Markeringen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Markeringen

Bericht door Joe_Liebgott »

Waarom werden er eigenlijk markeringen op uitrustingstukken gezet?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
ArjenS
Lid
Gegeven: 1 keer

Re: Markeringen

Bericht door ArjenS »

Wat voor markeringen bedoel je? :?
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Zoals Ames (fabrikant) jaartal enz.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Ik neem aan stempels o.i.d.. Als ie op tanks enzo bedoelt (bijv. Balkenkreuzen): dat is om eigen manschappen te kunnen herkennen, zodat ze niet op hun eigen troepen vuren. Al lukt dit niet altijd.
de korte golf
Lid
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

hij bedoelt op kruisriemen, L-riemen y riemen etc.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Ik bedoel op uitrusting ook kruisriemen. En dan op amerikaanse uitrustingstukken zoals schep veldfles hoes van veldfles mussete bag enzovoorts.

Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

iknowdintoo schreef:Ik neem aan stempels o.i.d.. Als ie op tanks enzo bedoelt (bijv. Balkenkreuzen): dat is om eigen manschappen te kunnen herkennen, zodat ze niet op hun eigen troepen vuren. Al lukt dit niet altijd.
Als je over tanks bezig bent, op niet elke tank staat een Balkenkreuz :). Alle emblemen op tanks enzoverder dienen als herkenning (Divisie/Regiment..) op voegde men Soms Balkenkreuzen toe als betekenis van Kompanieleider (DACHT ik) of als ze een bepaald aantal tanks neergehaald hebben (DACHT ik).

Ik ben meeste vergeten

Vnl als herkennings en echtheid.

Ik weet een verhaal van een goede veteraan.

Er een boer die Duitse enz. banden stal voor onder zijn kar e.a, hij stal dus banden van voertuigen of achtergelaten banden om ze onder zijn eigen kar te kunnen spannen. De Duitsers vonden het uiteraard vervelend dat hun banden gestolen werden, men zocht elke band af naar de WaA stempel om te zien of het van hun voertuigen afkwam.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Joe_Liebgott schreef:Ik bedoel op uitrusting ook kruisriemen. En dan op amerikaanse uitrustingstukken zoals schep veldfles hoes van veldfles mussete bag enzovoorts.
Dit soort markeringen/stempels vindt je overigens niet alleen op Amerikaanse uitrustingstukken. Meestal zijn dit soort markeringen/stempels aangebracht door een bepaalde fabrikant die in opdracht van een regering (defensieapparaat) deze uitrustingstukken heeft vervaardigd. Veel van dit soort fabrikanten waren overigens producenten van civiele goederen maar door de oorlog werden ze ingeschakeld voor het maken van uitrustingsstukken voor het leger. Zie het plaatsen van een naam op een bepaald uitrustingsstuk maar als een stukje reclame voor de producent zelf. Tenslotte doen alle fabrikanten dit (nog steeds) op hun producten. Daarnaast tref je ook nog vaak keurmerkjes e.d. aan van een bepaald defensieapparaat.
Daarnaast kunnen er ook nog bijvoorbeeld initialen op de uitrustingsstukken staan, deze zijn dan aangebracht door een militair zelf. Dit werd dan gedaan om de eigen spullen te kunnen onderscheiden van de spullen van een medestrijder.
Niet alle landen plaatsten jaartallen op hun uitrustingsstukken. Er waren er ook die werkten met codes, zodat niet direct bekend was of wie de uitrustingsstukken had gemaakt. Dit om te voorkomen dat zo’n fabriek bekend zou worden als oorlogsproducent en dan zou kunnen worden gebombardeerd.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Het Balkenkreuz is gewoon de gestilleerde versie van het eizeren kreuz. Deze werd toegepast op voertuigen/vliegtuigen/schepen om deze van vijandelijke te onderscheiden. Tijdens wo2 ook. Op vliegtuigen zie je het altijd, later werd ook meer het hakenkruis geplaats op vliegtuigen.

Dat makers hun producten stempelen is hetzelfde als dat elk product (net als groente) in een supermarkt ook gedateerd en gecodeerd zijn. Bij (productie)fouten kan dan makkelijk achterhaalt worden waar de fout zit/vandaan komt.
coco
Lid

Bericht door coco »

Ja inderdaad, ik denk ook zodat je weet waar het vandaan komt, als er iets niet klopt kan je gelijk die fabriek vinden anders moest je alles weer nagaan etc.
Laatst gewijzigd door coco op 26 jun 2008, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

mgschutze schreef:Het Balkenkreuz is gewoon de gestilleerde versie van het eizeren kreuz. Deze werd toegepast op voertuigen/vliegtuigen/schepen om deze van vijandelijke te onderscheiden. Tijdens wo2 ook. Op vliegtuigen zie je het altijd, later werd ook meer het hakenkruis geplaats op vliegtuigen.

Dat makers hun producten stempelen is hetzelfde als dat elk product (net als groente) in een supermarkt ook gedateerd en gecodeerd zijn. Bij (productie)fouten kan dan makkelijk achterhaalt worden waar de fout zit/vandaan komt.
Goed uitgelegd.
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bedankt allemaal! Ik snap het helemaal.

Plaats reactie