Geweer Identificatie

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
headliner
Lid

Geweer Identificatie

Bericht door headliner »

Hey allen,

Ik heb laatst een geweer gekregen van mijn vader dat stamt uit de tweede wereld oorlog. Nu heb ik overal op internet liggen zoeken maar ik heb dit model nergens kunnen vinden en vraag me dus ook af welk type dit is. Naar de kleur moet je niet kijken aangezien mijn vader toen die klein was die mooi zilver heeft gespoten. Het geweer lijkt nog het meeste op een britse carbine naar mijn mening. Door de zilververflaag kun je moeilijk markeringen zien op een paar na. Er staat duideljk een 5 bovenop en wat lijkt een stukje erachter mk1? Ik heb het geprobeerd duidelijk te maken op de foto. Naast de identificatie vraag ik me ook af, hoe ik het gemakkelijkst zo'n verflaagje eraf kan halen want ik wil het geweer opknappen naar originele staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
headliner
Lid

Re: Geweer Identificatie

Bericht door headliner »

Ter verduidelijking van de markering

Afbeelding

Tevens heb ik een hoop kogels en een paar grotere hulzen gekregen, weet iemand of er een database is waarin je alle ammunitie van de tweede wereld oorlog in kunt nazoeken? En ik welk geweer ze hebben gezeten?
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Het is een britse Lee Enfield, met het meeste houtwerk er af, werd wel vaker gedaan, ik heb ook al een k 98 zo gezien.

Foto ,s van de de bodenstempels van de hulzen plaats hier maar op het forum , zal ik je wel zeggen wat het is .
Nemo Me Impune Lacessit
headliner
Lid

Bericht door headliner »

Hartstikke bedankt! Maar kun je ook zeggen welk type Lee enfield het is? En hoe ik die verf er het beste vanaf kan halen?
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

headliner schreef:Hartstikke bedankt! Maar kun je ook zeggen welk type Lee enfield het is? En hoe ik die verf er het beste vanaf kan halen?

No 4 MK I , met verfafbijt middel
Nemo Me Impune Lacessit
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Zo te zien gemaakt in Amerika voor het Lend leadse contract.
Dat het een Amerikaanse productie is kan je zien aan de S.
Deze staat voor Savage.
Mvg/Best regards, Sipke
rood
Lid

Bericht door rood »

Inderdaag een no4 mark1. Mijn maag draait zich om bij zulke foto's, eeuwig zonde :(
ww2passion
Lid

Bericht door ww2passion »

Hij gaat nu wel in orde komen, het hout kan je nog wel ergens op de kop tikken wellicht. Succes ermee. G.
rood
Lid

Bericht door rood »

ww2passion schreef:Hij gaat nu wel in orde komen, het hout kan je nog wel ergens op de kop tikken wellicht. Succes ermee. G.
En een deel van de loop + korrel ook neem ik aan? Er zijn zoveel dingen die missen aan deze enfield. Maar ik wil je niet demotiveren
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

er zijn na de oorlog een hoop Lee's omgebouwd om te dienen als jacht wapen, vooral in de VS. dat is met deze ook gebeurt. ik heb ze wel vaker gezien. trouwens. dit gebeurt nog steeds. heb laatst een lee n04 in handen gehad die was omgebouwd tot "sniper" met kunstof beslag, zwevende loop, kijker enzo. dit is in Engeland gedaan door een bedrijf die zich daar mee bezig houdt. in Noorwegen worden veel 98k's omgebouwd voor de jacht en gekamerd in .308.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie