Een wapen restaureren , wat vind jij dat wel of niet kan !

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
speurneus
Lid

Een wapen restaureren , wat vind jij dat wel of niet kan !

Bericht door speurneus »

Hallo beste verzamelaars .
Ik als verzamelaar in Belgie heb wat wapens die ik wil restaureren .
Ik heb een grease gun M3 die voledig blank is , er zit geen zwart / blauwing meer op .
Moet ik deze her blauwen ?
Verknal ik dit wapen dan niet en verlies ik de waarden niet als ik deze opnieuw herblauw ( zwart maak )
Indien dit wel kan , wat moet ik dan gebruiken of hoe moet het wapen dan herblauwd worden .
Ik heb al verschillende theorieen gehoord zoals gemisch blauwen (een potje blauwing kopen in de wapenhandel ) weer anderen vertellen dat je het met hitten kunt blauwen ( lijkt mij niet rieel IVBM kromtrekken en ook omdat het een groot voorwerp is wat je niet zomaar even gloeiend heet maakt )
hoe deden de makers het vroeger .
Ik vind hier zo weinig over op google .
Mischien heeft er hier op dit forum iemand ervaring met blauwen ( zwart maken van het wapen , bij de grease gun is het echt zwart gespoten volgens mij )

volgende restauratie project is een gewehr 98 uit 1912 ( danzig ) voledig aangetast door putjes , hier heeft vliegroest zijn intreden gedaan .
Wat moet ik hier mee ! Laat je zo iets zoals het is of ga je er mee aan de slag en hoe , herblauw je deze na behandeling of smeer je er een lading vet over .

en tot slot , Wat doe je met wapens / bajonetten waar een bruine patina op zit , ga je deze weer terug brengen naar de oude staat of laat je deze patina er op zitten .

Dit zijn tog wel belangrijke onderwerpen als we onze verzamelingen willen behouden en het willen overdragen aan ons nageslacht , er verdwijnen jaarlijks meer van deze stukken als dat we denken , veel beland in de hoogovens omdat het inbeslag genomen word door de politie of omdat het word afgegeven door oude mensen die er geen raad meer mee weten , veel verdwijnt op zolder omdat de verzameling plaats moet maken voor een kinderkamer , andere stukken verdwijnen in de roest ( op zolder ) , dit willen we met zijn allen behoeden .
Onderhoud op deze stukken is daarom erg belangrijk om in de toekoms restauratie te voorkomen , vandaar dat ik dit onderwerp in de kijker wil zetten .

Tips over restauratie's of onderhoud zijn in dit onderwerp altijd welkom .

Welke wapen olie gebruik jij BV voor je oude geweer , of welke vet smeer je op je bajonet .

Groetjes m. :wink:
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
vlim
Lid

Re: Een wapen restaureren , wat vind jij dat wel of niet kan !

Bericht door vlim »

Dit is niet het gemakkelijkste onderwerp.

Vuistregel is dat een wapen in originele staat, dus ongerestaureerd, een hogere waarde zal hebben dan een gerestaureerde versie. Er zijn natuurlijk ontzettend veel nuances, maar in basis klopt de stelling aardig.

Als je besluit om te restaureren, is restauratie eigenlijk vakwerk. Het is erg gemakkelijk om een van de vele stappen fout te doen en een restauratie te veranderen in een complete aantasting van het object.

Er zijn inderdaad meerdere manieren om een metalen voorwerp te blauwen. Wapens zijn over het algemeen geblauwd volgens de (ik gebruik even de engelse termen) 'rustblue' of 'saltdip blue' methode. De rustblue methode is erg arbeidsintensief, is in basis een gecontroleerd roestproces en het proces moet een aantal malen worden herhaald om een mooie, diepblauwe kleur te krijgen. De blauwingschemicalien worden met een borstel aangebracht op de te blauwen onderdelen. Die onderdelen gaan vervolgens versneld roesten. De losse roest die ontstaat wordt met een koperen borstel verwijderd. Onder de roestlaag is de blauwe kleur te vinden. Dit roestproces wordt een aantal malen herhaald om de goede kleur te krijgen.

De 'saltdip' methode werkt wat sneller en is een onderdompelingsproces. Dit proces werd in het eind van de jaren 30 in Duitsland ingevoerd. Bij de P08 is de overgang redelijk nauwkeurig te volgen, daar vond hij midden 1937 plaats. Voordeel hiervan was dat men in 1 stap een onderdeel kon blauwen. Nadeel is dat bij een onjuiste gebruikstemperatuur de blauwing op den duur roodpaars kan verkleuren.

Blauwen door middel van hitte kan en wordt vaak voor kleinere onderdelen gebruikt (vizier, schroeven, etc..). Dit is een kwestie van het onderdeel verwarmen tot een exacte temperatuur en daarna af laten koelen. Afhankelijk van de temperatuur krijg je verkleuringen die lopen van diep goudgeel tot diepblauw.

Blauw uit een potje ofwel 'coldblue' is niet aan te raden, behalve voor het bijwerken van kleine beschadigingen. Het is een materiaal op kopersulfaat basis en heeft ook een specifieke kopergeur (handig bij het herkennen ervan).

Het probleem bij herblauwen is dat de oppervlakken zo schoon en glad mogelijk moeten zijn. Als je echter te fanatiek gaat reinigen (polijstmachine), ga je de originele structuur van het oppervlak van het wapen vernielen (machinesporen, scherpe kantjes die verdwijnen, enz...). Chemisch strippen is daarom een vaker gebruikte methode.

Een andere uitdaging is het verwijderen van kleine roestsporen. Ga je die uitpolijsten, dan krijg je verstoringen aan het oppervlak van het wapen en verlies van bijvoorbeeld stempelingen, enz.. Vul je de kleine putjes op met lasmateriaal, dan heb je een ander probleem. Omdat de samenstelling van het lasmiddel anders is dan de samenstelling van het originele staal, kun je kleurverschillen (vlekken) krijgen na het blauwen. De experts gebruiken daarom als las/vulmateriaal staal wat afkomstig is van dezelfde wapens (een wapen wordt dus letterlijk in stukken gesneden om als vulmateriaal voor een ander wapen te dienen).

Een goed en goedkoop alternatief voor de thuishobbyist is een coating speciaal voor wapens. Deze wordt op het wapen gespoten en moet daarna uitharden in een oven op niet al te hoge temperatuur. Coatings die op kamertemperatuur uitharden zijn tegenwoordig ook beschikbaar. Voordeel van deze coatings is dat ze slag-, kras- en hittebestendig zijn.

Lichte roestsporen laten zich met behulp van een wapenolie of WD40 en wat geduld redelijk eenvoudig verwijderen. Als je erg fijn staalwol (0000), genoeg olie, finesse en geduld gebruikt, kun je zelfs roestplekjes verwijderen zonder de blauwing aan te tasten.

WD40 is niet geschikt voor langdurige conservering. Het droogt op tot een wat hardere, slijmerige laag, die zich wel met een nieuwe dosis WD40 weer laat verwijderen.

Wapenolie uit voormalige defensievoorraad is op de meeste plaatsen te vinden, prima geschikt en niet duur (gemiddeld zo'n 5 Euro voor een literblik). Ook transmissieolie is een erg effectief conserveringsmiddel (maar niet goedkoop).

Wil je echt stevige roest verwijderen (bodemvondst, etc..), dan kun je ook eens kijken naar roestomvormers zoals Fertan. Dit materiaal zet de onstabiele roest om in een stabiele vorm en is oorspronkelijk afkomstig uit de scheepvaartwereld.
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

Bedankt voor de uitleg .
Ik heb nog wel een vraagje over de grease gun , deze is het zelfde zwart gemaakt als een sten gun .
Hoe werd dit vroeger gedaan en welk product werd er voor gebruikt .
Het lijkt namelijk erg veel op zwarte verf wat gewoon uit een spuitbus komt , veel van deze wapens zien er nu ook erg beschadicht uit omdat de verf los is gekomen of in mijn geval dat de verf helemaal weg is en het wapen helemaal blank is geworden .
Als ik besluit om dit wapen weer zwart te maken , welk product gebruik ik dan het beste .
En nu tot slot , is het wel juist om dit wapen weer zwart te maken , wat zou jij doen .
Je vertelde in je verhaal dat je zo de waarde verliest als het is opgeknapt .
Ik wil natuurlijk geen waardeloos stuk in mijn verzameling , het moet voor mijn nabestaande ook intresant zijn om deze grease gun te behouden .
Tot nu toe zit hij stevig in de olie zodat het niet verder aangetast word door de tijd .

Bedankt , groetjes m. :P
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het is inderdaad geen makkelijke opgave om een wapen opnieuw te blauwen, overigens wil ik opmerken dat de M3 en haar opvolger de M3A1 niet geblauwd waren maar voorzien waren van parkerizing, een coating zoals je die ook op US bajonetten uit wo2 tegenkomt.
Daar is 'ie weer!
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

kijk daar hebben we wat aan ,
en hoe werd dit aangebracht ?
Kan ik hier nog aan komen of is er ook een ander product op de markt .
Zou jij dit opnieuw zwart maken ?
Groetjes . :P
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Als je Grease Gun ‘op vergunning’ is zou ik er afblijven, elk ingrijpen zal de verzamelwaarde aantasten. Zo nu en dan eens met een licht geolied doekje opwrijven om het tegen de roest te beschermen moet volstaan.
Als de M3 ‘demil’ is dan ligt de situatie naar mijn mening anders. Van een echte verzamelwaarde is er geen sprake meer en je kan dan overwegen om hem in zo’n origineel mogelijke staat te herstellen. Zoals Peter reeds aanhaalde was de M3 oorspronkelijk ‘parkerized’. Een wapen parkerizeren is iets waar je niet zelf zo maar even aan begint. De onderdelen moeten ‘geglasstraald’ (zandstralen maar niet met zand) worden, de verhitte coating moet aangebracht worden en dan weer geneutralizeerd. Bovendien breng je een ‘laag’ aan op het wapen, die dus niet in de loop of op sommige onderdelen mag komen opdat alles nadien nog in elkaar zou passen! Een mooi resultaat bekomen is niet gemakkelijk. Dus ik zou zeggen; “begin er niet aan”.
Er bestaan nu ook andere ‘coatings’ die lijken op parkerizering en vrij simpel aan te brengen zouden zijn. Gezien ik het resultaat ervan nog niet gezien heb, ga ik er me ook niet over uitspreken. Informeer eens bij een wapenhandel.

Ik veronderstel dat je Gew.98 niet demil is. Behalve de roest behandelen zoals Vlim omschreef (fijne staalwol, veel olie en heel veel geduld) zou ik er niets aan veranderen. Om het wapen te herblauwen moeten je namelijk vertrekken van ‘blank staal’ om een gelijkmatig resultaat te bereiken. Concreet betekent dit dat je het wapen een ingrijpende behandeling moet geven die indruist tegen je bekommernis om dingen te bewaren voor het nageslacht.

Voor het verwijderen van zware roest kan men eens aan electrolyse denken. Ik heb recent het resultaat gezien dat mijn broer bereikte op onderdelen van zijn oldtimer, en ik was echt onder de indruk.

Als je toch met blauwsel (cold blue) wil werken, ga dan eerst eens naar een militariabeurs en koop daar het goedkoopste wapen dat je tegenkomt. Je kan dan naar hartelust experimenteren zonder een historisch stuk naar de knoppen te helpen. Mijn eerste experimenten met blauwsel heb ik gedaan op een oud luchtgeweer gekocht voor 5 euro. Soms zie ik op een beurs een oud wapen liggen dat door een vorige eigenaar verschrikkelijk is toegetakeld en waar ik dan een restauratieproject van maak.

Wat de ‘bruine patina’ op bajonetten betreft. Deze patina is geen nieuwe laag die er op zit, maar een verkleuring van de originele finisch. Naar mijn mening moet men er afblijven.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

Bedankt voor de uitleg , ik had zelf ook even gekeken op google bij parkerizing , je hebt hier specaile spullen voor nodig die het verf warm maakt en meteen aanbrengt op het voorwerp .
Mijn grease gun is demil , ik kan het is de toekomst dus met koud zwart behandelen .
Ik Ga uiteraard mij eerst even uitleven op een goedkoop wapen wat ik op de beurs ga kopen , dadelijk valt het tegen en dan zit ik met een gun die te lelijk is om aan te zien .
wat betreft mijn geweer 98 , deze heb ik nu met staalwol en het fijnste stukje schuurpapier behandelt , ik moet zeggen dat hij er nu een stuk beter uit ziet .
Nu heb ik nog een vraag !
wat is het beste om je verzamel wapens mee in te olien , ik zelf heb een tijd kroon olie gebruikt , daar ben ik nu van afgestapt omdat het verdampt , ik gebruik nu wapen olie uit de US ( zit in een klein flesje van 150ml ) ook ben ik nu bezig mijn wapens in te smeren met vaseline ( zuur vrij ) deze verwarm ik tot het vloeibaar is en dan smeer ik het met een kwast op mijn bajonetten of blanke wapens .
Tot op hede is dit reseltaat erg mooi , je ziet geen vet strepen en het glimt mooi , roest en zuurstof krijgen geen kans om zo het metaal aan te tasten .
Ik vind het ook wel fijn als mijn onderhoudsmiddelen niet stinken , als ik mijn verzamelruimte in loop dan hangt daar een oude wapenolie lucht die ik maar niet weg krijg ( doet mij denken aan vroeger toen ik nog in het leger zat , daar rook de wapenkamer ook zo )

als er nog iemand is die tips heeft voor het consumeren van je wapens dan hoor ik die ook erg graag .

Bedankt allemaal , groetjes m. :)
Plaats reactie