P-17

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

P-17

Bericht door Mauserwerke »

Ik heb nu vanalles gehoord en gelezen over de P-17 maar sommige dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk.
Het zou zo zijn dat er toen een te grote vraag was naar M1903 sniper geweren er twee fabrieken de P-14 omgekamerd hebben in het kaliber .30-06 en die de P-17 hebben genoemd die dienst moest gaan doen voor de gealieerden.
Wie weet in welke mate de P-17 in WO2 is gebruikt en vooral waar overal?

(over WO1 was al meer bekend dacht ik)
pluskat
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 nov 2006, 20:34

Bericht door pluskat »

In het kort:

Gelet op een tekort aan M-1903's in 1917 is besloten de P14-productielijn (cal. 303Br., en inmiddels niet meer benodigd door Gr.Br.) te gebruiken voor de productie van (een iets afwijkende) P17 in 30.06 voor de Dougboys.

In WO2 zijn de P17 geleverd aan de Home Guard ihkv Lend-Lease (en aan Ned. Indie in kleinere hoeveelheden.
DE US troops hebben em gebruikt voor trainingsdoeleinden in de US (en mischien als reserve bij de US Navy). Daarnaast is hij vanaf '44 verstrekt aan Franse eenheden en andere europese eenheden (wa Nederland) die in het ETO met US-materieel aan de zijde van de US meevochten.

De US-troops zelf zijn mi in WO2 nooit het gevecht ingegaan met de P17, ook niet als sniper(vervanger).


PLuskat
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

pluskat schreef:In WO2 zijn de P17 geleverd aan de Home Guard
Idd, en die zijn te herkennen aan een rode rand bovenaan het houtwerk. Deze rand is gemarkeerd met het kaliber 30-06 om aan te duiden dat dit wapen dit soort munitie nodig had en niet dezelfde patronen als de P14.

M1917 Rifles (zoals de US de P17 noemt) werden massaal gebruikt door US troops van het AEF in Europa tijdens WW1.
Sgt York had er eentje tijdens z'n actie waarvoor het CMOH kreeg toegekend.

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Hebben meerdere fabrieken als die van Remmington en Enfield de geweren gemaakt?
Ik weet wel dat ze massal gebruikt zijn in WO1 maar was benieuwd of sommigen hem ook meenamen naar europa in WO2.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

M1917 werd gemaakt door Remington, Winchester en Eddystone...
Enfield heeft geen M1917 gemaakt...

Hieronder een Winchester uit April 1918

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie