Welke eenheid bevrijde jouw dorp/stad?
-
- Lid
Re: Welke eenheid bevrijde jouw dorp/stad?
Hier in Breda zijn we bevrijd door de 1e pantser divisie van Generaal Maczek deze divisie bestond uit poolse strijders.
Deze divisie heefd ook veel omliggende dorpen bevrijd zoals bv Gilze rijen, Dorst,Terheijden,Oosterhout e.d,
ze hebben ook flink stijd geleverd rond de Moerdijkbrug desondanks wisten de duitsers deze toch flink te beschadigen.
In Breda zijn ook diverse Poolse begraafplaatsen te vinden waar ook Generaal Maczek begraven ligt wie overigens
niet in de oorlog is gesneuveld,maar toch na zijn overlijden bij zijn manschappen begraven wilde worden.
Deze divisie heefd ook veel omliggende dorpen bevrijd zoals bv Gilze rijen, Dorst,Terheijden,Oosterhout e.d,
ze hebben ook flink stijd geleverd rond de Moerdijkbrug desondanks wisten de duitsers deze toch flink te beschadigen.
In Breda zijn ook diverse Poolse begraafplaatsen te vinden waar ook Generaal Maczek begraven ligt wie overigens
niet in de oorlog is gesneuveld,maar toch na zijn overlijden bij zijn manschappen begraven wilde worden.
Currahee.
- battle of the Bulge
- Lid
2nd armored division er staan aardig veel monumenten bij mij in de buurt ik zal eens foto's maken. Heeft iemand ook foto's vand regio sittard voor mij??
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
- Imme
- Lid
Wij zijn bevrijd door het 822e Ostbattalion van de Duitse Wehrmacht.
17th Engineers, We pave the way!
- Rick de G.
- Lid
"o ik dagt door de 101st arborn!!!1"Imme schreef:Wij zijn bevrijd door het 822e Ostbattalion van de Duitse Wehrmacht.
Grapje hè
Grenadier Markus Schenk
- Mr_Flibble
- Lid
- Contacteer:
Waalwijk is bevrijdt door de Camerons en de Seaforth Highlanders op 30 Oktober 1944 tijdens Operation Pheasant
In Tabulas Argenteas Refero
-
- Lid
De Georgiërs brachten meer schade toe aan Texel dan dat Texel door hen bevrijdt werd.Imme schreef:Wij zijn bevrijd door het 822e Ostbattalion van de Duitse Wehrmacht.
- demian326
- Lid
- Contacteer:
Hillegom is op 8 mei 1945 bevrijd door de Polar Bear Brigade en ik heb ook foto's gezien van een aantal soldaten
van de Prinses Irene Brigade in Hillegom.
van de Prinses Irene Brigade in Hillegom.
Oranje Zal Overwinnen!
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
De Polar Bear Brigade bestaat niet!! Wel de 49th West Riding Infantry Division (Polar Bears).
Welk nummer staat er links op de Sherman tank? Kan ik wellicht de eenheid terug halen.
Mijn woonplaats is bevrijd door de 1/4th K.O.Y.L.I., Hallamshire en Lincolnshire Regiment van de 49th West Riding Infantry Division. Daarbij werden ze ondersteund door de Canadese tanks van het Ontario Regiment en een anatal speciale tanks van de 79th Armoured Division.
- Mr_Flibble
- Lid
- Contacteer:
Hey Nico,
Ik zag gisteren je naam nog voorbij komen op de lijst met inschrijvingen voor Operation Pheasant Waalwijk 2008. Zie je daar
Ik zag gisteren je naam nog voorbij komen op de lijst met inschrijvingen voor Operation Pheasant Waalwijk 2008. Zie je daar
In Tabulas Argenteas Refero
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Ja wil het niet missen! Super evenement! Ga je ook weer als MP? Ga zelf als Queen's Own Rifles maar als ik het pak compleet heb dan kom ik in een kilt van Gordon Highlanders. Zie je daar!Mr_Flibble schreef:Hey Nico,
-
- Lid
Je volgt de weerberichten toch wel? Zal lekker gaan tochten met zo'n kiltNico Roelofs schreef:Ja wil het niet missen! Super evenement! Ga je ook weer als MP? Ga zelf als Queen's Own Rifles maar als ik het pak compleet heb dan kom ik in een kilt van Gordon Highlanders. Zie je daar!Mr_Flibble schreef:Hey Nico,
-
- Lid
7th Canadian Infantry Brigade (Canadian Scottish, Winnipeg Rifles, Regina Rifles), ondersteund door 1 eenheid van de 8th Brigade, (Queen's own Rifles), verkenners van de 3rd Division (17th Duke of Yorks Royal Canadian Hussars), Support eenheid van de 3rd Division (Cameron Highlanders of Ottawa) en tanks van het 27th Armoured Regiment (Sherbrooke Fusiliers).
Ik vind het wel apart dat bepaalde leden opmerken dat zij 'bevrijd' zijn door de Duitsers..
Ik vind het wel apart dat bepaalde leden opmerken dat zij 'bevrijd' zijn door de Duitsers..
Deas Gu Cath
- demian326
- Lid
- Contacteer:
De Polar Bear Brigade bestaat niet!! Wel de 49th West Riding Infantry Division (Polar Bears).
Welk nummer staat er links op de Sherman tank? Kan ik wellicht de eenheid terug halen.
quote]
Ik ben niet zo bekend met Britse en Canadeese eenheden dus excusses, het nummer op de Sherman tank is geloof
ik 176 ik weet het niet zeker. Ik zal dinsdag even langs Vrienden van Oud Hillegom gaan om in het archief te spitten
naar het preciese nummer.
Oranje Zal Overwinnen!
- Imme
- Lid
Rednas schreef:De Georgiërs brachten meer schade toe aan Texel dan dat Texel door hen bevrijdt werd.Imme schreef:Wij zijn bevrijd door het 822e Ostbattalion van de Duitse Wehrmacht.
Eigenlijk waren dat de Duitse Duitsers die de meeste schade toebrachten, en het wordt hier toch als een bevrijding gezien. Ik snap je punt wel
17th Engineers, We pave the way!
-
- Lid
30 ID "Old Hickory" in samenwerking met 2nd AD "Hell On Wheels" Powerhouse reg.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division