Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

Ben er nu achter dat een Marder op Lorraine basis de Marder I werd genoemd.
FF gegoogled op het boek Brabant Bevrijd maar er wordt nog tussen 20 en 30 euro gevraagd en voor foto's alleen schaf ik geen boeken meer aan . Die fase heb ik achter de rug :) Overigens ben ik nu niet op zoek naar foto's , maar evengoed bedankt voor het aanbod.

Gr. Peter
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door ammo »

Peter weet jij ook iets van franse kanonnen, die daar door de duitsers werden ingezet.
ik heb nl een kruitzak die daar vandaan komt, 15,5 cm sF. H .414 (f)
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door iknowdintoo »

Van Lexikon der Wehrmacht: Die schwere Feldhaubitze 414(f) stammte noch von 1917. Sie wog 3.300 kg, die Rohrlänge betrug 2332 mm. Bei einer V0 von 450 m/s wurden Reichweiten bis 10500 m erreicht.
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

Weet er nog niet veel van. Ben net bezig met Beutewaffen. Ik ben ook meer iemand van de boekjes en data dan van verzamelen.
De originele Franse benaming is 155 C Mle 1917. De OOB's die ik heb van de deze divisies vermelden wel s.FH (f) maar niet specifiek welke.
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door ammo »

CC - Pete schreef:Weet er nog niet veel van. Ben net bezig met Beutewaffen. Ik ben ook meer iemand van de boekjes en data dan van verzamelen.
De originele Franse benaming is 155 C Mle 1917. De OOB's die ik heb van de deze divisies vermelden wel s.FH (f) maar niet specifiek welke.
Waar het mij eigelijk om gaat , is het franse kanon daar daadwerkelijk gebruikt.
Nemo Me Impune Lacessit
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

Voor ammo:
Vanaf mei 1944:
AR Regiment 346 ID:
I.Abteilung II. Abteilung III. Abteilung

346 I.D.: 12x 7,62 cm (r) 12x s.FH (f) 12x 10,5 cm (f)

Wat hiervan over was na Normandie is me niet bekend. Dit zijn "soll starken" volgens de Gliederung.
70 I.D. 20x sFH(f) in de III Abteilung
64 I.D.: geen sFH(f)
719 I.D.: geen sFH(f)
Meer details heb ik niet. Type sFH(f) dus ook niet.
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door ammo »

Ok , bedankt , Peter
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door SV Kenny »

Afbeelding

PAK 40 op Lorraine onderstel, foto genomen in Belgie.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Ruimteaapje »

Mooie foto Kenny, maar hij lijkt mij niet gerelateerd aan de slag om de Schelde (het topic).
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

Kennelijk heeft niemand een antwoord op mijn vraag. Jammer maar helaas. Enig idee waar ik het met meer succes kan proberen?
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Ruimteaapje »

Ben je al in het Bundesarchiv-Militärarchiv in Freiburg geweest om te zien welke originele documenten ze daar eventueel nog bezitten van deze eenheden? Kriegstagebücher en ander materiaal bevatten, als ze nog bestaan, een schat aan informatie. Een andere ingang via hetzelfde archief zijn de leveringslijsten van het Heeres Waffenamt waarin mogelijk precies staat vermeld welke voertuigen en zware wapens aan deze eenheden zijn geleverd, hoeveel en wanneer (toewijzing, vertrek uit de fabriek en aankomst bij de eenheid). Via hun website kun je vooral vooraf opvragen of ze materiaal hebben en dan moet je van tevoren afspreken wanneer je komt en wat je wil zien zodat ze het klaar kunnen leggen. Stuur mij eventueel een pb als je meer informatie wil over hoe en wat in Freiburg.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door Jumposaurus »

[/quote]Valt idd niet mee om er wat van te vinden , ik verzamel zelf ook beute munition, ik ga meestal af op wat er gevonden word in mijn omgeving,en wat ik zelf vind natuurlijk.[quote]

Ik denk dat dit ook een goede insteek is. Ben zelf inwoner geweest van West Zeeuws Vlaanderen en heb in mijn jeugd het nodige gevonden. oa Joegoslavische mauser (en ik me maar afvragen waarom een gewone K98 grendel hier niet in paste) .
Joegoslavische mauser bajonet, duits overgestempeld.
Stukken van Tsjechische Brno mitrailleur met MG 42 loop ernaast?? Dit doet haast vermoeden dat er in hoofdzaak naast het Duitse materiaal er voor de ondersteunende eenheden gebruik gemaakt is van buitgemaakt Oostblok materiaal.
Overigens is ook een interessant stuk je beute materiaal de Matilda die de naam "oswald' gegeven is.
Ik neem aan dat je ook al de boeken van Sakkers en Houteman nageplozen hebt op de foto's en gegevens.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
CC - Pete
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2005, 15:04
Locatie: Nijmegen

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door CC - Pete »

Het Bundesarchiv ben ik inderdaad tegengekomen tijdens mijn speurtocht op het internet. Het is me inmiddels duidelijk geworden dat gedetailleerde info te vinden is in de zogeheten 'Meldungen' . Ik vind de (vermeende) omvang van het Bundes archief eerlijk gezegd een beetje intimiderend en ik vraag me af hoe lang ik nodig heb om daar mijn weg te vinden en of dat uiteindelijk de moeite waard is. Ligt ook niet echt naast de deur.
De vraag of er specifieke literatuur is is inmiddels wel beantwoord: die beperkt zich tot de tot de verbeelding sprekende zaken zoals tanks en andere voertuigen.
De vondst van materiaal kan indicatief zijn voor wat er gebruikt is maar voor mij is dat helaas niet voldoende. De grote zaken zoals geschut en voertuigen heb ik inmiddels globaal in kaart gebracht met behulp van K.St.N. en websites. Bijvoorbeeld de MG 37 (t) is gebruikt in bepaalde type bunkers, evenals een Tsjechisch kazemat kanon: 4,7cm (t). Aandachtspunt voor mij is nu de handvuurwapens en ondersteunende wapens.
Overigens bedankt voor jullie reakties. Als er behoefte is aan een overzichtje van wat ik te weten ben gekomen laat maar weten dan zal ik eens orde proberen te scheppen in de puinhopen.
Dulce Bellum Inexpertis
- Erasmus
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Inzet Beutewaffen tijdens Slag om de Schelde

Bericht door racefiets »

Verder zijn de belgische BAR en de franse Hotchkiss veelvuldig in zeeland ingezet. (oa walcheren) Verder weet ik dat er om sinoutskerke een duitser heeft gezeten met een carcano geweer, er zijn ook 6,5mm Carcano hulzen gevonden op walcheren. Verder hebben er armeniers gezeten om Nieuwdorp metd e eigen bewapening. Ik weet ook dat er 7,62x54R munitie is opgedoken op 4 verschillende plaatsen op zuid-Beveland en Walcheren. Ook 7,62x25 munitie is er op 1 lokatie gevonden en ik weet van 3 TT-33 pistolen die achter zijn gebleven. Verder is er in 1940 bij lewedorp een Oostenrijkse revolver van een dode duitser af gehaald.Ook franse 7,5x54 MAS kom je regelmatig tegen en volgens mij is er ook een franse kazematten mitrailleur gevonden. (die met de trommel aan de zijkant)
Plaats reactie