Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Sturmkreuz »

Hallo

Als jullie reeds wisten ging mijn site verschillende keren onderuit en bleef ie een tijdje offline om te bewerken sinds ik sedert 2 maanden onderzoek aan het doen ben naar het Legioen Vlaanderen, sommige wisten dit, sommigen niet. Nochsteeds blijf ik trouw aan mijn Weinberger :mrgreen:. Het Ardennenoffensief zal ik waarschijnlijk opgeven, spitjig van de tijd achja, was al een tijdje aan het denken om me volledig op het Legioen te storten.

Nu is mijn site terug actief en deels te werk.
Dit topic is bedoeld als updatemelder (Post ik in dit topic alle updates van de site).
Ook om jullie vragen, indien je die hebt, zo goed mogelijk te beantwoorden.

Mijn site is nochsteeds, http://www.winter-offensive.be (Altijd gericht naar het Oostfront)

SITE:

http://www.winter-offensive.be

P.S:
Wat vinden jullie er al van?
Niet offtopic gaan. Graag vragen, opmerkingen en verbetering (moesten namen, structuren e.d fout zijn).
Als jullie iets hebben over het Legioen, gelieve te melden.

Bedankt
Bart
Laatst gewijzigd door Sturmkreuz op 17 jul 2008, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Samuel. »

Misschien iets dat het niet voor neo-nazi's is?
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Sturmkreuz »

Samuel. schreef:Misschien iets dat het niet voor neo-nazi's is?
Die boerenlullen trekken hun dat toch niets aan..
Het blad zoals het nu is wil ik zo houden ipv dat ergens te plaseren midden in. Moet ik dan nog een voorblad maken, dus als je de site bezoekt dat direct dat eropt komt en erna pas dit blad (wat nu beginpagina is)?
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Samuel. »

Sturmkreuz schreef:
Samuel. schreef:Misschien iets dat het niet voor neo-nazi's is?
Die boerenlullen trekken hun dat toch niets aan..
Het blad zoals het nu is wil ik zo houden ipv dat ergens te plaseren midden in. Moet ik dan nog een voorblad maken, dus als je de site bezoekt dat direct dat eropt komt en erna pas dit blad (wat nu beginpagina is)?
Misschien iets voor bij gebruikersvoorwaarden?
Dan staat het er toch.
Maar goed, het is jouw site.
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door 502 »

Volgens mij werkt er het 1 of ander niet. Kan dat kloppen?
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door 502 »

Dit legioen ging toch ten onder in de straten van Berlijn? Welke leger groep zat dit legioen?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Sturmkreuz »

Velen probeerden naar het Westen te ontsnappen omdat men niet in Russische handen wou vallen (SS -> Dood). Ik weet een paar gevallen waarbij Russische soldaten Vlaamse SS'ers doodschoten na hun overgaven en Russische bewakers die Vlaamse SS'ers doodklopten onderweg, toen men viel of zwaargewond was of het hing van de humeur van de bewaker af. Dus reeds begrijpelijk dat men niet in Russische handen wou vallen. Dus zoals ik zei vluchten velen naar het Westen. Onderweg gaf men zich al over aan de Engelsen en Amerikanen ('44 - '45). De andere bleven vechten aan de Oder, Prenzlau tegen de Russen. Uiteindelijk gaven de meeste zich over toen via Neusterlitz en Waren naar Schwerin vluchten, waar de overgebleven met velen Duitse soldaten zich aan Amerikanen overgaven.

Het Legioen zat verschillende keren ergens anders afgedeeld. Welke tijdspanne?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Ruimteaapje »

Sturmkreuz schreef:(SS -> Dood)
Dit wordt altijd zwaar overtrokken. Ik snap wel dat de SS'ers daar angst voor hadden. Immers, ze wisten wat hun organisatie had misdaan in het Oosten en dat de Sovjets keihard waren in hun wraak. Maar feitelijk zijn tienduizenden SS'ers door het Rode Leger krijgsgevangen gemaakt en het overgrote merendeel werd in de jaren vijftig vrijgelaten en terug naar Duitsland gestuurd. Derhalve is de stelling "SS -> dood", die ik interpreteer als dat overgave een zekere dood betekende, simpelweg een fabeltje.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Ruimteaapje »

Sturmkreuz schreef:En hoe werden ze behandeld?!
Jouw stelling is dat overgave gelijk stond aan een doodsvonnis. Ik heb hier nog een berg oude nummers van de Wiking Ruf en de Freiwillige met daarin de pagina's lange lijsten met namen van de SS'ers die midden jaren vijftig thuis kwamen uit Russische gevangenschap. Los van hoeveel het niet overleefden, los van hun behandeling, het bewijst dat jouw bewering dat overgave gelijk stond aan de dood simpelweg niet klopt.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door PPL »

Beste Sturmkreuz,

ik vind het heel leuk dat je ons op de hoogte van van de gebeurtenissen op je website, maar het is eigenlijk in strijd met de forumregels (...)
Tot nu toe heb ik het gedoogd, ik heb er niet zo heel veel moeite mee hoor.
Ook vind ik het goed dat je de leden hier wilt betrekken en vraagt om feedback.

Wel wil ik je vriendelijk verzoeken om het doorgeven van updates enigzins te beperken.
(drie per dag is simpelweg teveel)
Ik stel voor om het melden van updates te beperken tot eenmaal per week.
Indien dat niet accoord ben zal ik met het team moeten gaan overleggen of we de bedoelde forumregel strict gaan hanteren.

Het is niet omdat ik de kwaadste ben en/of andere sites geen pageviews gun.
Tevens geef ik geen oordeel over je website waarmee ik je overigens heel veel succes toewens.

Groetjes,
PPL

PS:
Is het misschien een idee om eens samen met wo2 een artikel te schrijven over dit legioen?
Zie het topic van Dean hier.
Het is maar een brainwave hoor.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Ruimteaapje »

Sturmkreuz schreef:Velen probeerden naar het Westen te ontsnappen omdat men niet in Russische handen wou vallen (SS -> Dood). Ik weet een paar gevallen waarbij Russische soldaten Vlaamse SS'ers doodschoten na hun overgaven en Russische bewakers die Vlaamse SS'ers doodklopten onderweg, toen men viel of zwaargewond was of het hing van de humeur van de bewaker af. Dus reeds begrijpelijk dat men niet in Russische handen wou vallen.
Je gebruikt hier trouwens een vreemde cirkelredenatie: ze wilden niet in Russische handen vallen, dan beschrijf je enkele gevallen van wat er gebeurde met wie wel in Russiche handen vielen, waarna je stelt dat het logisch is dat ze niet in Russische handen wilden vallen. Hoe wisten ze op voorhand wat hen te wachten stond en hoe wisten de soldaten die niet in Russische handen waren dat anderen "onderweg" doodgeslagen werden of doodschoten? Dat impliceert dat wel degelijk Vlaamse SS'ers Russische gevangenschap overleefden. Anders zijn er geen getuigen die konden vertellen over het lot van hun "doodgeklopte" kameraden. Maar aangezien de overlevende krijgsgevangenen pas ver na de oorlog werden vrijgelaten konden hun kameraden tijdens de oorlog die verhalen nog niet kennen en daar dus niet hun motivatie om niet te capituleren op baseren. Volg je nog?

Overigens ontken ik totaal niet dat veel SS'ers door de Russen werden afgetuigd en vermoord (oog om oog was toch wel een populair Russisch motto waar het de nazi agressors betrof) maar ik wil je ervoor behoeden teveel zwart-wit te denken zonder kritische noot over wat je hoort van veteranen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Sturmkreuz »

Dan zal ik hier vragen beantwoorden en feiten van het Legioen laten weten (komt op het zelfde neer) :mrgreen:

Is goed voor dat artikel. Hebben jullie foto's van Legionairs?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:
Sturmkreuz schreef:Velen probeerden naar het Westen te ontsnappen omdat men niet in Russische handen wou vallen (SS -> Dood). Ik weet een paar gevallen waarbij Russische soldaten Vlaamse SS'ers doodschoten na hun overgaven en Russische bewakers die Vlaamse SS'ers doodklopten onderweg, toen men viel of zwaargewond was of het hing van de humeur van de bewaker af. Dus reeds begrijpelijk dat men niet in Russische handen wou vallen.
Je gebruikt hier trouwens een vreemde cirkelredenatie: ze wilden niet in Russische handen vallen, dan beschrijf je enkele gevallen van wat er gebeurde met wie wel in Russiche handen vielen, waarna je stelt dat het logisch is dat ze niet in Russische handen wilden vallen. Hoe wisten ze op voorhand wat hen te wachten stond en hoe wisten de soldaten die niet in Russische handen waren dat anderen "onderweg" doodgeslagen werden of doodschoten? Dat impliceert dat wel degelijk Vlaamse SS'ers Russische gevangenschap overleefden. Anders zijn er geen getuigen die konden vertellen over het lot van hun "doodgeklopte" kameraden. Maar aangezien de overlevende krijgsgevangenen pas ver na de oorlog werden vrijgelaten konden hun kameraden tijdens de oorlog die verhalen nog niet kennen en daar dus niet hun motivatie om niet te capituleren op baseren. Volg je nog?

Overigens ontken ik totaal niet dat veel SS'ers door de Russen werden afgetuigd en vermoord (oog om oog was toch wel een populair Russisch motto waar het de nazi agressors betrof) maar ik wil je ervoor behoeden teveel zwart-wit te denken zonder kritische noot over wat je hoort van veteranen.
Omdat er reeds al verschillende Legionairs gevangen waren en sommige waren ontsnapt. Dus die konden al reeds vertellen wat er gebeurt was en sowieso wisten ze al wat er kon gebeuren. Men hoorden al reeds verhalen wat er gebeurde met SS'ers. Ik zei: "IK weet een paar gevallen", diegene die zich overgaven was niet altijd in 1945, 1943-1944 dus hadden de andere SS'ers tijd om te denken en/of te horen wat er met hun kon gebeuren.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door Ruimteaapje »

Sturmkreuz schreef:Omdat er reeds al verschillende Legionairs gevangen waren en sommige waren ontsnapt.
Omdat je al bewezen hebt dat je erg makkelijk dingen uit je grote duim zuigt wil ik hier graag een paar goed onderbouwde voorbeelden van zien voor we op die ingeslagen weg doorgaan. Overigens wil ik je aanraden om bij het Bundesarchiv-Militärarchiv in Freiburg de Kriegstagebücher van Langemarck te gaan lezen. Ik heb ze een aantal jaren geleden daar eens staan copiëren van microfilm en het was erg interessante, gedetailleerde primaire informatie. Betrouwbaarder dan de veteranen, die natuurlijk wel voor achtergrondinformatie kunnen zorgen die je eerst dubbel moet checken omdat veteranen (onbewust door leeftijd maar zeker ook bewust) vaak onbetrouwbare bronnen zijn.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Legioen Vlaanderen - SS-Stormbrigade Langemarck

Bericht door PPL »

Topic is in overleg met Sturmkreuz geschoond van update berichten.
Veel plezier verder en bedankt voor de medewerking en begrip.
:)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Plaats reactie