Kaliber/Caliber
- Joe_Liebgott
- Lid
- Contacteer:
Kaliber/Caliber
Wat is nou het caliber van het geweer/kanon? De grootte in mm van de kogels of de grootte van de loopin doorsnede?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
Re: Kaliber/Caliber
Als je een huls hebt die op het uiteinde (waar de eigenlijke kogel zat) helemaal gaaf is, is de diameter daarvan het kaliber. Er is bijvoorbeeld geen verschil tussen het kaliber van een 25 Pounder-patroon (Brits) en een 88mm-patroon (Duits), maar ze werden in compleet andere kanonnen gebruikt (ik ken het hele Britse matensysteem niet echt, maar 25 Pounder is hetzelfde als 88mm, dat heb ik nagemeten ). je hebt ook nog de lengte van de kogel+huls. Dus als je bijvoorbeeld '''Kaliber: 9x19mm'' staat, weet je dat de kogel op het breedste punt 9mm is, en de complete kogel, dus niet de lege huls, 19mm lang is. 9x19mm is het standaard kaliber van bijna alle Duitse machinepistolen, in ieder geval voor 1945.
Oh en volgens mij staat er op grotere Britse hulzen (boven de 40mm ofzo) bijv. L\88 op een 88mm huls.
Oh en volgens mij staat er op grotere Britse hulzen (boven de 40mm ofzo) bijv. L\88 op een 88mm huls.
iknowdintoo schreef:Als je een huls hebt die op het uiteinde (waar de eigenlijke kogel zat) helemaal gaaf is, is de diameter daarvan het kaliber. Er is bijvoorbeeld geen verschil tussen het kaliber van een 25 Pounder-patroon (Brits) en een 88mm-patroon (Duits), maar ze werden in compleet andere kanonnen gebruikt (ik ken het hele Britse matensysteem niet echt, maar 25 Pounder is hetzelfde als 88mm, dat heb ik nagemeten ). je hebt ook nog de lengte van de kogel+huls. Dus als je bijvoorbeeld '''Kaliber: 9x19mm'' staat, weet je dat de kogel op het breedste punt 9mm is, en de complete kogel, dus niet de lege huls, 19mm lang is. 9x19mm is het standaard kaliber van bijna alle Duitse machinepistolen, in ieder geval voor 1945.
25pr is niet hetzelfde als de 8,8 ,kaliber is 87,6 mm 9x19, is
de 19 niet de lengte van de complete patroon maar van de huls .
Nemo Me Impune Lacessit
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
Ik had het nagemeten, en er stond L\88 op, dus ik nam aan dat het een kaliber 88mm huls was. Sorry voor de overige fout(en).
- Joe_Liebgott
- Lid
- Contacteer:
Bedankt ,weer een stukkie wijzer!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
- Contacteer:
Het kaliber slaat op de diameter van de loop, niet van de patronen. Daarnaast gebruiken de Amerikanen en de Europeanen een ander systeem om die diamter te meten. In een loop zitten trekken en velden. Velden zijn geloof ik de groeven en de trekken zijn de opstaande randjes. Die randjes geven de kogel een draai zodat hij minder snel uit zijn baan raakt en voorkomen verstopping van de loop. De Amerikanen (en ik meen de Engelsen) (bij een schrijfwijze als .303) meten geloof ik tussen de trekken, de rest (iig Nederland) meet tussen de velden. Vandaar dat die maten als je zo omrekent ook niet kloppen. Tenminste dat is wat mij is verteld.
-
- Lid
Gamer bijna goed, trekken zijn de lage stukken en velden de hoge stukken. Kaliber is de diameter tussen de trekken en velden. In europa wordt dit systeem gebruikt en dus in milimeters, en in england in ich. Waarbij in europa vaak ook nog de huls lengte wordt aan geduidt, bv 8x57. En in england alleen het kaliber.gamer0004 schreef:Het kaliber slaat op de diameter van de loop, niet van de patronen. Daarnaast gebruiken de Amerikanen en de Europeanen een ander systeem om die diamter te meten. In een loop zitten trekken en velden. Velden zijn geloof ik de groeven en de trekken zijn de opstaande randjes. Die randjes geven de kogel een draai zodat hij minder snel uit zijn baan raakt en voorkomen verstopping van de loop. De Amerikanen (en ik meen de Engelsen) (bij een schrijfwijze als .303) meten geloof ik tussen de trekken, de rest (iig Nederland) meet tussen de velden. Vandaar dat die maten als je zo omrekent ook niet kloppen. Tenminste dat is wat mij is verteld.
In amerika meet men de diameter over de velden. Waarbij vaak een afkorting wordt gebruikt voor het type patroon, bv 308 Winchester. Wat in europa weer 7.62x57 (nato) is.
Dit geld alleen bij hand vuurwapens(excl jacht geweren). Bij jacht geweren betkend het dat je bv .12 gauge je 12 loden ballen uit 1 lbs kunt halen.
Bij geschut is het wat omslachtiger, bv een 25 ponder. Betekend dat het kaliber is dat gelijk staat aan een ronde loden kogel met een gewicht van 25 engelse ponden(lbs+/- 0.453 kg) = +/- 11.4 kg wat weer overeen komt met een diameter van 87.6 mm of te wel 3.45 inch.
Misschien is het iets duidelijker geworden.
If you wish for peace, understand war.