Ik kwam het woordje stuitnok tegen bij een tekst over de karabijn No. 4, maar ik heb geen idee wat het betekent.
Het woord kwam voor in de volgende zin: "Daarnaast kwam er een gladde stuitnok om de kleding te beschermen"
Heeft iemand enig idee?
Stuitnok
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Re: Stuitnok
Is dat niet gewoon de kolfplaat?gamer0004 schreef:Ik kwam het woordje stuitnok tegen bij een tekst over de karabijn No. 4, maar ik heb geen idee wat het betekent.
Het woord kwam voor in de volgende zin: "Daarnaast kwam er een gladde stuitnok om de kleding te beschermen"
Heeft iemand enig idee?
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 40 keer
De kolfplaat komt niet in contact met kleding behalve tijdens schieten. Ik vermoed dat je eerder richting de achterzijde van de grendel moet kijken of een onderdeel daar in de buurt. Het idee is ongeveer hetzelfde als het houten plaatje aan 1 zijde van het magazijnhuis. Tijdens het dragen van het wapen bleek dat de kleding op die plaats sneller sleet dan de rest met als gevolg het houten plaatje. Ik zal eens zoeker of ik er wat over kan vinden.
-
- Lid
- Contacteer:
Ja dat magazijnbekledingsstuk ken ik wel. Ik dacht ook al aan een onderdeel in de buurt van de grendel, maar wat het precies is? Geen idee...
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 40 keer
Ik heb het nog even nagezocht en de pal die de grendel in het huis borgt word de stuitnok genoemd op oude nederlandse wapenplaten. Niet de eigenlijke pal maar de nok die de grendel op zijn plaats houd.