Verschillen tussen Waffen-SS divisies?
- Sturmkreuz
- Lid
Re: Verschillen tussen Waffen-SS divisies?
In '41 waren ze al goed bezig om vrijwilligers te recruteren hoeft niet noodzakelijk '43 te zijn, in '43 werden wel velen Bataljons/Regimenten gepromoveerd tot Divisies.
-
- Lid
Nee, de Duitse divisies werden helemaal niet omgezet tot Panzergrenadier-divisies, Om maar precies te zijn, 10 divisies werden omgezet tot Panzergrenadier-divisies!Ruimteaapje schreef:Nee, dit was bij de infanterie divisies van het reguliere Duitse leger ook het geval. Plus later de herbenoeming van de rest tot Volksgrenadier-Divisionen.
Nu de Volksgrenadier-divisies, dat waren er meer, om precies te zijn 79 divisies, maar ook een deel dus zoals je ziet.
Vergis jij je misschien niet met de infanterie-regimenten, die wel in '42 veelvoudig om werden gezet naar Grenadier-regimenten
Ik snap eigenlijk ook niet, wat jij mij nou duidelijk probeert te maken, jij hebt het over Panzer-divisies, we hebben het over Panzergrenadier-divisies.Sturmkreuz schreef: Wat je zei van dat er dan in de Wehrmacht verschil zit, snap ik niet. Er werden gewoon geen Panzers toegevoegd waardoor het voetvolk bleef, niet gezegd dat men geen Panzer of vervoer had. Men probeerde wel alle Inf.Div. te promoveren tot Panzergrenadierdivisies.
Het was - redelijk - simpel om te ontsnappen aan een mars, moest je deze te voet stappen. Men vertelde hun chef dat men voetklachten had of dat men van de brancardier even moest rusten, mocht men meerijden met de Panzers (al dan niet andere Kompanie).
JA, er is wel degelijk verschil in Infanterie-divisies en Panzergrenadier-divisies. Infanterie-divisies hadden voornamelijk soldaten en een aantal kleine gemotoriseerde regimenten die voor vervoer zorgden. Ook hadden ze een klein "Panzer Abwehr" regiment.
De Panzergrenadier-divisies daarentegen, hadden meer gemotoriseerde eenheden, er werd veelvuldig gebruik gemaakt van Halftracks bij die eenheden. Ook hadden die divisies zwaardere bewapening tegen tanks. Het was zelfs zo dat bij Panzergrenadier-divisies een aantal lichte tanks zaten zoals de Stug. Nu ik het toch over zwaardere bewapening heb, JA het was wel degelijk zo, infanterie divisies waren veelal met karabijnen uitgerust en enkele machinegeweren. Bij de panzergrenadier-divisies werd er ook veel van machinegeweren gebruik gemaakt (zoals de MP40). Ook hadden zij veel meer zwaardere machinegeweren(zoals de MG34/MG42).
-
- Lid
Dat moet je me eens uitleggen, bataljons/regimenten werden gepromoveerd tot divisies?Sturmkreuz schreef:In '41 waren ze al goed bezig om vrijwilligers te recruteren hoeft niet noodzakelijk '43 te zijn, in '43 werden wel velen Bataljons/Regimenten gepromoveerd tot Divisies.
Dat er in '42/'43 veel bataljons/regimenten over werden geplaatst naar andere divisies dat klopt, maar bataljons/regimenten die 'gepromoveerd' werden tot divisies daar klopt niks van.
Ik snap ook niet hoe je erbij komt, ik zal het je even uitleggen:
Divisies bestonden vaak uit 1 tot 4 regimenten, dat een totaal maakte van 10.000 tot 20.000 man.
Regimenten waren dus onderdeel van een divisie en die bestonden weer uit 2.000 tot 6.000 man.
Een bataljon bestond uit verschillende kompagnieën, zo'n 600 tot 1.000 man.
- Sturmkreuz
- Lid
Dat moet je me eens uitleggen, bataljons/regimenten werden gepromoveerd tot divisies?dennisb schreef:Sturmkreuz schreef:In '41 waren ze al goed bezig om vrijwilligers te recruteren hoeft niet noodzakelijk '43 te zijn, in '43 werden wel velen Bataljons/Regimenten gepromoveerd tot Divisies.
Dat er in '42/'43 veel bataljons/regimenten over werden geplaatst naar andere divisies dat klopt, maar bataljons/regimenten die 'gepromoveerd' werden tot divisies daar klopt niks van.
Ik snap ook niet hoe je erbij komt, ik zal het je even uitleggen:
Divisies bestonden vaak uit 1 tot 4 regimenten, dat een totaal maakte van 10.000 tot 20.000 man.
Regimenten waren dus onderdeel van een divisie en die bestonden weer uit 2.000 tot 6.000 man.
Een bataljon bestond uit verschillende kompagnieën, zo'n 600 tot 1.000 man.[/quote]
Heb het misschien verkeerd geexpliceerd, maar bijv Sturmbrigade Langemarck naar PzGrenDiv Langemarck. Omdat het dan eindelijk een Divisie werd.
Een ik gebruikte Panzer voor elk type voertuig, Halftrack... Weeral een fout in de woordenschat!
- Ruimteaapje
- Lid
Hij bedoelt precies wat hij zegt: regimenten werden uigebreid tot divisies. Zo werd de Leibstandarte in 1941 van een versterkt regiment vergroot tot een infanterie divisie (en in 1942 tot een pantsergrenadier divisie en in 1943 tot een pantserdivisie). En zo verging het meerdere eenheden.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
-
- Lid
Sturmbrigade Langemarck is inderdaad veranderd in SS Freiwilligen-Grenadier-division "Langemarck", maar je moet er wel rekening meehouden dat dit nooit echt een divisie is geweest, want Langemarck is altijd de groote (het aantal troepen) van een brigade gebleven. Daarbij kom je ook met een voorbeeld van een verandering die eind '44 tot stand is gekomen. Tegen die tijd was het al zo'n zootje dat restanten van Luftwaffe eenheden ook bij Heer divisies kwamen, en andersom. Om dan ook meteen te praten over 'velen' terwijl het hier om één voorbeeld gaat, en ook nog eens eind '44.Sturmkreuz schreef: Heb het misschien verkeerd geexpliceerd, maar bijv Sturmbrigade Langemarck naar PzGrenDiv Langemarck. Omdat het dan eindelijk een Divisie werd.
Een ik gebruikte Panzer voor elk type voertuig, Halftrack... Weeral een fout in de woordenschat!
Najah, ik kan niet weten dat jij dat onder Panzer verstaat, voertuigen zoals Halftracks vallen onder gemotoriseerde eenheden.
- Ruimteaapje
- Lid
De Waffen-SS was niet beter opgeleid. Dat is zo'n achterhaalde fabel.Sturmkreuz schreef:Van Infanterie-Division tot Panzergrenadier-Division betekend, dat er Panzers werden toegevoegd. De Waffen-SS (ipv de SS) was ook beter opgeleid.
Een halfrups is inderdaad geen Panzer. Een Sd.Kfz. 251 is een Schützenpanzer en geen Panzer.
- Ruimteaapje
- Lid
Dat is een voorbeeld van de door mij al genoemde eenheden die op papier een divisie werden maar het in werkelijkheid nooit zijn geweest. Zo zijn er meer, o.a. RONA en op het einde nog Nibelungen. Een regiment, hooguit een brigade qua sterkte.Sturmkreuz schreef:Heb het misschien verkeerd geexpliceerd, maar bijv Sturmbrigade Langemarck naar PzGrenDiv Langemarck. Omdat het dan eindelijk een Divisie werd.
-
- Lid
Zoals jij het uitlegt klinkt het heel mooi, maar de SS divisie LSSAH is in 1938 opgericht als een gemotoriseerde eenheid.Ruimteaapje schreef:Hij bedoelt precies wat hij zegt: regimenten werden uigebreid tot divisies. Zo werd de Leibstandarte in 1941 van een versterkt regiment vergroot tot een infanterie divisie (en in 1942 tot een pantsergrenadier divisie en in 1943 tot een pantserdivisie). En zo verging het meerdere eenheden.
Die 2 regimenten waar jij het over hebt zijn opgericht in de zomer van 1942. Die zijn toen bij de SS Divisie LSSAH gevoegd. Toen is de SS divisie LSSAH in eind 1942 omgezet naar een SS panzergrenadier-division. Maar het is niet zo dat die regimenten vergroot zijn tot een infanterie divisie, die regimenten zijn bij de SS divisie LSSAH gevoegd. Die is toen tot panzergrenadier-division omgezet terwijl het toen eigenlijk de grote al had van een SS Panzer divisie.
- Ruimteaapje
- Lid
Fout, Infanterie-Regiment Leibstandarte SS Adolf Hitler (mot.) is uit 1938, niet de divisie. De uitbreiding tot Brigade begon in het najaar van 1940 in Metz en werd in maart 1941 afgerond. Na de Griekse campagne werd de Brigade in juni en juli 1941 uitgebreid tot SS-Division Leibstandarte-SS Adolf Hitler. Wat oorspronkelijk een regiment was werd dus een divisie. SS-Panzer-Grenadier-Division Leibstandarte SS Adolf Hitler werd het in Normandië in het najaar van 1942, voor het vertrek naar Charkov.
-
- Lid
Ruimteaapje schreef:Fout, Infanterie-Regiment Leibstandarte SS Adolf Hitler (mot.) is uit 1938, niet de divisie. De uitbreiding tot SS-Division Leibstandarte-SS Adolf Hitler begon in het najaar van 1940 in Metz en werd in maart 1941 afgerond. Wat oorspronkelijk een regiment was werd dus een divisie.
Moet ik je inderdaad gelijk in geven, fout van mij!
Dan nog komt het niet overeen met de verandering die SS Freiw. divisie Langemarck had.
- Ruimteaapje
- Lid
Klopt, dat is waar ik "Sturmkreuz" al op wees en ik verwees er in een eerder bericht al naar: veel SS eenheden werden in de tweede helft van de oorlog in naam divisies maar bereikten nooit daadwerkelijk die sterkte. Ook Langemarck was zo'n geval. Ik verwar ergens jouw woorden en die van Sturmkreuz omdat het "quoten" ergens niet goed ging (vet gedrukt maar geen citaat).
- Sturmkreuz
- Lid
Ik denk vooral dat het propaganda was om op het laatste nog Waffen-SS regimenten tot Divisies te promoveren. IMO Vele W-SS divisies hadden nooit de werkelijke sterkte om een divisie te worden, waardoor de soldaten nog een extra stimulans zouden krijgen dat men dacht dat men met duizenden vocht ipv met tientallen.
Inderdaad, ook de Langemarck. Op het laatste waren er van de Langemarck nog maar alleen Kampfgruppe over. Uiteindelijk moesten de gewone soldaten (dus niet de hoge officieren) hun auto's inleveren tegen paard en kar, en kregen de officieren nog maar 1 auto.
Inderdaad, ook de Langemarck. Op het laatste waren er van de Langemarck nog maar alleen Kampfgruppe over. Uiteindelijk moesten de gewone soldaten (dus niet de hoge officieren) hun auto's inleveren tegen paard en kar, en kregen de officieren nog maar 1 auto.
-
- Lid
Of het ook iets met propaganda te maken heeft weet ik niet, denk het eerlijk gezegd niet. Het heeft meer te maken met de chaos die er aan het einde van de Tweedewereldoorlog was onder de Duitsers. Wat je zegt over de vele SS divisies, dat niet, de meeste hadden wel de sterkte van een divisie aan het begin van de oorlog. Door de oorlog heen verloren ze natuurlijk soldaten maar dat probeerde ze op peil te houden door te recruteren (wat ook leed tot het verlagen van de minimum eisen). Doordat er aan het eind van de oorlog alleen nog restanten van verschillende eenheden waren hebben ze die samengevoegd. Het was ook niet zo dat ze dan dachten dat ze met duizenden waren.Sturmkreuz schreef:Ik denk vooral dat het propaganda was om op het laatste nog Waffen-SS regimenten tot Divisies te promoveren. IMO Vele W-SS divisies hadden nooit de werkelijke sterkte om een divisie te worden, waardoor de soldaten nog een extra stimulans zouden krijgen dat men dacht dat men met duizenden vocht ipv met tientallen.
- 502
- Lid
Dat is niet helemaal waar. De Duitse SS was wel degelijk goed opgeleid. Frundsberg, Der Fuhrer ect waren formidabele, bekwame gevechtstroepen.Ruimteaapje schreef:De Waffen-SS was niet beter opgeleid. Dat is zo'n achterhaalde fabel.Sturmkreuz schreef:Van Infanterie-Division tot Panzergrenadier-Division betekend, dat er Panzers werden toegevoegd. De Waffen-SS (ipv de SS) was ook beter opgeleid.
Een halfrups is inderdaad geen Panzer. Een Sd.Kfz. 251 is een Schützenpanzer en geen Panzer.
Bij de mindere schijnt Landstorm Nederland ook een waardeloze Divise tezijn geweest.