Russische Geballte Ladung

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Russische Geballte Ladung

Bericht door sniper snoop »

Iedereen kent wellicht de Geballte Ladung? Uitgevonden tijdens de Eerste Wereloorlog en gebruikt als ant-tank granaat. Deze bestond uit 1 Model 15 Stielhandgranate met rond de kop nog eens zes koppen van hetzelfde soort. Zo vorm het geheel een krachtige granaat. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd dit opnieuw toegepast. Compleet identiek maar dan met de Model 24 Stielhandgranate. De Finnen hadden hun eigen variant, de Kasapanos, die bestond uit 800 gram TNT. Goed voor 12 mm pantsering. Alhoewel de gevonden info vermeld dat ze niet werden ingezet omdat de lichte tanks snel werden vervangen door zwaardere tanks.

In mijn spel, Forgotten Hope: Secret Weapons, had ik een andere soort variant gezien. Een Russische variant. Het bestond uit RGD 33 handgranaten. Ik heb wat opgezocht maar geen resultaat. Enkel vond ik deze foto.

Afbeelding

Heeft iemand hier een idee over deze variant? Wie nog soorten kent, mag ze gerust opnoemen. :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door asjemenou »

Zo te zien gaat het hier om een geïmproviseerd wapen. In "Sputnik 1941", een handboek voor de Sovjet Russische partizanen, wordt het wel behandelt. De personen op de foto lijken mij overigens ook eerder partizanen te zijn dan reguliere Sovjet soldaten. In het handboek wordt het tegelijk behandelt met de Molotov cocktail, ook een geïmproviseerd wapen.

Afbeelding

Het onderschrift bij de afbeeldingen luidt; Links en midden; Voor het bestrijden van gepantserde objecten of andere versterkte doelen kunnen aan elkaar gebonden handgranaten worden gebruikt. 3x RGD M1933 handgranaten of 5x M1914/30 handgranaten. Rechtsboven: detail plus doorsnede van de RGD M1933 handgranaat voorzien van een fragmentatiemantel. Rechtsonder: de RGD M1933 handgranaat kan worden scherpgesteld door de veiligheidsvergrendeling naar rechts te draaien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door sniper snoop »

Sputnik 1941 is dus een boek. Nederlandse boek?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:In "Sputnik 1941", een handboek voor de Sovjet Russische partizanen, wordt het wel behandelt.
sniper snoop schreef:Sputnik 1941 is dus een boek. Nederlandse boek?
Nee, zoals eerder vermeld was het bestemd voor de Sovjet Russische WOII partizanen. Er bestaat dus begrijpelijkerwijs geen Nederlandse versie van. Het onderschrift bij de bovenstaande afbeelding is dan ook vrij vertaald uit het Russisch. Het computerspel "Forgotten hope" ken ik niet en ik zou zo'n computerspel ook niet als referentiemiddel gebruiken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door sniper snoop »

asjemenou schreef:Nee, zoals eerder vermeld was het bestemd voor de Sovjet Russische WOII partizanen. Er bestaat dus begrijpelijkerwijs geen Nederlandse versie van. Het onderschrift bij de bovenstaande afbeelding is dan ook vrij vertaald uit het Russisch. Het computerspel "Forgotten hope" ken ik niet en ik zou zo'n computerspel ook niet als referentiemiddel gebruiken.
Al de wapens die ik tot nu toe heb gezien bestonden of werden ontworpen. Daarom vroeg ik of dit werkelijk bestond. Maar aan de hand van de foto, zou ze wel moeten bestaan. Was er evt een benaming voor deze soort granaat? Of was het gewoon een trucje dat men beoefende die gene benaming kreeg?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door Charly1975 »

asjemenou schreef:Afbeelding

Het onderschrift bij de afbeeldingen luidt; Links en midden; Voor het bestrijden van gepantserde objecten of andere versterkte doelen kunnen aan elkaar gebonden handgranaten worden gebruikt. 3x RGD M1933 handgranaten of 5x M1914/30 handgranaten. Rechtsboven: detail plus doorsnede van de RGD M1933 handgranaat voorzien van een fragmentatiemantel. Rechtsonder: de RGD M1933 handgranaat kan worden scherpgesteld door de veiligheidsvergrendeling naar rechts te draaien.
Misschien een 'domme' vraag (ik heb geen weet van wapens) maar hoe moesten die twee geinproviseerde granaten (3x RGD M1933 en 5x M1914/30) dan scherpgesteld worden ? Het lijkt me moeilijk om ze scherp te stellen als ze aan elkaar gebonden zijn. En het lijkt me gevaarlijk om ze al 'scherp' mee te zeulen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door Auke »

Het lijkt me dat je er eentje scherpstelt en dat de rest vervolgens mee ontploft.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door Charly1975 »

Lijkt mij op zich ook logisch...maar dat houd dus in dat je eerst moet scherpstellen en vervolgens moet gaan klussen om de rest aan elkaar te binden. Lijkt me in het heetst van de strijd ook weer niet handig.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door sniper snoop »

Steel hangt toch niet vast? Er kan toch altijd gedraaid worden aan de steel om scherp te zetten en vervolgens te gooien. De ene zou de andere moeten exploderen, net zoals de Duitse Geballte Ladung.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door Charly1975 »

sniper snoop schreef:Steel hangt toch niet vast? Er kan toch altijd gedraaid worden aan de steel om scherp te zetten en vervolgens te gooien. De ene zou de andere moeten exploderen, net zoals de Duitse Geballte Ladung.
Daar had ik niet aan gedacht. Weet nu ook nog iemand zeker of dit op deze manier gebeurde ? Tot nu toe veronderstellen we dat dit gebeurde. Lijkt me wel het meest waarschijnlijk...maar ik wil graag zekerheid :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door sniper snoop »

Geballte Ladung was eenmaal zo, de Finse Kasapanos was ook zo. Men kon wellicht alle granaten paraat zetten maar dat is gewoon tijd rovend.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door Charly1975 »

sniper snoop schreef:Geballte Ladung was eenmaal zo, de Finse Kasapanos was ook zo. Men kon wellicht alle granaten paraat zetten maar dat is gewoon tijd rovend.
Dan neem ik voor zekerheid aan dat het bij deze ook zo gebeurde. Dank je wel !
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door asjemenou »

Voordat er teveel onduidelijkheid gaat bestaan, het verschil tussen de Duitse en de Sovjet Russische variant lijkt mij dat de Duitse variant, de "Geballte Ladung", zo werd gefabriceerd en uitgereikt (zie de onderstaande foto). De Sovjet Russische variant lijkt mij eerder geïmproviseerd. Het voorbeeld in het partizanenhandboek geeft dit eigenlijk al weer. De Sovjet Russische variant werd samengesteld door een aantal handgranaten met een touw o.i.d. aan elkaar te binden. Het voorbeeld in het handboek laat drie aan elkaar gebonden RGD 33 handgranaten zien en op de foto, geplaatst door Sniper snoop, zie ik er vermoedelijk vier aan elkaar geknoopt. De Sovjet soldaat stelde de lading dus samen naar het aantal handgranaten dat hij bij zich had. De Duitse variant heeft dus standaard 6 extra ladingen.
Dat je niet zoveel kan vinden over de Sovjet Russische variant is niet zo verwonderlijk. Ten eerste omdat het een geïmproviseerd wapen is en ten tweede omdat het niet op zo'n grote schaal door het Rode leger werd gebruikt. De Sovjets maakten veelal gebruik van anti tank geweren en anti tank geschut. Hoewel de anti tank geweren (PTRD en PTRS) later in de oorlog niet echt effectief tegen tanks meer waren, werden ze tot aan het einde van de oorlog gemaakt en gebruikt. Begin jaren vijftig werd het anti tank geweer vervangen door het RPG-2 anti tankwapen.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Russische Geballte Ladung

Bericht door sniper snoop »

Ik vond dat altijd een prima foto. Zeer duidelijk. Ondertussen heb ik al een oproep om koppen van de Model 15 te verzamelen (7) om dus een Duitse wo1 variant te maken. Effe een steel maken (Ik ben houtbewerker) en klaar is kees.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie