Camouflage probleem.

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
rataplan
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2008, 15:17

Re: Camouflage probleem.

Bericht door rataplan »

toch effe verduidelijken ...

tijdens WO2 was de helm kaal ... soms met netje (om er takken en bladeren tussen te steken) ...

Toen was de helm puur beschermend voor het hoofd en de kaki kleur was voldoende voor de camouflage !

De "fantasie" van de jutte-zak kwam er pas na de 60-er jaren ...
Men stelde dan vast dat de metalen helm bijzonder detecteerbaar was op radar, maar vooral de opkomst van infra-rood apparaten zorgden voor allerlei "trukjes" om niet opgespoord te worden ...
... het mocht niet veel kosten, dus een nieuwe helm was geen optie .... het meest effectieve en goedkoopste middel was dus jutte over de helm spannen om radar- en/of infra-rood detectie te minimaliseren ...

jutte is dus een gebruik van lang na WO2 ... heeft dus niets te maken met cammouflage van tijdens de WO :wink:
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Camouflage probleem.

Bericht door ammo »

Jute is wel degelijk gebruikt in WOII.
Nemo Me Impune Lacessit
WanneSchlamm
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:58

Re: Camouflage probleem.

Bericht door WanneSchlamm »

Repen en lappen jute (en zelfs Duitse fabrieksgemaakte helmovertrekken ) allemaal gebruikt door diverse landen in WO2. Niks nieuws aan.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Camouflage probleem.

Bericht door sniper snoop »

rataplan schreef:tijdens WO2 was de helm kaal ... soms met netje (om er takken en bladeren tussen te steken) ...
:
Rataplan, we hebben over Belgische/Nederlandse helmen. Deze werden pas vanaf 1950/60 gedragen. Wo2 was al lang over. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
rataplan
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2008, 15:17

Re: Camouflage probleem.

Bericht door rataplan »

euhh ... ok, maar het gaat hier toch over de zogenaamde US-helm !!

Die werd hier pas in gebruik genomen "na" WO2 (een zogezegde erfenis van de US-troepen)

voor zo ver ik weet gebruikten de US-troepen maar zelden camouflage op de helm ... behalve in speciale omstandigheden ... en dan nog niet de jutte gespannen over de helm.
Vandaar dat ik de opmerking maakte dat het spannen van de jutte over de helm en het gebruik van de elastiek pas veel later gebruikelijk werd ! (verbeter me als ik verkeerd ben)

PS: ik ga ervan uit dat betrokkene zijn helm wil prepareren zoals tijdens WO2 ?? of wil hij deze terug in originele staat brengen zoals enkele jaren geleden ??
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Camouflage probleem.

Bericht door special air service »

bijv. groene repen jutte die om de helm gedaan worden totdat deze totaal bedekt is binnen in vastplakken met tape helmnet er om liner er in en klaar. zo glanst de helm niet.(zal niet de enige reden zijn?) in het netje werden dan vaak weer bladeren en takjes gedaan
Plaats reactie