duitse slagorde aan de HKL

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
stg 44
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2008, 14:50

duitse slagorde aan de HKL

Bericht door stg 44 »

Weet iemand misschien meer te vertellen over de samenstelling van eenheden manier van opstelling in de voorste linies!?

Ik begrijp dat dat afhangt van de omstandigheden, maar werden er veel machienegeweren gebruikt met daarachter weer mortierstellingen of misschien in combinatie met 20mm Flak!?

greets
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: duitse slagorde aan de HKL

Bericht door iknowdintoo »

Ik neem aan dat je Duitse frontlinies bedoelt.
Een peleton (kan de naam fout hebben) Duitse Wehrmachtsoldaten bestond (vooral in het begin van de oorlog) uit één MG34 of 42 schutter, en een troep geweerschutters, meestal met Kar98K's, en soms wat MP40's. Deze brachten vaak ook munitie voor de MG mee. FlaK 20mm, zoals de naam al doet vermoeden, is een luchtafweerkanon (FlaK = FLieger Abwehr Kanone = Vliegtuig Afweer Kanon) en alle FlaK's werden ook voornamelijk voor dit doel gebruikt, op de 88mm FlaK, die ook voor gronddoelen werd gebruikt, door zijn effectiviteit. Veel FlaK 38's e.d. zul je dus niet tegenkomen (natuurlijk zijn hier veeel uitzonderingen op). Voor gronddoelen zijn er de PaK's (PAnzerabwehrKanone = Tank Afweer Kanon) Veel gebruikt zijn de PaK 38 (50mm) en de PaK 40 (75mm, kan het fout hebben). Er zijn ook nog de PaK 43 (ik geloof ook 75mm) en de PaK 44 (ik geloof 88mm). Soms werden er ook scherpschutters op pad gestuurd. Deze werkten tot 1944 voornameljk onafhankelijk van het peleton, een soort 'Lone Wolf'. Mortieren en hun bedieners lagen vaak goed gecamoufleerd opgesteld, en wachtten op coordinaten, om die positie te bestoken.
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Re: duitse slagorde aan de HKL

Bericht door SJORS-SJORS »

Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Plaats reactie