Duitse uitrusting in Ardennen offensief

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
JimK
Lid
Contacteer:

Re: Duitse uitrusting in Ardennen offensief

Bericht door JimK »

LW droeg wel degelijk Splitter, Waar dacht je dat alle LW felddivision jacken vandaan kwamen in Splittertarn met LW aderlaars erop, van de wehrmacht :wink:
En Wehrmacht daarbij droeg ook Sumpftarn jacken.

De SS droeg ook wel veel meer dan eichenlaub zoals onder andere; Platanenmuster, Rauchtarnmuster, Palmenmuster, Erbsenmuster en dan kwam als laatste een nieuwe camouflage in 1945 om alle bovengenoemde camo's te vervangen voor zowel WH, LW en SS etc. Maar deze is aan het einde voor zover bekend alleen gedragen door SS troepen, en dat is de Leibertarnmuster. Daarvoor was de Erbsenmuster al ingevoerd bij de SS in 44 om alle ss camo's te vervangen. De Leiber was het uiteindelijke camo voor alle troepen geworden.

Met wie wel en niet in de Ardennen liepen bemoei ik me verder maar niet, daar heb ik mezelf niet in verdiept.
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Dat van de SS wist ik, bedankt voor nog eens de namen te vermelden ;)

Ik heb niet gezegt dat men dit alleen droeg, maar dat men toch deze vnl droeg.
En mgschutze ik heb gezegt LW-FELD-Divisionen, want Fallschirmjägers droegen weldegelijk Splittertarn :mrgreen:

Snap dit niet:
Waar dacht je dat alle LW felddivision jacken vandaan kwamen in Splittertarn met LW aderlaars erop, van de wehrmacht
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Sturmkreuz schreef: Snap dit niet:
Waar dacht je dat alle LW felddivision jacken vandaan kwamen in Splittertarn met LW aderlaars erop, van de wehrmacht
haha, nu ik het lees is ook niet duidelijk. Met dat stukje '', van de wehrmacht'' bedoelde ik; waar jij dacht dat die felddivisionjacken vandaan kwamen in splitter? Van de wehrmacht soms? > zo was het bedoeld. Omdat je zei dat LW geen splitter droeg. :wink: nu duidelijk?
Sturmkreuz
Lid

mgschutze schreef:
Sturmkreuz schreef: Snap dit niet:
haha, nu ik het lees is ook niet duidelijk. Met dat stukje '', van de wehrmacht'' bedoelde ik; waar jij dacht dat die felddivisionjacken vandaan kwamen in splitter? Van de wehrmacht soms? > zo was het bedoeld. Omdat je zei dat LW geen splitter droeg. :wink: nu duidelijk?
Ja hoor _/-\o_

Nee, inderdaad, als we over het gehele LW structuur bezig zijn is het inderdaag zo dat ze wel Splittertarn droegen, maar we waren de hele tijd over LW-FD bezig.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

ok, maar omdat in jou post stond, ''luftwaffe draagt geen splitter''.
Vandaar
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Wat moet een Luftwaffe Feldd. Sanitäter met een DRK overjas? Wat doet een sanitäter in z'n blote bast in een overjas? Fliegerbluse is veel mooier en realistischer. Een MG band op een Sanitäter is ook niet bepaald realistisch.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Sturmkreuz
Lid

Edgar schreef:Wat moet een Luftwaffe Feldd. Sanitäter met een DRK overjas? Wat doet een sanitäter in z'n blote bast in een overjas? Fliegerbluse is veel mooier en realistischer. Een MG band op een Sanitäter is ook niet bepaald realistisch.
Maar wat is een DRK Overjas? Toch een gewone M35 Mantel, niet?

Ja coco, Sanitäters mogen geen wapens of munitie op zak hebben :wink:
coco
Lid

Bericht door coco »

Hmm ja oke.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

Wees nou eens verstandig en geef alleen antwoord als je er zeker van bent of het klopt.
Heer droeg Splittertarn A en Sumpf
Luftwaffe felddivisie's droegen Splittertarn B en Sumpf
Fallschirmjäger droegen Splittertarn B en Sumpf
Het verschil tussen Splittertarn A & B is niet zo groot, het enige is dat de vlakken bij B een stuk kleiner zijn (het lijkt op een geschaalde versie van A).

Dat je Luftwaffe feldsoldaten zag op die beelden is goed mogelijk, in die periode werd veel Luftwaffe en Kriegsmarine personeel overgeheveld naar de Waffen SS divisies. Ja, het kunnen dus Luftwaffe soldaten zijn, maar nee, een luftwaffe felddivisie was er niet (zover ik weet).
Ja coco, Sanitäters mogen geen wapens of munitie op zak hebben :wink:
Mogen ze wel, voor zelfverdediging. Vooral aan het oostfront was een bewapening van de sanitäters hard nodig. Je had zelfs MG teams binnen de sani eenheden!
Laatst gewijzigd door Sander89 op 23 jun 2008, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Sturmkreuz
Lid

Sander89 schreef:Wees nou eens verstandig en geef alleen antwoord als je er zeker van bent of het klopt.
Heer droeg Splintertarn A en Sumpf
Luftwaffe felddivisie's droegen Splintertarn B en Sumpf
Fallschirmjäger droegen Splintertarn B en Sumpf
Het verschil tussen Splintertarn A & B is niet zo groot, het enige is dat de vlakken bij B een stuk kleiner zijn (het lijkt op een geschaalde versie van A).

Dat je Luftwaffe feldsoldaten zag op die beelden is goed mogelijk, in die periode werd veel Luftwaffe en Kriegsmarine overgeheveld naar de Waffen SS divisies. Ja, het kunnen dus Luftwaffe soldaten zijn, maar nee, een luftwaffe felddivisie was er niet (zover ik weet).
Nou ben er zeker van dat het klopt, dat de LW-FD VNL. SUMPFTARN droegen..

a) WAAR?! Waar zag hij LW-Feldsoldaten, zover ik kan zien in mijn gegevens waren er geen LW-FD in La Gleize er rond of in de Ardennen. Als deze er waren wil ik het echt weten, zodat ik mijn gegevens kan promoveren!
b) ?
c) Wat ik heb gezegt..
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Er waren Fallschirmjäger in La Gleize die waren ingedeeld bij Kampgruppe Peiper. Daarnaast bestond die Kampfgruppe voor een flink deel uit Luftwaffe bodempersoneel dat een week of zes eerder als vervanging aan de Leibstandarte was toegewezen en die nog in hun Luftwaffe spullen liepen in plaats van SS uniformen. Die mannen zie je ook in verschillende foto's die op de route van Peiper zijn genomen (o.a. Honsfeld)
Laatst gewijzigd door Ruimteaapje op 23 jun 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Sturmkreuz
Lid

Sander89 schreef:Mogen ze wel, voor zelfverdediging. Je had zelfs MG teams binnen de sani eenheden!
Sorry bedankt om mij er voor op te wijzen, maar vergis je niet in Geallieerde en Duitse Sanitäters.

De Geallieerde Medics mochten pistolen dragen voor zelfverdediging. Ze mochten deze wel niet gebruiken als actie-wapen of als aanvallend middel terwijl op Medische dienst. Zo niet, konden deze als Soldaat gezien worden.

Het Amerikaans Leger voorkwam dat Medics een wapen droegen om enige vergissingen te vermijden.

Een MG-Kompanie in een Sanitäters-Einheit? Een MG is niet bepaald een handwapen om jezelf te verdedigen.
Bedoel je niet dat deze MG-Kompanieën als 'bodyguards' diende voor de Feldsanitäters of bewaking van het Lazarett?
Sturmkreuz
Lid

Ruimteaapje schreef:Er waren Fallschirmjäger in La Gleize die waren ingedeeld bij Kampgruppe Peiper. Daarnaast bestond die Kampfgruppe voor een flink deel uit Luftwaffen bodempersoneel dat een week of zes eerder als vervanging aan de Leibstandarte was toegewezen en die nog in hun Luftwaffe spullen liepen in plaats van SS uniformen. Die mannen zie je ook in verschillende foto's die op de route van Peiper zijn genomen (o.a. Honsfeld)
Hebben we het hier dan over Flak.Abt 1 "LSSAH" ?
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Nee, hoewel Peiper wel Luftaffe FlaK-Abteilung 84 tot zijn beschikking had maar die geraakte niet over de Amblève naar mijn weten. De Fallschirmjäger waren van FJR9 van de 3. FJD. Het Luftwaffespul was gewoon overbodig personeel van de zieltogende Luftwaffe die gedwongen en zonder degelijke training de door de Falaise Kessel sterk uitgedunde rangen van de Leibstandarte moesten versterken. In sommige onderdelen van de divisie vormden ze 25 procent van het personeel
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

Sturmkreuz schreef:
Sander89 schreef:Mogen ze wel, voor zelfverdediging. Je had zelfs MG teams binnen de sani eenheden!
Sorry bedankt om mij er voor op te wijzen, maar vergis je niet in Geallieerde en Duitse Sanitäters.
Nee.
Plaats reactie