Brunssum 19 september 1944.
In de vroege dinsdag ochtend van September 19 1944, het was nog donker, de inwoners van brunssum werden wakker gemaakt door een grote explosie. Een legertruck van de duitsers volgeladen met munitie en andere explosieven, was op een landmijn gereden. Onder de brug van het ARC-brug op de kruising van de staatsmijn hendrik en de stenen dompplaats.
Maandag de 18de hadden de duisters geprobeerd in het geheim landmijnen te plaatsen bij de rimburgerweg, maar de bevolking van brunssum wist hier van. Totaal 9 mijnen lagen er onder de brug. Om de amerikanen op te blazen.
Maar voordat de amerikanen in de val liepen. Deed zich er iets anders voor een leger truck van de duiters reed in de donkere ochtend onder de brug en activeerde een mijn. Een soldaat die wacht liep probeerde de truck nog te waarschuwen met vlag en licht signalen, maar de truck negeerde de signalen. En de ontploffing was een feit. 4 duitsers vonden de dood.

The overlay shows the objectives plus the proposed routes of advance for CCA for September 19, 1944. For means of clarity H.H. has supplemented it with the names of the 13 objects.
At 0915A Rozengaard to the north was reached by Task Force A,[zie afbeelding hierboven] at 1035A Bouwberg and at 1300A this Task Force, operating in the middle of Combat Command A, entered Germany from the most northeastern part of South-Limburg. Brunnsum was left behind. Most Germans had left this town, long before the Americans had come.

Intocht Foto's Brunssum:
Zover ik weet moet dit 2nd army division zijn die opweg waren naar de duitse grens via schinveld-gangelt
Deze fotos zijn van de zus van mijn opa die had aan mij gegeven toen ze naar bejaardenhuis ging:

Krant van 19de September 1944: