Duits geheim wapen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Duits geheim wapen

Bericht door 502 »

Kent iemand de "Hoge drukpomp kanon"? Deze werd gevonden in Frankrijk 1944. Het was een wapen wat naar Engeland zou kunnen schieten met enorme kracht. Heb ergens een foto in een boek, zit het nu te zoeken maar kan het even niet vinden.
Weet iemand waar ik het over heb?
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Duits geheim wapen

Bericht door Stefke »

Hochdruckpumpe / Fleissiges Lieschen / V3

http://en.wikipedia.org/wiki/V-3_cannon

Ik hoop dat je hier verder mee kunt.
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Duits geheim wapen

Bericht door Charly1975 »

Of in het Nederlands
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Duits geheim wapen

Bericht door 502 »

Ik wist niet dat het "V-3 Hochdruckpumpe"heette anders had ik het zelf ook wel kunnen vinden. Thx voor de link. :o Wat een wapen. Dat ding kon echt ver schieten.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Duits geheim wapen

Bericht door Charly1975 »

De teksten in wikipedia spreken zich enigzins tegen.
De V3 (ook: London Gun) was een Duits meerkamerkanon uit de Tweede Wereldoorlog. Nabij Calais werden twee batterijen van ieder 25 stuks gebouwd om Londen te kunnen treffen, maar de V3's zijn nooit gebruikt.
Aan het eind van de oorlog bouwden de Duitsers twee kleinere V3's van 45 meter lang, waarmee het Ardennenoffensief moest worden ondersteund. Ze bleken echter onbetrouwbaar en er werden slechts enkele schoten mee afgevuurd.
DE 'echte' V3 (in Frankrijk nabij Calais) is nooit gebruikt.
Het is door de geallieerden met een aantal 'Tallboy' bommen succesvol onklaar gemaakt, echter wisten de geallieerden dit niet doordat de schade vanuit de lucht niet waarneembaar was. (Zie wikipedia).

Van de andere 2 kleinere V3's had ik nog nooit gehoord. Gelukkig is er de engelse wikipedia nog met meer info over deze twee.
The project eventually came under the control of the SS and SS General Hans Kammler ordered the project to be ready for action in late 1944. Assisted by Walter Dornberger, a battery of two shorter guns approx. 50 metres (160 ft) long with 12 sidechambers were constructed and placed in the hands of the army artillery unit Artillerie Abteilung 705 under the command of Captain Patzig. These were sited in a wooded ravine of the Ruwer River at Lampaden about 13 kilometres (8.1 mi) southeast of Trier in Germany.[17]

The two guns were aimed west, resting on 13 steel support structures on solid wooden bases on a 34 degree slope. The city of Luxembourg (which had been liberated in September 1944) was at a range of about 43 kilometres (27 mi) and was designated Target No. 305. Between the two gun tubes concrete blockhouses were constructed as well as ten smaller bunkers to hold projectiles and propellant charges.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Duits geheim wapen

Bericht door 502 »

Ik vind het wel een behoorlijk nutteloos wapen maar het blijft indrukwekkend wat ze destijds steeds verzonnen.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Duits geheim wapen

Bericht door sniper snoop »

Was eigenlijk Frans oorsprong? Ze zouden dit ergens tijdens de Eerste Wereldoorlog - of eerder - ontworpen zijn. Maar ze hebben het gestaakt en de Duitsers hebben alles in beslag genomen en herbegonnen. :?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Duits geheim wapen

Bericht door WW2 Vetaran »

sniper snoop schreef:Was eigenlijk Frans oorsprong? Ze zouden dit ergens tijdens de Eerste Wereldoorlog - of eerder - ontworpen zijn. Maar ze hebben het gestaakt en de Duitsers hebben alles in beslag genomen en herbegonnen. :?
Het was inderdaad van Franse oorsprong.
Het was na de eerste wereld oorlog ontwikkeld en ik dacht in het jaar 1928.
Vervolgens hebben de Fransen er niks meer mee gedaan en de Duitsers hebben het eind jaren 30 in handen gekregen maar zagen het nut er pas van in 1942/143.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Duits geheim wapen

Bericht door sniper snoop »

Of het wel nuttig zou zijn.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie