T-28/95 Super Heavy Tank

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

T-28/95 Super Heavy Tank

Bericht door sniper snoop »

Beste users. Ik heb een vraag. De T-28/95 Super Heavy Tank was een Amerikaanse tank. Het bestond uit twee paar rupsbanden en zijn geschut en frame waren joekels. Alleen heb ik twee soorten gezien van deze tank. Met een of twee paar rupsbanden. Mijn conclusie is dat de T-95 met een paar rupsbanden was (Foto 1) en de T-28 met twee paar rupsbanden (Foto 2). Zijn er mensen die mij kan helpen. Als je kan, in Nederlands want mijn Engels is wel goed maar niet zo goed.

Mvg Dank.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Charly1975
Lid

Re: T-28/95 Super Heavy Tank

Bericht door Charly1975 »

Hallo Sniper Snoop,

Wat ik van de engelse wikipedia haal (waar jij ongetwijfeld de foto vandaan hebt) is dat de tank een prototype is. Vanaf het ontwerp tot 1945 werd het gevaart T28 genoemd maar in 1945 en 1946 kreeg het de naam 105 mm Gun Motor Carriage T95 In 1946 kreeg het toch weer de T28 als type aanduiding.

In de tekst staat tevens dat de twee buitenste rupsbanden verwijderd konden worden om het transport wat te vergemakkelijken.

Als ik naar de foto's kijk lijkt mij de bovenste dat ze daar de rupsbanden hebben verwijderd.

Al zou het ook een compleet andere type tank kunnen zijn...als ik naar de loop kijk.

Ik ben geen expert dus als ook ik het fout heb dan hoor ik dat ook graag uiteraard.

Mijn info heb ik van de engelse wikipedia ( omdat Sniper Snoop zo beroerd in Engels is :P )
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

In iedere geval bedankt.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

ik denk dat dit 2 verschillend voertuigen zijn uit één zelfde project(ze lijken wel op elkaar). de kanonschilden zijn anders(onderste met coaxiaal .50 om afstanden te meten), de bovenste heeft zijn cupola links geplaatst en de onderste rechtsachter en de zijkanten... bovenste recht, onderste schuin. bij de bovenste is geen 2 paar rupsen mogelijk. de constructie laat dit niet toe. er zou dan een 2de rij schokbrekers en loopwielen zichtbaar moeten zijn en ook zou de tank breeder moeten zijn. ook zijn de spatschermen maar enkel breed. zoiets bouw je niet zomaar om vanwege vervoer op een dieplader....
mijn inschatting is dat de bovenste de eerste prototype is vanwege de rechte zijkanten(lijkt een beetje op de sherman concept).

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Hoort niet in #Algemene Vragen.
Was meer iets geweest voor #Eenheden en Uitrusting.

Slotje.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Heropend en verplaatst.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

PPL schreef:Heropend en verplaatst.
Dank u vriendelijk. :)

MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Weet iemand of dit "monster" ook daadwerkelijk is ingezet?
De waarheid komt met de jaren
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Dus als ik eens goed bekijk, werd het eerste type T-95 gekend en later werd een zwaardere type gebouwd genaamd T-28? Vandaar dat de onderste werd benoemd tot T-28?. :?

Charly1975
Lid

De T28 is ontworpen als T28 maar heeft enige tijd (ongeveer een jaar) de type aanduiding T95 gekregen en daarna heeft ie weer de aanduiding T28 gekregen. (Zie mijn eerste post) Dit is dus de onderste foto.

De bovenste foto is van een andere tank, wel een soortgelijke tank maar niet de T28/T95 (zie post dutchhelmets)
We're fools to make war
On our brothers in arms

Charly1975
Lid

MARKET GARDEN schreef:Weet iemand of dit "monster" ook daadwerkelijk is ingezet?
Er zijn 2 exemplaren gebouwd welke niet zijn ingezet.
The original plan was for five prototype vehicles with a production total of 25. However only two were ordered and neither saw combat. One was heavily damaged by an engine fire during trials and was scrapped. The remaining prototype was discovered abandoned in a back field at Fort Belvoir. It is the only remaining example of these tanks and can be viewed at the Patton Museum of Cavalry and Armor in Kentucky
Bron: Wikipedia
We're fools to make war
On our brothers in arms

sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht gekregen van het Patton museum waar nog een exemplaar staat.
Sir:

The T28 went through two name changes. It was proposed as the Heavy Tank T28 in 1944. On 8 March 1945 the name was changed from the T28 Heavy Tank to T95 105mm Gun Motor Carriage. This was because the vehicle did not fit the US Army description or mission of a tank. In June of 1946 it was re-named the T28 Super Heavy Tank because it turned out that it didn't match the description or mission of self-propelled artillery either (It was not lightly armored, nor was it open topped). Only two were built and only one survives here at Fort Knox.

The photograph shows the T28 with its outboard track assemblies removed for transportation.

Charles Lemons
Curator, Patton Museum

Charly1975
Lid

The photograph shows the T28 with its outboard track assemblies removed for transportation.
Heeft de curator een foto bijgevoegd of was dit een reactie op jouw foto ? M.a.w. beide foto's in jouw openingspost is een T-28 ?

Wel mooi dat je een reactie hebt gekregen.
We're fools to make war
On our brothers in arms

sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Charly1975 schreef:
Heeft de curator een foto bijgevoegd of was dit een reactie op jouw foto ? M.a.w. beide foto's in jouw openingspost is een T-28 ?

Wel mooi dat je een reactie hebt gekregen.
Zeer mooi, vanacht om 1:00 ergens gestuurd, deze morgen in de bus..........mail. :)
Beide foto's in openingpost gaan over hetzelfde type. Alleen de ene is klaar voor transport, als ik goed lees.

Charly1975
Lid

Charly1975 schreef:In de tekst staat tevens dat de twee buitenste rupsbanden verwijderd konden worden om het transport wat te vergemakkelijken.

Als ik naar de foto's kijk lijkt mij de bovenste dat ze daar de rupsbanden hebben verwijderd.
Had ik toch nog goed gegokt :wink:
Zeer goede service en die gasten weten het echt wel lijkt me.

Groet,

Charly
We're fools to make war
On our brothers in arms

Plaats reactie