Ik als verzamelaar in Belgie heb wat wapens die ik wil restaureren .
Ik heb een grease gun M3 die voledig blank is , er zit geen zwart / blauwing meer op .
Moet ik deze her blauwen ?
Verknal ik dit wapen dan niet en verlies ik de waarden niet als ik deze opnieuw herblauw ( zwart maak )
Indien dit wel kan , wat moet ik dan gebruiken of hoe moet het wapen dan herblauwd worden .
Ik heb al verschillende theorieen gehoord zoals gemisch blauwen (een potje blauwing kopen in de wapenhandel ) weer anderen vertellen dat je het met hitten kunt blauwen ( lijkt mij niet rieel IVBM kromtrekken en ook omdat het een groot voorwerp is wat je niet zomaar even gloeiend heet maakt )
hoe deden de makers het vroeger .
Ik vind hier zo weinig over op google .
Mischien heeft er hier op dit forum iemand ervaring met blauwen ( zwart maken van het wapen , bij de grease gun is het echt zwart gespoten volgens mij )
volgende restauratie project is een gewehr 98 uit 1912 ( danzig ) voledig aangetast door putjes , hier heeft vliegroest zijn intreden gedaan .
Wat moet ik hier mee ! Laat je zo iets zoals het is of ga je er mee aan de slag en hoe , herblauw je deze na behandeling of smeer je er een lading vet over .
en tot slot , Wat doe je met wapens / bajonetten waar een bruine patina op zit , ga je deze weer terug brengen naar de oude staat of laat je deze patina er op zitten .
Dit zijn tog wel belangrijke onderwerpen als we onze verzamelingen willen behouden en het willen overdragen aan ons nageslacht , er verdwijnen jaarlijks meer van deze stukken als dat we denken , veel beland in de hoogovens omdat het inbeslag genomen word door de politie of omdat het word afgegeven door oude mensen die er geen raad meer mee weten , veel verdwijnt op zolder omdat de verzameling plaats moet maken voor een kinderkamer , andere stukken verdwijnen in de roest ( op zolder ) , dit willen we met zijn allen behoeden .
Onderhoud op deze stukken is daarom erg belangrijk om in de toekoms restauratie te voorkomen , vandaar dat ik dit onderwerp in de kijker wil zetten .
Tips over restauratie's of onderhoud zijn in dit onderwerp altijd welkom .
Welke wapen olie gebruik jij BV voor je oude geweer , of welke vet smeer je op je bajonet .
Groetjes m.