wimpel

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
kogelvanger
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2007, 11:28
Locatie: belgie

wimpel

Bericht door kogelvanger »

Hallo, vrienden,
ik heb onlangs een wimpel gekregen van een vrouwtje, is dreihoekig, met koordje, de kleur is geel met in het midden dwars een zwarte en rode band, een ronde rode cirkel met daarin een zwarte spade en zwart pikhouweel gekruist, waar kan ik de oorsprong terugvinden of door wie was dit in gebruik, en waar , belgie duitsland ?? kon aan wagen bevestigd worden. ziehier de foto. Bedankt alvast voor hulp :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Heb eens wat rond gevraagd. Het kan zijn de het een Oost-Duitse oude wimpel is van de mijnwerkers. Maar in ieder geval niet van de WO2.
kogelvanger
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2007, 11:28
Locatie: belgie

wimpel

Bericht door kogelvanger »

bedankt alvast voor uw reactie, ik zal het vrouwtje die het mij gegeven heeft nog eens contacteren, maar ik heb deze wimpel samen gekregen met een armband met hakenkruis en nog een klein wimpeltje die bij mijnenveld aanduiding werd gebruikt, naar haar uitleg verkregen van een SS soldaat ( zij waren bij de zwarte brigade toen ) ik geloof haar , maar zal toch nog eens navragen daar ik het nergens kan terug vinden op het net, nog in mijn boeken, meschien in een boek over wimpels die toen gebruikt werden D.A.P. :?:
kogelvanger
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2007, 11:28
Locatie: belgie

Re: wimpel

Bericht door kogelvanger »

Het gaat om de wimpel van de ‘Service Volontaire du Travail pour la Wallonie’, ofwel de Vrijwillige Arbeidsdienst voor Wallonnie.
Deze was in de Tweede Wereldoorlog actief en leverde Waalse vrijwilligers om voor de Duitse militairen hand- en spandiensten te verrichten.
:yes:
Plaats reactie