afloop kregen ze de rang van sergeant en werden ze geplaatst bij een sectie van de AFPU. De commandant van de sectie bepaalde bij welke militaire eenheid ze tijdelijk zouden werken. de regel was dat 1 fotograaf en 1 filmer een team vormden. Er was slechts 1 team van de AFPU dat zich bezich hield met geluidsopnames. Via de hoofdkwartieren van hun secties werd het film materiaal naar London gestuurd waar het werd ontwikkeld. Bij het materiaal werden zgn. 'dope sheets' gevoegd waarop de fotografen en filmers allerlei gegevens moesten vermelden over de opnames. Na censuur en selectie werden de opnames vrijgegeven voor publicatie / bioscopen.
In de Pinewood studios werd het materiaal ook beoordeeld op inhoud en kwaliteit. Regelmatig ontvingen de filmers en fotografen een schrifetlijk rapport.
Om de burgers directer in contact te brengen met het front werd in mei 1943 de afdeling BBC War reporting unit opgericht. De bedoeling was om geluidsreportages aan het front te maken en in beperkte mate ook radio reportages. Grootscheeps legeroefeningen werden gebruikt om deze eenheid in de praktijk te testen. De BBC medewerkers kregen een uniform en legertraining. En ook lessen in militaire censuur.
Voor geluids opnames werden speciale midget recorders ontwikkeld die geluiden en sprak per microfoon direct op een plaat sneden en deze konden in een studio op een platen speler afgespeeld worden. Deze platen werden naar Broadcasting House in Londen gestuurd waar selectie en censuur plaats vond.
Er zouden na enige tijd na de invasie in normandie grote mobiele zendinstallaties volgen waardoor er rechtstreeks contact met londen mogelijk was.
Een correspondent met zijn midget recorder bij een Amerikaanse eenheid in Normandie:
Ten tijde van Market-garden was bij de 1e airborne divisie een complete Public relations team toegvoegd. Correspondenten waren Stanley Maxted en Guy Byam van de BBC war reporting unit.
Jck Smyth van het pers bureau Reuter en Alan Wood van de Daily Express die zijn berichten beschikbaar zou stellen aan de wereld pers.
De camera mannen waren Sergeanten , Lewis, Walker en Smith. Lewis was de veteraan van de drie. Hij was in 1941 al parachutist geworden en in Afrika 2 keer gewond geraakt. In 1943 had hij een opleiding gevolgd tot cameraman. Hij zou in zijn eentje werken in Arnhem en ook een fotocamera meenemen. Hij zou zo snel mogelijk na landing met de parachutisten meegaan naar de brug.
Bij de Polen was een Poolse correspondent ingedeeld. Marack Swiecicki Deze werkte onafhankelijk van het team.
Anthony Cotterel officier bij het 2de para batallion scheef voor het blad war een veertien daagse uitgave. Cotterel werd bij de brug krijgsgevangen gemaakt en zijn aantekeningen zijn verloren geaan. Bij een vluchtpoging bij het Gelderse dorp Brummen is hij doodgeschoten.
De leiding van het team was in handen van Public relations officier Majoor Roy Oliver en had twee censors kapiteins Brett en Williams. er waren nog 4 militaire radiotelegrafisten bij het team die de zender naar Engeland zouden bedienen.
Op deze link van het IWM kan men allerlei foto's zoeken. type AFPU en correspondent en BBC dan komen er vanzelf verschillende foto's naar boven.
Op deze website vindt men een mooie weergave van de BBC war reporting units en hun uitrusting
http://www.btinternet.com/~roger.beckwi ... action.htm
http://www.iwmcollections.org.uk/qryPhotoImg.asp
Bron Spiegel Historiael no9 sept 1984 RPGA Voskuil : Engelse oorlogscorrespondenten bij de slag om Arnhem.
Bij het uitbreken van de oorlog bestond er geen speciale afdeling in het Britse leger die zich bezig hield met het vastleggen van acties op foto of films. Het merendeel van de fotografen en filmers in 1940 waren afkomstig van kranten , persbureau's en filmmaatschappijen. Hun werk werd gecoordineerd door een kleine PR sectie van het leger.
Tijdens de oorlog in de woestijn in 1942 werd de eerste sectie opgericht van wat zou uitgroeien tot de Army Film and Photograpic Unit. AFPU De kern bestond uit profesionele filmers en fotografen. Later werden ook niet vakmensen opgenomen die na een speciale opleiding werden ingedeeld.
AFPU mouw embleem:Deze eenheid had geen baret embleem en de mannen gebruikten of het embleem van de eenheid waar ze hadden gediend of geen of een mouwembleem van de AFPU. De AFPU mannen bij Arnhem waren van oorsprong parachutist en ze bleven hun parachute regiment baret embleem gebruiken.
Er waren ook geborduurde emblemen in gebruik.
Toen de invasie naderde moest het aantal fotografen en filmers enorm worden uitgebreid. Zij die zich aanmelden kwamen vaak uit de burger maatschappij, maar hadden een militaire training reeds achter de rug. Degenen die geselecteerd werden kregen een opleiding in de Pinewood Film studio's in Iver heath bij London.
Na afloop kregen ze de rang van sergeant en werden ze geplaatst bij een sectie van de AFPU. De commandant van de sectie bepaalde bij welke militaire eenheid ze tijdelijk zouden werken. de regel was dat 1 fotograaf en 1 filmer een team vormden. Er was slechts 1 team van de AFPU dat zich bezich hield met geluidsopnames. Via de hoofdkwartieren van hun secties werd het film materiaal naar London gestuurd waar het werd ontwikkeld. Bij het materiaal werden zgn. 'dope sheets' gevoegd waarop de fotografen en filmers allerlei gegevens moesten vermelden over de opnames. Na censuur en selectie werden de opnames vrijgegeven voor publicatie / bioscopen.
In de Pinewood studios werd het materiaal ook beoordeeld op inhoud en kwaliteit. Regelmatig ontvingen de filmers en fotografen een schrifetlijk rapport.
Om de burgers directer in contact te brengen met het front werd in mei 1943 de afdeling BBC War reporting unit opgericht. De bedoeling was om geluidsreportages aan het front te maken en in beperkte mate ook radio reportages. Grootscheeps legeroefeningen werden gebruikt om deze eenheid in de praktijk te testen. De BBC medewerkers kregen een uniform en legertraining. En ook lessen in militaire censuur.
Voor geluids opnames werden speciale midget recorders ontwikkeld die geluiden en sprak per microfoon direct op een plaat sneden en deze konden in een studio op een platen speler afgespeeld worden. Deze platen werden naar Broadcasting House in Londen gestuurd waar selectie en censuur plaats vond.
Er zouden na enige tijd na de invasie in normandie grote mobiele zendinstallaties volgen waardoor er rechtstreeks contact met londen mogelijk was.
Een correspondent met zijn midget recorder bij een Amerikaanse eenheid in Normandie:
Ten tijde van Market-garden was bij de 1e airborne divisie een complete Public relations team toegvoegd. Correspondenten waren Stanley Maxted en Guy Byam van de BBC war reporting unit.
Jck Smyth van het pers bureau Reuter en Alan Wood van de Daily Express die zijn berichten beschikbaar zou stellen aan de wereld pers.
De camera mannen waren Sergeanten , Lewis, Walker en Smith. Lewis was de veteraan van de drie. Hij was in 1941 al parachutist geworden en in Afrika 2 keer gewond geraakt. In 1943 had hij een opleiding gevolgd tot cameraman. Hij zou in zijn eentje werken in Arnhem en ook een fotocamera meenemen. Hij zou zo snel mogelijk na landing met de parachutisten meegaan naar de brug.
Bij de Polen was een Poolse correspondent ingedeeld. Marack Swiecicki Deze werkte onafhankelijk van het team.
Anthony Cotterel officier bij het 2de para batallion scheef voor het blad war een veertien daagse uitgave. Cotterel werd bij de brug krijgsgevangen gemaakt en zijn aantekeningen zijn verloren geaan. Bij een vluchtpoging bij het Gelderse dorp Brummen is hij doodgeschoten.
De leiding van het team was in handen van Public relations officier Majoor Roy Oliver en had twee censors kapiteins Brett en Williams. er waren nog 4 militaire radiotelegrafisten bij het team die de zender naar Engeland zouden bedienen.
Op deze link van het IWM kan men allerlei foto's zoeken. type AFPU en correspondent en BBC dan komen er vanzelf verschillende foto's naar boven.
Op deze website vindt men een mooie weergave van de BBC war reporting units en hun uitrusting
http://www.btinternet.com/~roger.beckwi ... action.htm
http://www.iwmcollections.org.uk/qryPhotoImg.asp
Bron Spiegel Historiael no9 sept 1984 RPGA Voskuil : Engelse oorlogscorrespondenten bij de slag om Arnhem.