Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

De inzet en verdeling van Beutewaffen door de Duitsers blijft schimmig. Informatie hierover is moeilijk te vinden! Ik ben op zoek naar gegevens over Beutewaffen die gebruikt zijn door de Duitse eenheden ten tijde van de Slag om de Schelde (oktober - november 1944). De eenheden zijn de 70. ID, 64. ID, 346. ID, 719. ID , Kampfgruppe Chill en diverse Festungsbataillone.
Gegevens over artillerie heb ik inmiddels gevonden. Het gaat me specifiek over welke mg's en at kanonnen waren 'eingegliedert' . Heb ook info gevonden die wijst op inzet van 1 Zug met Beutepak's per Panzerjaegerkompanie - maar welke?
Wie kan me hierbij helpen of me verwijzen naar literatuur?

bvd,

Peter
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Sturmkreuz »

Ik ben een onderzoeker en verzamelaar van België tijdens Wereldoorlog 2. Ik zal straks/morgen zien in mijn gegevens wat ik kan vinden voor jou.
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

Dat zou heel mooi zijn. Alle info is welkom.
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door ammo »

Valt idd niet mee om er wat van te vinden , ik verzamel zelf ook beute munition, ik ga meestal af op wat er gevonden word in mijn omgeving,
en wat ik zelf vind natuurlijk.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Sturmkreuz »

Ik kan je wel zeggen dat vele Duitse Ersatz Bataljons MG08's gebruikten.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Ruimteaapje »

In het boek "Brabant bevrijd" van Jack Didden & Maarten Swart staan verschillende foto's van Beutevoertuigen van de eenheden die je zoekt:

Voor de 719. Division:
- een Marder 75 mm PaK 40 op Lorraine achtergelaten op de hoek Leestraat-Nieuwstraat in Merksplas
- een Marder 75 mm PaK 40 op Lorraine achtergelaten aan de westkant van Baarle

Dat zijn met zekerheid voertuigen van de Panzerjäger-Zug waar jij op doelt. Verder hebben we nog voor de Panzerjäger-Zug van de 346. Division:
- een 4,7 cm PaK op Renault R35 van Kampfgruppe Huber
- een 4,7 cm PaK op Renault R35 van de 346. Division achtergelaten bij de molen van St.-Leonard

Ik heb nog een aantal boeken die ik later voor je doorspit
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door iknowdintoo »

Sturmkreuz schreef:Ik kan je wel zeggen dat vele Duitse Ersatz Bataljons MG08's gebruikten.
Dat zijn volgens mij geen Beutewaffen, gewoon oudere wapens (WO1) toch?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Sturmkreuz »

Wel als de Belgen die achterlieten :lol:
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Ruimteaapje »

Sturmkreuz, TS vroeg specifiek om informatie over de Beute-Panzerjäger in de door hem genoemde Duitse eenheden. Ik denk niet dat hij zit te wachten op losse, ongefundeerde opmerkingen over MG's die in de meidagen van 1940 op de Belgen werden buitgemaakt en die héél misschien op wonderlijke wijze eind 1944 in Duitse Ersatz-Bataillonen terecht zijn gekomen die op hun beurt weer niets met de genoemde eenheden van doen hebben. Jij wel?

Daarom, zoals ik al eerder schreef, foto's uit 1944 bewijzen de volgende voertuigen:

Voor de 719. Division:
- een Marder 75 mm PaK 40 op Lorraine achtergelaten op de hoek Leestraat-Nieuwstraat in Merksplas
- een Marder 75 mm PaK 40 op Lorraine achtergelaten aan de westkant van Baarle

Voor de 346. Division:
- een 4,7 cm PaK op Renault R35 van Kampfgruppe Huber
- een 4,7 cm PaK op Renault R35 van de 346. Division achtergelaten bij de molen van St.-Leonard

Als iemand verdere zinvolle en onderbouwde aanvullingen heeft hoor ik die ook graag!
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:Sturmkreuz, TS vroeg specifiek om informatie over de Beute-Panzerjäger in de door hem genoemde Duitse eenheden. Ik denk niet dat hij zit te wachten op losse, ongefundeerde opmerkingen over MG's die in de meidagen van 1940 op de Belgen werden buitgemaakt en die héél misschien op wonderlijke wijze eind 1944 in Duitse Ersatz-Bataillonen terecht zijn gekomen die op hun beurt weer niets met de genoemde eenheden van doen hebben. Jij wel?

Daarom, zoals ik al eerder schreef, foto's uit 1944 bewijzen de volgende voertuigen:

Voor de 719. Division:
- een Marder 75 mm PaK 40 op Lorraine achtergelaten op de hoek Leestraat-Nieuwstraat in Merksplas
- een Marder 75 mm PaK 40 op Lorraine achtergelaten aan de westkant van Baarle

Voor de 346. Division:
- een 4,7 cm PaK op Renault R35 van Kampfgruppe Huber
- een 4,7 cm PaK op Renault R35 van de 346. Division achtergelaten bij de molen van St.-Leonard

Als iemand verdere zinvolle en onderbouwde aanvullingen heeft hoor ik die ook graag!
Moest je weten, bijna alle Infanteriedivisies in Mei '40 en vnl de Ersatz Bataljons hadden MG08's. En erna gebruikten men deze ook nog. Maar hier even stoppen we over dit.

@CC, ik neem direkt even men gegevens door :wink:
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Ruimteaapje »

Sturmkreuz schreef:Moest je weten, bijna alle Infanteriedivisies in Mei '40 en vnl de Ersatz Bataljons hadden MG08's.
Nou en? Lees de vraag eens...
CC - Pete schreef:De eenheden zijn de 70. ID, 64. ID, 346. ID, 719. ID , Kampfgruppe Chill en diverse Festungsbataillone.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Sturmkreuz »

Wat zijn dan ID? En in die ID zijn ook Ersatz bataljons ondergeschikt..


2e keer
Maar hier even stoppen we over dit.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Ruimteaapje »

Je stelt mij een vraag, stelt vervolgens iets dat niet klopt en zegt vervolgens dat ik er over op moet houden. Dat is een tikkeltje tegenstrijdig.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

Heren, heren! Wilt u alstublieft niet kibbelen in 'mijn' thread :shock:
De info van Ruimteaapje over de 4,7 Pak Sfl was me nog niet bekend, dus zeker nuttig. Rest me uit te zoeken of dit de Franse 4,7cm was of de Tsjechische 4,7cm maar ik denk zelf de 4,7cm (t) . En verder had ik ook gedacht aan de Marder al is me nog niet duidelijk of dit de II of de III was.
De MG08 is gebruikt door Ersatz eenheden en volgens mij ook in latere Wellen maar details heb ik ook niet. Helaas heb ik over dit specifieke onderwerp geen geschikte literatuur.
Maar goed, even wat specifieke wapens noemen:
l.MG 116(f)
l.MG 127(b)
l.MG 158(d)
sMg 242(h) (Schwarlose)
sMG230(e)
sMG230(p)
sMG242(h)
sMG257(f)
PaK 154(b)
4.7cm PaK 181(f) 47 Mle 1937
4.7cm Pak 183 (f) 47 Mle 1939
7.5cm FK231(f)
7.5cm FK236(b)
7.62cm FK39(r)
7.5-cm FK243 (h)
8.35cm FlaK22(t)
4cm Flak28(e) (Bofors 40mm)
Om maar wat te noemen. Het is nogal een lijstje en ik kan me moeilijk voorstellen dat wapens in 1940 buitgemaakt 4 jaar later in 1944 nog in overvloed in gebruik waren bij volwaardige Infanterie Divisionen. Zelf vermoed ik dat het merendeel van deze wapens zijn overgedragen aan andere As-mogendheden of toebedeeld zijn aan Bodenstaendige eenheden en kust- en grensbewaking waaronder dus sommige van de door mij genoemde eenheden vielen.
Ik hoop hier op dit forum de nodige expertise te mogen vinden :wink:
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Ruimteaapje »

Ik kom net schandalig laat uit de kroeg maarja...

"Pete", dat is precies wat ik bedoel aangaande de MG08. Rest mij te zeggen dat ik scans van de betreffende foto's van deze Marders op Lorraine basis en de PaK auf R35 kan maken indien je het boek van Didden en Swart niet kan vinden. Het betreft het boek "Brabant bevrijd" ; 1993 ; Van Geyt Productions, ISBN 90-5327-064-7

Grote groet van het ruimteaapje :)
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Plaats reactie