telegeleide tanks? wie welke en waar gebruikt?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
arneken
Lid
Contacteer:

telegeleide tanks? wie welke en waar gebruikt?

Bericht door arneken »

tjah ik heb er al veel over gehoord en weinig over gelezen en het heeft wel mijn interesse gewekt.

hoe zit het met die telegeleide tanks? hadden de geallieerden er?

wat ik weet is dat de duitsers de goliath hadden:

Afbeelding

een niet zo handig ontploffingstuig bedoeld tegen tanks,gebouwen, bunkers en zelfs tegen artillerie en infanterie. hat 'arme' ding werd bestuurd met een kabel en kon 9 km/uur halen. ze werden gebruikt in de slag rond kursk, warschau en zelf op d-day werden er gevonden.

filmpje met demonstratie: http://uk.youtube.com/watch?v=LIL34mpLi4o

maar waren er nog? bij de duitsers of bij de geallieerden?

wie kan mij helpen.

alvast bedankt

groet arneken
it's not how many you write but what you write in the books of history
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Ik dacht niet dat de gealieerden, zoiets hadden .
De Goliath bestond uit 2 uitvoeringen , 1 met een benzine motor en de,
andere met een elektro motor.
Nemo Me Impune Lacessit
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Idd, de Geallieerden hadden dit niet wel de Duitsers. De Sdkfz. 303a Goliath.
De Sdkfz. 303a Goliath was een Duits pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog. Het was een onbemand voertuig bestemt voor de tankbestrijding, dat op afstand, via een kabel, bestuurd werd. Het toestel werd gebouwd in 1942, gebaseerd op het ontwerp van de Goliathmijn. In het jaar 1943 werd het toestel ingezet door de Wehrmacht, met de elektrische motor. Het jaar daarop werd de slechte motor vervangen door een dieselmotor. Tijdens operatie Anzio in 1944 werd het ingezet tegen de oprukkende Geallieerden en tijdens de Opstand van Warschau tegen de Armia Krajowa.

Van deze soort werden er in totaal 4604 gebouwd. Er waren verschillende types, de Sdkfz. 303a, de Sdkfz. 303b, de Sdkfz. 303c en de Sdkfz. 3036. Het toestel heeft echter maar een kleine invloed gehad op het verloop van de oorlog.

Lengte 1,6 m
Breedte 0,85 m
Hoogte 0,6 m
Gewicht 390 kg
Pantser 10 mm
Hoofdbewapening 75 tot 100 kg springstof
Motor Zündapp SZ7 2 cilinder
Snelheid (op wegen) 12,5 km/h
Rijbereik 12 km
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Wat je wel had bij de Geallieerden was een kleine tank.
De TK-3 / TKS van Polen. Iets groter en bemand maar anders weet ik niks van Onbemande voertuigen aan de Geallieerde zijde. :?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

in de jaren 70 is er een(Goliath) gevonden op de prins Bernhard kazerne in Amersfoort naast wat nu de cavalarie museum is. deze hebben ze geschonken aan een duitse museum. jammer, had wel leuk gestaan in de collectie van het museum......
i'd rather die scared to death than die bored to death
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

De Duitsers hadden de Goliath in verschillende uitvoeringen.
Daarnaast hadden ze ook de Borgward IV (ook in verschillende uitvoeringen en funkties). Bij deze bestond ook de mogelijkheid behalve op afstand ook te voorzien van een chauffeur, zodat deze naar bepaalde posities kon worden gereden. Kon ook voorzien zijn van een raketten werper.
kon net als de Goliath gebruikt worden om door mijnenvelden paden te maken.

Afbeelding

De geallieerden hadden geen onbemande tanks.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Als ik me niet vergis is de Elektronische uitvoering de Sdkfz 302 en daarna de diesel motor is de Sdkfz 303 :?

pedulla
Lid

Bericht door pedulla »

dutchhelmets schreef:in de jaren 70 is er een(Goliath) gevonden op de prins Bernhard kazerne in Amersfoort naast wat nu de cavalarie museum is. deze hebben ze geschonken aan een duitse museum. jammer, had wel leuk gestaan in de collectie van het museum......
Volgens mij staat er wel een Goliath in het Cavalarie museum te Amersfoort hoor, in de hal bij de moderne tanks, boven.
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

alvast bedankt voor julli bijdrages tot zo ver.

kun het zijn dat in het begin van de oorlog de russen ook een soort vna tank hadden die ze konden besturen onbemand? of verwar ik hen nu met die poolse tank?
it's not how many you write but what you write in the books of history
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

De TKS maar is denk ik door 1 persoon bemand. :wink:

Jumposaurus
Lid

Bericht door Jumposaurus »

pedulla schreef:
dutchhelmets schreef:in de jaren 70 is er een(Goliath) gevonden op de prins Bernhard kazerne in Amersfoort naast wat nu de cavalarie museum is. deze hebben ze geschonken aan een duitse museum. jammer, had wel leuk gestaan in de collectie van het museum......
Volgens mij staat er wel een Goliath in het Cavalarie museum te Amersfoort hoor, in de hal bij de moderne tanks, boven.
Als aanvulling hierop: een kennis van mij was dpl begin 50-er jaren en hij vertelde dat ze op de Dumoulin kazerne nog gespeeld hadden met kleine tankjes waarin een benzinemotor zat. ze konden erop zitten en reden zo rond. Wat het waren wist hij niet, alleen dat er een paar waren.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

pedulla schreef:
In de gallery van wo2.nl zijn foto's opgenomen van de Ladungsträger Goliath in het Cavaleriemuseum: http://gallery.wo2.nl/details.php?image_id=586 en http://gallery.wo2.nl/details.php?image_id=585.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie