Duitse uitrusting bij Stalingrad

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Duitse uitrusting bij Stalingrad

Bericht door S1991 »

Hallo forumgenoten,

Weet niet of dit het goede forum ervoor is maar ik plaats het toch maar even.

Rond 26 oktober (misschien eerder) zal ik mijn US 101st Airborne paratrooper afhebben met de M-43 jacket en trousers, zoals ze dus gesprongen zijn bij Market Garden en bij Bastogne.
Nu wil ik, als ik mijn paratroeper af heb, beginnen met een Ostfront soldaat van de Wehrmacht met een M36 of M40 uniform.
Nu wil ik wel eens weten, welke uitrusting droegen ze daar het meeste? Als iemand de film Stalingrad gezien heeft, wil ik mijn Ostfront soldaat dan maken zoals ze op het begin die fabriek aanvallen.

Hier een paar kleine dingetjes wat ik weet wat wel op de uitrusting moet zijn en al. En kan iemand mij ook de prijzen van de meeste dingen wat men weet zeggen? Ook als je het niet precies weet maar een richtlijn, zoals bijv. een Luftwaffe helm SD €350-800 ofzo.

Wat er wel bij moet zitten dus, en wat ik al weet, zijn de:
Y-riem,
gamel,
broodzak (brotbeutel),
koppelslot met riem,
M40 stahlhelm single of dubbel decal of helemaal geen aangezien ik er gewoon een splittertarn helmovertrek over heen doe,
M36 of M40 uniform,
gewone marslaarzen of winterlaarzen,
K98 tasjes of MP40 tasjes,
2-4 Stielhandgranaten,
Splittertarn wendejacke (ene kant splittertarn, andere kant wintercamouflage).

Dat is dus wat ik allemaal weet wat er ongeveer bij hoort, het zou fijn zijn als iemand anders mij ermee zou kunnen helpen, met de prijzen en andere dingen wat er bij hoort.

Ik hoor het graag van jullie !
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Duitse uitrusting bij Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

omgitsme schreef:Wat er wel bij moet zitten dus, en wat ik al weet, zijn de:
Y-riem,
gamel,
broodzak (brotbeutel),
koppelslot met riem,
M40 stahlhelm single of dubbel decal of helemaal geen aangezien ik er gewoon een splittertarn helmovertrek over heen doe,
M36 of M40 uniform,
gewone marslaarzen of winterlaarzen,
K98 tasjes of MP40 tasjes,
2-4 Stielhandgranaten,
Splittertarn wendejacke (ene kant splittertarn, andere kant wintercamouflage).

Dat is dus wat ik allemaal weet wat er ongeveer bij hoort, het zou fijn zijn als iemand anders mij ermee zou kunnen helpen, met de prijzen en andere dingen wat er bij hoort.

Ik hoor het graag van jullie !
Als je een Duitse soldaat zoals bij het begin van de aanval op Stalingrad wilt maken, neem je best zomer uitrusting. Duitsland begon in Augustus van 1942 Stalingrad te bombarderen en binnen te vallen, hier droegen ze nog zomeruniformen, tijdens de Winter droegen de meeste Duitse soldaten nog altijd een simpel zomeruniform (doordat Hitler had beveeld geen Winterkleding mee te nemen).

Een M42 helm had 1 decal (of de soldaat zette er zelf een tweede op), de M35 daarin tegen had wel 2 decals. De echte wachstiefel was er rondstreeks 1943, moest je toch deze gebruiken, gebruik dan de rietenversie. Winterstiefel heb ik zelf (in Stalingrad) nog niet veel gedragen gezien.

In het begin van de aanval hadden de meeste Duitsers een simpel zomeruniform aan, een brotbeutel, essgeschirr, feldflasche (eventueel aan een Y-riem) en munitietasjes. Wil je toch eentje maken met MP, gebruik dan de tasjes van de PPSH, omdat de Duitsers deze liever gebruikte. Splittertarn of Sumpftarn droegen ze toen nog niet.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Duitse uitrusting bij Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Ik hoop dat ik je goed geholpen heb.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Duitse uitrusting bij Stalingrad

Bericht door S1991 »

Sturmkreuz schreef:Ik hoop dat ik je goed geholpen heb.
Zou je me kunnen zeggen wat het zomeruniform was?
Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse uitrusting bij Stalingrad

Bericht door JimK »

Hier met prijzen (verschilt natuurlijk door staat/toestand matig/goed);

Wat er wel bij moet zitten dus, en wat ik al weet, zijn de:
Y-riem, € 125/175
gamel, € 30/60
broodzak (brotbeutel), € 30/60
Veldfles € 50/80
koppelslot met riem, € 80/200 (wil je allu of staal en met of zonder leertje, staal met leertje is duurste)
M40 stahlhelm single of dubbel decal of helemaal geen aangezien ik er gewoon een splittertarn helmovertrek over heen doe,
- M35 DD € 1000 en meer voor mooie
- M40 SD € 300/600 soldaten plakken er niet zelf decals op, dat bebeurde al vanaf de fabriek.
- M40 ND € 200/350
Heb je een originele splitterovertrek dan?

M36 of M40 uniform, voor een mooi uniform M36 denk toch maar aan zeker € 1000,-
gewone marslaarzen (knobelbecher) € 200
K98 tasjes of € 60/80 per set
MP40 tasjes, per set € 700/1000
2-4 Stielhandgranaten, deze zijn verboden dus doe maar niet :wink: tenzij in België, € 200 st.
Splittertarn wendejacke (ene kant splittertarn, andere kant wintercamouflage). Heb ik zelf pas gekocht (sumpf) in hele redelijke staat, paar reparaties met splitterstof voor € 250,-, maar dat was wel een koopje, dus denk maar aan minimaal 400


Dat was het wel ongeveer. succes!
Plaats reactie