patroon geweergranaat?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
bosrand
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2008, 10:19

patroon geweergranaat?

Bericht door bosrand »

Bij deze een patroon met het jaartal 1943-CAC-VII. Hiervan heb ik op een tweetal locatie´s meerdere van deze gevonden. Vier of vijf per keer en een enkele is dan gestempeld. Zijn dit drukpatronen gebruikt voor het afschieten van een geweergranaat. Wie kan mij helpen?
Bijlagen
patroon geweergranaat?
patroon geweergranaat?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door racefiets »

In principe zijn het losse flodders. De officiele gasdruk patronen zijn voor de helft zwart of geheel zwart en hebben geen rooskrimp. Tevens hebben ze een eigen bodemstempel. Hulzen voor losse flodders waren vaak afgekeurde hulzen voor gewone munitie. Daardoor kom je losse flodders tegen met hulzen voor gewone, lichtspoor, pantserdoorborende en allerlei andere patronen.
WanneSchlamm
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:58

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door WanneSchlamm »

Losse flodders waren over het algemeen het afdankertje van de fabrikant, deze maakte zich totaal geen zorgen over de kwaliteit omdat ze toch maar voor training gebruikt werden; en niet wanneer het er toe deed. Daarom is losse munitie over het algemeen erg onbetrouwbaar. Wat racefiets zegt over gaspatronen klopt: gaspatronen voor geweergranaten hebben een veel zwaardere kruitlading dan de gemiddelde losse flodder.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door ammo »

WanneSchlamm schreef:Losse flodders waren over het algemeen het afdankertje van de fabrikant, deze maakte zich totaal geen zorgen over de kwaliteit omdat ze toch maar voor training gebruikt werden; en niet wanneer het er toe deed. Daarom is losse munitie over het algemeen erg onbetrouwbaar. Wat racefiets zegt over gaspatronen klopt: gaspatronen voor geweergranaten hebben een veel zwaardere kruitlading dan de gemiddelde losse flodder.
Patronen om een geweergranaat af te schieten , hebben een een H in het bodemstempel.
Nemo Me Impune Lacessit
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door dennisb »

ammo schreef:
WanneSchlamm schreef:Losse flodders waren over het algemeen het afdankertje van de fabrikant, deze maakte zich totaal geen zorgen over de kwaliteit omdat ze toch maar voor training gebruikt werden; en niet wanneer het er toe deed. Daarom is losse munitie over het algemeen erg onbetrouwbaar. Wat racefiets zegt over gaspatronen klopt: gaspatronen voor geweergranaten hebben een veel zwaardere kruitlading dan de gemiddelde losse flodder.
Patronen om een geweergranaat af te schieten , hebben een een H in het bodemstempel.

Han, weet jij toevallig ook wat de kleuren rond hulzen inhouden?

Ik heb ergens een huls gevonden met een blauw randje eromheen(lichtblauw) weet jij dat dit betekent?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door racefiets »

Welk kaliber is het?

Heeft het toevallig een FN bodemstempel? Dat is het een standaard belgische 7,65x54 patroon.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door dennisb »

racefiets schreef:Welk kaliber is het?

Heeft het toevallig een FN bodemstempel? Dat is het een standaard belgische 7,65x54 patroon.

Kaliber weet ik zo niet, maar hij ziet er als een normale huls uit (in de zin van een een huls van een geweer).
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door ammo »

dennisb schreef:
ammo schreef:
WanneSchlamm schreef:Losse flodders waren over het algemeen het afdankertje van de fabrikant, deze maakte zich totaal geen zorgen over de kwaliteit omdat ze toch maar voor training gebruikt werden; en niet wanneer het er toe deed. Daarom is losse munitie over het algemeen erg onbetrouwbaar. Wat racefiets zegt over gaspatronen klopt: gaspatronen voor geweergranaten hebben een veel zwaardere kruitlading dan de gemiddelde losse flodder.
Patronen om een geweergranaat af te schieten , hebben een een H in het bodemstempel.

Han, weet jij toevallig ook wat de kleuren rond hulzen inhouden?

Ik heb ergens een huls gevonden met een blauw randje eromheen(lichtblauw) weet jij dat dit betekent?
Plaats ff een foto , Dennis, of kom een keer langs met de huls.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door racefiets »

Je kan ook even de lengte van de huls opmeten en het bodemstempel hier zetten. Dan weten we het ook zo.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door dennisb »

racefiets schreef:Je kan ook even de lengte van de huls opmeten en het bodemstempel hier zetten. Dan weten we het ook zo.

Zit geen bodemstempel onder, leek wel of het één over ander wittig kruit onderaan zat.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door ammo »

dennisb schreef:
racefiets schreef:Je kan ook even de lengte van de huls opmeten en het bodemstempel hier zetten. Dan weten we het ook zo.

Zit geen bodemstempel onder, leek wel of het één over ander wittig kruit onderaan zat.
plaats ff een foto ,Dennis
Nemo Me Impune Lacessit
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: patroon geweergranaat?

Bericht door dennisb »

ammo schreef:
dennisb schreef:
racefiets schreef:Je kan ook even de lengte van de huls opmeten en het bodemstempel hier zetten. Dan weten we het ook zo.

Zit geen bodemstempel onder, leek wel of het één over ander wittig kruit onderaan zat.
plaats ff een foto ,Dennis

Ik zal morgen ff een foto maken, heb nu zo geen camera bij de hand, morgen wel weer.

Trouwens, ik kom zeker nog een keer langs. ;-)
Plaats reactie