SCHUITJE FLIEGERHORSTFEUERWEHR

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
siegfried
Lid

SCHUITJE FLIEGERHORSTFEUERWEHR

Bericht door siegfried »

Beste allen,
En vooral avé aan de echte kenners op dit forum inzake uitrusting, :wink:

Hierna volgt een beschrijving van een schuitje e.d.m. waaromtrent ik graag uw aller mening zou willen kennen.

Mijn grootvader diende (gedwongen) onder WO2 bij de Duitse feuerwehr op de bezette vlieghaven van Melsbroek (België). Hij werkte op en rond het vliegplein. Wat er zo bijzonder is, is dat hij was ingedeeld bij de Luftwaffe. De kledij die hij droeg, de dienstgraden die werden gebruikt, (ken ik van foto's alsmede zijn dienstboekje) enz., zijn echter NERGENS TERUG TE VINDEN.

Ik zou graag info willen over volgende elementen:

- een schuitje van het landleger (dit is het schuitje waarvan de voorzijde naar voor staat, en dus niet zoals een echt Luftwaffe-schuitje) in donkergroen-grijze kleur, met vooraan alleen de Luftwaffe-arend. Kan dit wel? Bestaat dit wel? De foto's zijn niet erg duidelijk, en m'n grootvader's verstand gaat er sterk op achteruit, vandaar.

- De graden: trüppmann, obertrüppman, haupttrüpmann (staan zo in zijn dienstboekje). Was dit wel gangbaar? Heeft iemand info over deze vorm van dienstgraden?

- Een "V" op de zijmouw, en dit voor alle hiervoor vermelde graden (het werd dus geen dubbele V ofzo, maar bleef steeds een enkele)

- Een losse grijsgroene gepofte vest met enkel op de rechterborstzak een luftwaffe-arend (staat zo op de foto)

Kan iemand voorgaande elementen checken in een of ander boek, of er mij extra toelichtingen over geven?

ALVAST HARTELIJKE DANK! ! ! !

Mvg
Siegfried

Titel inmiddels gewijzigd naar echte benaming
Laatst gewijzigd door siegfried op 14 nov 2007, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
In Vino Veritas
viny
Lid

Re: SCHUITJE DUITSE BRANDWEER AFGEDEELD BIJ DE LUFTWAFFE

Bericht door viny »

siegfried schreef:Beste allen,
En vooral avé aan de echte kenners op dit forum inzake uitrusting, :wink:

Hierna volgt een beschrijving van een schuitje e.d.m. waaromtrent ik graag uw aller mening zou willen kennen.

Mijn grootvader diende (gedwongen) onder WO2 bij de Duitse feuerwehr op de bezette vlieghaven van Melsbroek (België). Hij werkte op en rond het vliegplein. Wat er zo bijzonder is, is dat hij was ingedeeld bij de Luftwaffe. De kledij die hij droeg, de dienstgraden die werden gebruikt, (ken ik van foto's alsmede zijn dienstboekje) enz., zijn echter NERGENS TERUG TE VINDEN.

Ik zou graag info willen over volgende elementen:

- een schuitje van het landleger (dit is het schuitje waarvan de voorzijde naar voor staat, en dus niet zoals een echt Luftwaffe-schuitje) in donkergroen-grijze kleur, met vooraan alleen de Luftwaffe-arend. Kan dit wel? Bestaat dit wel? De foto's zijn niet erg duidelijk, en m'n grootvader's verstand gaat er sterk op achteruit, vandaar.

- De graden: trüppmann, obertrüppman, haupttrüpmann (staan zo in zijn dienstboekje). Was dit wel gangbaar? Heeft iemand info over deze vorm van dienstgraden?

- Een "V" op de zijmouw, en dit voor alle hiervoor vermelde graden (het werd dus geen dubbele V ofzo, maar bleef steeds een enkele)

- Een losse grijsgroene gepofte vest met enkel op de rechterborstzak een luftwaffe-arend (staat zo op de foto)

Kan iemand voorgaande elementen checken in een of ander boek, of er mij extra toelichtingen over geven?

ALVAST HARTELIJKE DANK! ! ! !

Mvg
Siegfried
Ik probeer te helpen, ben geen expert! Maar zal mijn best doen

Het schuitje, Ik heb nog nooit een LW adelaar op een WH schuitje gezien, er kunnen natuurlijk uitzonderingen gemaakt zijn, maar ik geloof dat de Feuerwehr zelf ook schuitjes had, zwarte.

De rang insigne, de V, betekent Gefreiter. 2 strepen is Obergefreiter.

Het vest wat je bedoelt, is denk ik een soort van bodywarmer, volgens mij werden deze grotendeels gedragen onder het nette pak.

Ik hoop je geholpen te hebben.
'War is delightful for those who have not experienced it'
SiNiStEr
Lid

Re: SCHUITJE FLIEGERHORSTFEUERWEHR

Bericht door SiNiStEr »

siegfried schreef:- een schuitje van het landleger (dit is het schuitje waarvan de voorzijde naar voor staat, en dus niet zoals een echt Luftwaffe-schuitje) in donkergroen-grijze kleur, met vooraan alleen de Luftwaffe-arend. Kan dit wel? Bestaat dit wel? De foto's zijn niet erg duidelijk, en m'n grootvader's verstand gaat er sterk op achteruit, vandaar.
Ja dit bestaat zeker. Ik vermoed dat het hier een schuitje van drillichstof o.i.d. betreft. Deze drillichstof schuitjes werden o.a. door de luftwaffe gebruikt in verschillende donkere kleuren zoals donkerblauw, grijs, zwart en ook donkergroen zie je wel.
Bij deze schuitjes zie je vaak dat enkel de luftwaffe adelaar wordt gedragen hoewel soms de cocarde ook aanwezig was. Misschien krijg ik een dergelijk exemplaar zeer binnenkort in mijn collectie. In dat geval zal ik er hier een foto van plaatsen.

Dergelijke schuitjes waren over het algemeen alleen in gebruik bij Luftwaffe grondtroepen dus dat verhaaltje klopt wel. Je ziet op wartime foto's vaak vliegtuig monteurs of (lichte) FLAK eenheden die ze dragen

siegfried schreef:- De graden: trüppmann, obertrüppman, haupttrüpmann (staan zo in zijn dienstboekje). Was dit wel gangbaar? Heeft iemand info over deze vorm van dienstgraden?

Vele burger onderdelen die tijdens de oorlog bij het leger werden ingedeeld kregen een eigen structuur van rangen en rangaanduidingen. Ik heb thuis wel wat info over rangaanduidingen van de Duitse brandweer en Luftschutz. Zal eind deze week als ik weer thuis kom een kijken of ik deze rangen terug kan vinden.
Vind je op de foto's die je hebt ook nog wat terug van schouderstukken of kraagemblemen?

Wat betreft de V-vormige rangaanduiding op de mouw betreft klopt het wat viny zegt. Bij de normale Luftwaffe stond deze voor de rang van Obergefreiter.

siegfried schreef:- Een losse grijsgroene gepofte vest met enkel op de rechterborstzak een luftwaffe-arend (staat zo op de foto)
Zegt mij verder niks, maar zou kunnen zijn wat Viny zegt. Zou heel handig zijn als je een paar foto's zou kunnen plaatsen waarop je opa z'n uniform te zien is. Is er overigens nog wat van dit uniform behouden gebleven?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Kan je misschien de foto's hier neerzetten? Dat maakt het wat gemakkelijker.