vraag over patroonhouders

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
janjaffa
Lid

vraag over patroonhouders

Bericht door janjaffa »

hoi mensen ik had een vraag over patroonhouders. voor bijvoorbeeld geweren zoals de m1 carbine thompson en MP40.
wat dede soldaten in een gevecht als ze leeg waren gooiden ze dan gewoon weg en pakten ze een nieuwe of moesten ze die bewaren om weer opnieuw te gebruiken en als dat zo is waar lieten ze dan die lege. want ik neem aan dat zeker het duitse leger dat wel deed vanwegen matriaaltekort. het is mishien een rare vraag maar ik zal het graag wilen weten. :?
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re: vraag over patroonhouders

Bericht door iknowdintoo »

Lege werden gewoon weer terug gedaan in de munitietasjes, om na het gevecht o.d. te laden met individuele patronen (of dit gebeurde met een soort stripper clips, weet niet precies). Ik neem aan dat ze zo nu en dan ook wel gewoon weggegooid werden, men heeft niet altijd de tijd om ze weer terug te stoppen (denk ik).
Voorbeeldje van een magazijn laden: http://www.youtube.com/watch?v=qitECgxFgZI
janjaffa
Lid

Bericht door janjaffa »

ja idd ik denk als je op zo oorlogsituatie zat zoals in omhama dat ze gewoon werden wegegooid want ik kan me herineren in saving private ryan dat capt miller met zen thompson een of andere tas had ik dacht dat die daar zen lege in stopte maar dat was gewoon een speciaale tas voor vole magazijns
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

janjaffa schreef:dat was gewoon een speciaale tas voor vole magazijns
Niet dus...
29th Let's Go!!!!!
janjaffa
Lid

Bericht door janjaffa »

johan willaert schreef:
janjaffa schreef:dat was gewoon een speciaale tas voor vole magazijns
Niet dus...
o wat was het dan?
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Als ik me niet vergis sprong de clip van de garand uit het geweer als hij leeg was? Natuurlijk is dat maar één geweer van één bepaald land, maar ik kan me niet inbeelden dat iemand die clips gaat oprapen onder vijandelijk vuur? Maarja, 't kan natuurlijk toch, en clips van andere wapens zoals de MP40 en de MG34 (trommelmags), lijken me niet bepaald 'goedkoop' om telkens weg te gooien.

Waarschijnlijk lag het aan verschillende dingen:

1) Het type wapen: M1 Garand of MP44?
2) De situatie: Onder vijandelijk vuur of b.v. een MG die is opgesteld als anti-luchtdoelgeschut?
3) De soldaat zelf, hij moet kiezen of hij de lege clips meeneemt of niet

Dat is zo wat ik denk, maarja, ik kan 't mishebben... sterker nog, 't zou niet de eerste keer zijn :P
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

fritz derochebrune schreef:Als ik me niet vergis sprong de clip van de garand uit het geweer als hij leeg was? Natuurlijk is dat maar één geweer van één bepaald land, maar ik kan me niet inbeelden dat iemand die clips gaat oprapen onder vijandelijk vuur? Maarja, 't kan natuurlijk toch, en clips van andere wapens zoals de MP40 en de MG34 (trommelmags), lijken me niet bepaald 'goedkoop' om telkens weg te gooien.

2) De situatie: Onder vijandelijk vuur of b.v. een MG die is opgesteld als anti-luchtdoelgeschut?

Dat is zo wat ik denk, maarja, ik kan 't mishebben... sterker nog, 't zou niet de eerste keer zijn :P
Anti-luchtdoelgeschut.. Net zoiets als flak-afweer geschut.
Ik heb ineens inspiratie.. Anti-luchtdoel-flak-afweer geschut :mrgreen: .
janjaffa
Lid

Bericht door janjaffa »

fritz derochebrune schreef:Als ik me niet vergis sprong de clip van de garand uit het geweer als hij leeg was? Natuurlijk is dat maar één geweer van één bepaald land, maar ik kan me niet inbeelden dat iemand die clips gaat oprapen onder vijandelijk vuur? Maarja, 't kan natuurlijk toch, en clips van andere wapens zoals de MP40 en de MG34 (trommelmags), lijken me niet bepaald 'goedkoop' om telkens weg te gooien.

bij die m1 garand haden ze het helemaal niet gedaan. omdat muntie daarvoor al in die clips in was gezet en die clips waren zo goedkoop gemaakt dat het niet de moeite loonde om ze the hergebruiken. maar voor wapens zoals thompson zulen ze dat wel doen wat dat kun je makelijk wel honder keer opnieuw gebruiken.
WanneSchlamm
Lid
Lid

Bericht door WanneSchlamm »

Stripper clips zoals bij grendelgeweren werden bij het laden tijdens een actie gewoon weggegooid. Je zet de stripper clip op het wapen, je drukt de patronen naar beneden (In het patroonmagazijn, niet te verwarren met een patroonhouder) en je sluit de grendel, waarbij de clip automatisch wordt uitgeworpen.

Afbeelding

De en-bloc clips bij de M1 Garand waren wegwerp inderdaad, deze werden gevuld aangeleverd en men nam niet de moeite om ze op te rapen en bij te vullen (wat overigens wel mogelijk is.) Je drukt de En-bloc clip in het patroonmagazijn van het wapen en deze wordt er na het laatste schot uitgeworpen.

Afbeelding

Patroonhouders worden uitgegeven bij het wapen; en zijn onderdeel van je uitrusting. Het verliezen hiervan wordt je dan ook niet in dank afgenomen, en is pure verspilling.
Deze werden na het leegschieten uit het wapen genomen, en snel opgeborgen op een voor die persoon makkelijke plaats; tegenwoordig hebben ze hier zogenaamde "dump pouches" voor die aan je uitrusting hangen; vroeger moest men creatief zijn. Na gebruik werden de patroonhouders uit elkaar gehaald (bodemplaat eruit, veer eruit) en grondig schoongemaakt; daarna werden ze opnieuw gevuld, soms met behulp van een snellader waar je patronen in kunt leggen en ze daarna in een keer naar beneden kunt drukken. Patroonhouders werden enkel weggegooid in extreme stresssituaties wanneer men direct moest herladen en er absoluut geen tijd was om de patroonhouder op te bergen. Indien mogelijk werd na het vuren de patroonhouder opgeraapt voor hergebruik.

Afbeelding

Voor sommige wapens die gebruik maakten van patroonhouders werd vreemd genoeg de munitie in stripper clips aangeleverd, die als enige praktisch doel hadden het sneller kunnen laden van een patroonhouder. Een goed voorbeeld hiervan is de munitie van de MP44; tegenwoordig wordt de munitie voor de M16 ook op stripper clips van 10 patronen per stuk aangeleverd.
janjaffa
Lid

Bericht door janjaffa »

WanneSchlamm schreef:Stripper clips zoals bij grendelgeweren werden bij het laden tijdens een actie gewoon weggegooid. Je zet de stripper clip op het wapen, je drukt de patronen naar beneden (In het patroonmagazijn, niet te verwarren met een patroonhouder) en je sluit de grendel, waarbij de clip automatisch wordt uitgeworpen.

Afbeelding

De en-bloc clips bij de M1 Garand waren wegwerp inderdaad, deze werden gevuld aangeleverd en men nam niet de moeite om ze op te rapen en bij te vullen (wat overigens wel mogelijk is.) Je drukt de En-bloc clip in het patroonmagazijn van het wapen en deze wordt er na het laatste schot uitgeworpen.

Afbeelding

Patroonhouders worden uitgegeven bij het wapen; en zijn onderdeel van je uitrusting. Het verliezen hiervan wordt je dan ook niet in dank afgenomen, en is pure verspilling.
Deze werden na het leegschieten uit het wapen genomen, en snel opgeborgen op een voor die persoon makkelijke plaats; tegenwoordig hebben ze hier zogenaamde "dump pouches" voor die aan je uitrusting hangen; vroeger moest men creatief zijn. Na gebruik werden de patroonhouders uit elkaar gehaald (bodemplaat eruit, veer eruit) en grondig schoongemaakt; daarna werden ze opnieuw gevuld, soms met behulp van een snellader waar je patronen in kunt leggen en ze daarna in een keer naar beneden kunt drukken. Patroonhouders werden enkel weggegooid in extreme stresssituaties wanneer men direct moest herladen en er absoluut geen tijd was om de patroonhouder op te bergen. Indien mogelijk werd na het vuren de patroonhouder opgeraapt voor hergebruik.

Afbeelding

Voor sommige wapens die gebruik maakten van patroonhouders werd vreemd genoeg de munitie in stripper clips aangeleverd, die als enige praktisch doel hadden het sneller kunnen laden van een patroonhouder. Een goed voorbeeld hiervan is de munitie van de MP44; tegenwoordig wordt de munitie voor de M16 ook op stripper clips van 10 patronen per stuk aangeleverd.
oke das ook weer leuk om te weten :D volgens mij kan der nu wel een slotje op
janjaffa
Lid

Bericht door janjaffa »

ps ik heb nog een vraagje xd hoe werd munitie eigenlijke aangeleverd bij de soldaten ik weet wel dat ze altijd in munitiekisten zaten maar hoe was dat verpakt eigenlijk. Werd bijvoorbeeld pistoolmunitie (45acp) in zo stiperclip afgeleverd.hoop dat iemand het antwoord weet.
racefiets
Lid
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Patronen zaten vaak verpakt in kartonnen doosjes. Zowel voor pistool als voor geweer.
janjaffa
Lid

Bericht door janjaffa »

racefiets schreef:Patronen zaten vaak verpakt in kartonnen doosjes. Zowel voor pistool als voor geweer.
ja dat wel maar zate ze los verpakt of in een striper clip want ik kan me wel voorstoelen als je de magazijn van een m1 carbine moet herladen dat een striperclip wel handig zou zijn.
racefiets
Lid
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Stripperclips voor de M1 zijn pas in 45 officieel ingevoerd. Munitie voor de M1 werd verpakt in doosjes van 50 patronen. Bepaalde munitie werd wel in stripperclips verpakt. Duits bv 3 clips in 1 doosje en amerikaars bv in bandoliers. Denk aan munitie voor de bv springfield. Munitie voor MG of clip gevoede MG werd vaak los verpakt in doosjes.
Airborne101
Lid

Bericht door Airborne101 »

stripperclips werden toch helemaal niet gebruikt voor de m1 carbine...
volgens mij gaat dit precies hetzelfde als bij de Thompson.
of zit ik fout?

gr dion
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Plaats reactie