mosin nagant m44

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
k98sniper
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007, 17:29
Locatie: Geetbets

mosin nagant m44

Bericht door k98sniper »

Ik heb al zo vele foto's van de Russen in actie gezien :) Maar nooit ene gezien bewapent met een mosin nagant m44 !!! Die met de klap bajonet.
heeft er iemand soms een idee of dat wapen wel gebruikt is in de oorlog ?
ronny
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant M44 karabijn

Bericht door asjemenou »

De Mosin Nagant M44 karabijn is wel degelijk door de Sovjets in WOII ingezet. De M44 karabijn werd al in 1943 gefabriceerd maar werd pas in grote getale in 1944 aan het front ingezet. Oorspronkelijk werd het wapen uitgereikt aan artilleristen, chauffeurs e.d. maar al snel werd het wapen ook door de gewone infanterie gebruikt. Volgens zeggen zou het wapen zeer geliefd zijn geweest bij straatgevechten vanwege het opklapbare bajonet. De PPSh-41 pistoolmitrailleurs die op grote schaal door de Sovjet soldaten werden gebruikt hadden echter geen bajonet (vatting). Dit zou voor vele Sovjet soldaten een gemis zijn geweest. Foto's van WOII Sovjet soldaten bewapend met een M44 karabijn bestaan wel degelijk. Zie; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=119 ... &start=195 .
k98sniper
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007, 17:29
Locatie: Geetbets

Bericht door k98sniper »

Van harte dank Asjemenou !!! Heel spoedig zal deze mijn verzameling aan vullen !!!
ronny
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant M44 karabijn-2

Bericht door asjemenou »

k98sniper schreef:Van harte dank Asjemenou !!! Heel spoedig zal deze mijn verzameling aan vullen !!!
Graag gedaan k98sniper. Je vraagt in je openingsreactie of dat de M44 ook door de Sovjets in WOII is gebruikt. Mag ik dan aannemen dat je een WOII gedateerde wil hebben/gaat kopen? Weet dan dat niet alle M44 karabijnen ook WOII gedateerde zijn. Laat staan dat het altijd een (Sovjet) Russische M44 karabijn zal zijn. In mijn verzameltopic staat ook iets over het verschil tussen een WOII variant en een naoorlogse variant. Uiteraard kan je dit opmaken uit de stempels op de kamer. Een Sovjet WOII M44 karabijn zal 1943/44/45 gedateerd zijn. Er zijn ook M38 karabijnen die zijn omgebouwd naar M44 karabijnen. Deze omgebouwde karabijnen hebben een vroegere fabricagejaar op de kamer staan. De WOII M44 karabijn heeft Cyrillische (Izhevsk/Tula) stempels en het scharnier van het klapbajonet heeft maar één oor! De naoorlogse M44 variant heeft twee oren aan het scharnier. De Russische M44's zijn tot 1948 gefabriceerd en hebben uiteraard Cyrillische (Russische) stempels. Als er bijvoorbeeld "02" op de kamer/kolf staat dan heb je geen Russische maar een naoorlogse Hongaarse M44 karabijn. Hongarije was slechts één van de Warschau Pactlanden die na de oorlog de M44 karabijn fabriceerde. De Hongaarse variant zie je nogal eens op Ebay e.d. te koop aangeboden. Voor meer info over de M44 karabijn, zie; http://www.mosinnagant.net/USSR/Russian-M44-Carbine.asp
k98sniper
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007, 17:29
Locatie: Geetbets

Bericht door k98sniper »

Vanharte bedankt !!! Nu ben ik zeker van mijn zaak dat ze me met geen naoorlogse gaan opzadelen !! Hebben de Finnen die ook gehad ?
Want die hebben nogal veel Russische wapens in beslag genomen, geloof ik he.
mvg
ronny
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M44 karabijn

Bericht door asjemenou »

De Finnen hebben inderdaad veel buitgemaakte Sovjet wapens hergebruikt. Vaak zijn deze buitgemaakte wapens zowel Sovjet als Fins gestempeld. Een hele bekende is het rechthoekje met daarin de afkorting SA (Suomen Armeija = Fins Leger). Hierbij even een link naar deze stempels; http://www.mosinnagant.net/USSR/mosin_n ... rkings.asp . De site mosinnagant.net is sowieso een interessante website om meer over de Mosin Nagant te weten te komen. Ook kan je nog op deze site kijken; http://russian-mosin-nagant.com/mambo/i ... &Itemid=28 .
Je zult dan zien dat vele landen het Mosin Nagant geweer en ook de M44 karabijn hebben gefabriceerd. Als je een (Sovjet)WOII uitgave wilt hebben dan zal je goed op de stempels moeten letten. Het jaartal 1943/44/45 op de kamer is altijd wel goed. Mocht je er niet uitkomen dan mag je mij altijd een PB'tje sturen.
k98sniper
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007, 17:29
Locatie: Geetbets

Bericht door k98sniper »

Van harte bedankt asjemenou !!!! Je hebt me meer dan goed geholpen !!!
Zeker en vast zal ik nu niet gefopt worden !!! Volgende week naar de shop, ene kiezen. En de week er na hem testen op de stand. nogmaals bedankt en gelukkig Nieuwjaar gewenst !!!
ronny
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M44 karabijn

Bericht door asjemenou »

Wederom graag gedaan k98sniper en ik wens jou hierbij ook een goed 2008 toe. Als ik het goed begrijp dan zal de M44 karabijn van jou nog wel werken. Dat ligt voor mij een beetje anders. Zo is de vuurwapenwet in Nederland nu eenmaal. Mocht je een M44 karabijn hebben gekocht, plaats er eens een foto van in dit topic. Ik ben heel benieuwd.
k98sniper
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007, 17:29
Locatie: Geetbets

Bericht door k98sniper »

Zal ik zeker doen. In Belgie zijn alle wo 1&2 wapens vrij te koop. Maar je mag er geen munutie voor hebben als gewone burger. Ik ben al jaren sportschutter en heb een wapen licentie. Ik schiet alleen maar met oude militaire wapens. Ik was van menens dat je in Nederland toch ook een 5 tal wapens mocht hebben op een licentie. Of ben ik mis ?
ronny
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Ik wil toch even preciseren dat niet ‘alle wo 1&2 wapens in België vrij te koop zijn’. Zelf de M44 waar het in deze topic over gaat is NIET vrij te koop.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Wapenvergunning

Bericht door asjemenou »

Eerlijk gezegd ben ik niet tot in details op de hoogte van de Nederlandse en Belgische wapenwet. Als Nederlandse (Sovjet) militaria verzamelaar zijnde ben ik zonder wapenvergunning beperkt tot het bezitten van gedeactiveerde enkelschots grendelgeweren zoals de Mosin Nagant M44 karabijn. Gedeactiveerd wil o.a. zeggen dat alle bewegende onderdelen aan het geweer vastgelast moeten zijn. Vreselijk zonde van zo'n historisch wapen maar de Nederlandse wapenwet is onverbiddelijk hierin. Voor al het overige wapentuig heb ik een vergunning nodig.
k98sniper
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2007, 17:29
Locatie: Geetbets

Re: mosin nagant m44

Bericht door k98sniper »

Je hebt gelijk Zen. De Finnen wel. Maar voor mij is het geen probleem, Omdat ik over een sportschutter licentie beschik. Ik begijp het niet waarom ze de Russen er niet bij op de lijst gezetten hebben ? Volgen wie volgen kan he !!!!
ronny
Plaats reactie