Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
The weapon did see a few variants produced including two different sniper types utilizing different scope mounts, grenade launcher fixtures, periscope mount, and folding butt stocks.
Bron: http://www.secondworldwarhistory.com/kar_98k.asp
Hier staat dat er onder andere Kar's werden gemaakt met inklapbare kolf, maar ik kan hier nergens foto's van vinden... Weet iemand of dit waar is of heeft er foto's van? Lijkt me wel handig voor Fallschirmjagers...
Ik heb geloof ik wel ergens een foto in een Duits boek over Vuurwapens uit de twee wereldoorlogen. Als ik er aan denk zal ik die vanavond wel inscannen.
Bedankt luc, ik dacht dat het van die metalen stangen, zoals PPS-43 en MP40 waren.. Ik vraag me af hoeveel daarvan gemaakt zijn en hoeveel er nog bestaan..
Probleem is dat niemand weet of deze in de tijd gemaakt zijn of een stukje huisvlijt is van een of ander wapenmaker , ik heb nog nooit fotos van gezien waar ze gebruikt werden en om eerlijk te zijn ik zie het nut niet van in van zo een kolf
Uit het Duitse "Illustriertes Lexicon der Waffen im 1. und 2. Weltkrieg"
Er zijn zowel de 98K als de model 33/40 Mausers met klapkolf te vinden. De klapkolf versies werden gemaakt van bestaande wapens als test voor "Den Spezialtruppen" zoals de Fallschirmjaegern. Deze aanpassing is nooit in serieproductie genomen en de bestaande wapens zijn vaak unieke stukken voor verzamelaars.
Dat is wat ik bedoel , gelezen in boekjes of internet , maar fotos waar ze duidelijk te zien zijn , nog nooit gezien
Het is andere koek met de k98 met snel demonteerbare loop , daar zijn fotos van ( ergens op WAF ) en daar zie ik wel het nut van in maar van die inklapbare kolf wat is daar het nut van ??
Compacter om te dragen, vooral voor de Fallschirmjaegers. Want zeg nou zelf, wat is nou handiger: een 2 meter lange stok of een 1 meter lange stok die wat dikker is (om een simpel voorbeld te noemen).
Compacter om te dragen zegt u ? Met een kolf die opengeklapt niet blijf hangen want in opengeklapte toestand kan de kolf niet vergrendeld worden
En waar gaat u de riem aandoen als u hem wilt dragen met opengeklapte kolf ?
Een stok van twee meter naar één meter vergelijken met een inklapbare kolf is een zeer slechte vergelijking , met een ingeklapte kolf wint u 30 cm tegenover een K98 die 112 cm lang is
iknowdintoo schreef:Compacter om te dragen, vooral voor de Fallschirmjaegers. Want zeg nou zelf, wat is nou handiger: een 2 meter lange stok of een 1 meter lange stok die wat dikker is (om een simpel voorbeld te noemen).
De Duitse fallschirmjäger sprongen sowieso al zonder wapen dus dat maakt niks uit.
Ehm, volgens mij sprongen ze mét wapen, volgens mij ben je in de war met zware wapens, die in containers werden gedropt, en ze dus niet meedroegen tijdens de sprong..
luc schreef:Compacter om te dragen zegt u ? Met een kolf die opengeklapt niet blijf hangen want in opengeklapte toestand kan de kolf niet vergrendeld worden
En waar gaat u de riem aandoen als u hem wilt dragen met opengeklapte kolf ? *
Een stok van twee meter naar één meter vergelijken met een inklapbare kolf is een zeer slechte vergelijking , met een ingeklapte kolf wint u 30 cm tegenover een K98 die 112 cm lang is **
* Waarom denk je dat hij niet in productie genomen is?
** Het is een voorbeeld
iknowdintoo schreef:Ehm, volgens mij sprongen ze mét wapen, volgens mij ben je in de war met zware wapens, die in containers werden gedropt, en ze dus niet meedroegen tijdens de sprong..
Aan het begin van de oorlog sprongen ze volgens mij echt zonder. Alleen een pistool hadden ze bij zich. Ik zal ff dat filmpje kijken met FJ in Nederland, daar zal het wel te zien zijn.
EDIT: bekeken, en je zie ze toch echt zonder wapen springen en gelijk naar de containers rennen.
iknowdintoo schreef:
** Het is een voorbeeld
Hebt u al originele fotos gezien van duitse soldaten die zo één gebruiken ? Ik niet , buiten veel blabla in boeken en op het internet zijn er geen bewijzen dat zoiets gemaakt is voor 45
Als er iemand het tegendeel kan bewijzen , graag
iknowdintoo schreef:
** Het is een voorbeeld
Hebt u al originele fotos gezien van duitse soldaten die zo één gebruiken ? Ik niet , buiten veel blabla in boeken en op het internet zijn er geen bewijzen dat zoiets gemaakt is voor 45
Als er iemand het tegendeel kan bewijzen , graag