Verschillen tussen Waffen-SS divisies?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Ruimteaapje
Lid
Lid

Re: Verschillen tussen Waffen-SS divisies?

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:Vergeet niet de eenheid die direct onder theodor eicke stond.
Die waren zee fanatiek en op een barbaarse manier (zelfs
voor de ss ) opgeleid. Die riskeerden hun eigenleven om
gewonden kameraden te redden die anders gevangen door
de russen werden.
Eicke? Ik neem aan dat je de Totenkopf divisie bedoelt. Wat was er aan hun opleiding barbaarser dan de rest van de SS? :?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
502
Lid

Bericht door 502 »

Niets, dat verschilt gewoon echt puur per eenheid. Peiper was ook een barbaar maar volgens mij was Bittrich bijv. van een ander slag volk.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Niet zozeer per eenheid maar zelfs per persoon.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:
merkloos schreef:Vergeet niet de eenheid die direct onder theodor eicke stond.
Die waren zee fanatiek en op een barbaarse manier (zelfs
voor de ss ) opgeleid. Die riskeerden hun eigenleven om
gewonden kameraden te redden die anders gevangen door
de russen werden.
Eicke? Ik neem aan dat je de Totenkopf divisie bedoelt. Wat was er aan hun opleiding barbaarser dan de rest van de SS? :?
Toen hij nog baas was van een conectratie kamp dachau. Er wouden 2 soldaten soldaten ontslag
nemen want ja een conectratie kamp is niet niks om in te werken niet iedere ss kan er tegen.
Hij was hier zo boos/beledigt over dat hij die 2 heeft laten paraderen in gevangenis kleding en
af laten gaan voor de hele groep.En toen (dit weet ik niet zeker heeft hij ze of ontslag gegeven
of in een kamp gestopt). En het was geloof ik zeker niet ongewoon om te beginnen als recruut
in een concetratie kamp. Dat bedoel ik met barbaars ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was ;)

En ja het betreft hier inderdaad over de SS-Totenkopfverbände maar het gaat hier over de
periode 1933-1934 dus niet helemaal relevant.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Nu je het over fanatiek hebt, ik weet niet of de meeste SS'ers wel zo fanatiek over de concentratiekampen waren.

Ik heb interviews gelezen waarin een SS'er vertelt toen hij bij de concentratiekampen aankwam, hij na de rondleiding eerst 2 dagen heeft gehuild met zijn vriend.
Ruimteaapje
Lid
Lid

"merkloos", wat is je bron voor het voorbeeld dat je geeft? Het zegt mij niets en ik zou graag een feitelijk onderbouwing zien.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:"merkloos", wat is je bron voor het voorbeeld dat je geeft? Het zegt mij niets en ik zou graag een feitelijk onderbouwing zien.
Eerlijk gezegt geen idee waar ik het vandaan heb zal ik eens moeten na kijken.
Ik heb 5 boeken van de ss van over de 300 blz en daar staat het ergens in :)
Ruimteaapje
Lid
Lid

En hoe heten boek en schrijver? Het komt mij erg onwerkelijk voor.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Ruimteaapje schreef:En hoe heten boek en schrijver? Het komt mij erg onwerkelijk voor.

Mij ook, aangezien de SS stond als een sterke groep die nergens bang voor was, en die als een sterk persoon werd neergezet. De SS gaat zichzelf dan niet voor gek zetten.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

dennisb schreef:
Ruimteaapje schreef:En hoe heten boek en schrijver? Het komt mij erg onwerkelijk voor.

Mij ook, aangezien de SS stond als een sterke groep die nergens bang voor was, en die als een sterk persoon werd neergezet. De SS gaat zichzelf dan niet voor gek zetten.
Die twee hebben onslag gehad/ of naar een kamp dus het was meer om een voorbeeld te stellen wat er met jou zou gebeuren als je het in je hoofd haalde om zoiets uit te halen. Zodat ze het sterke figuur werden waar ze naar beoogde.

Ik denk dat men soms echt wel een beetje ligt denk over wat er van iemand van ss totenkopf moest mee maken. Het is iets heel anders als jij een communistische man op een kogel tracteert. Maar een kind de dood in trappen of een vrouw die amper 40 kilo is die je smeek om haar niet te doden moet vermoorden is echt iets anders. Vergeet dat niet.

Beide engels
Ik zit te twijfellen :

The Waffen-SS At War: Hitler's Praetorians 1925-1945
tim ripley

solders of the Waffen-SS: Many Nations, One Motto
marc rikemenspoel
(geloof onder 1 van de plaatjes dan)
Ruimteaapje
Lid
Lid

Marc ken ik persoonlijk. Zal het hem eens vragen. Dat andere boek zegt mij niets. Het blijft een vreemd verhaal.
merkloos schreef:Ik denk dat men soms echt wel een beetje ligt denk over wat er van iemand van ss totenkopf moest mee maken.
Ik lees deze zin nu voor de tiende keer en ik kan er niets van maken :?

Het gaat mij niet om wat een Totenkopf-Standarte soldaat allemaal moest doodmaken maar om hoe ze in 1933-34 volgens jou met hun recruten omgingen.
502
Lid

Bericht door 502 »

Heb net een Duitse docu "Waffen SS" gekeken en daar spreken de veteraan (Oud SSers) dat zij anders gedrilt werden dan een gewone Wehrmacht soldaat. De ideologie zou, volgens hun, een belangrijkere rol hebben gespeeld dan bij de Heer.
En sorry, maar blijf het even steeds benadrukken dat ik over de Duitse SS eenheden praat. Ik doe dit voor hetgeval iemand mee gaat discusseren en de boel volledig door de war stuurt.

Ik kan de docu misschien wel uploaden of bepaalde fragmenten als daar belangstelling voor is.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:Marc ken ik persoonlijk. Zal het hem eens vragen. Dat andere boek zegt mij niets. Het blijft een vreemd verhaal.
merkloos schreef:Ik denk dat men soms echt wel een beetje ligt denk over wat er van iemand van ss totenkopf moest mee maken.

Het gaat mij niet om wat een Totenkopf-Standarte soldaat allemaal moest doodmaken maar om hoe ze in 1933-34 volgens jou met hun recruten omgingen.
Simpel recruiten naar kampen sturen (en ja kampen waren er al in 1934) Is niet zo makkelijk als je denkt.
Ik probeer geen medeleiden te creeen voor de ss soldaten. Maar mensen vergeten wel eens dat het in kampen
erg was en dat het niet voor iedereen te doen is, zo ook voor die soldaten (waar ik het eerst over had ) die
voorschut werden gezet door eicke omdat ze de maag er niet voorhadden.

Dat bedoel ik. :)
502
Lid

Bericht door 502 »

merkloos schreef:
Ruimteaapje schreef:Marc ken ik persoonlijk. Zal het hem eens vragen. Dat andere boek zegt mij niets. Het blijft een vreemd verhaal.

Simpel recruiten naar kampen sturen (en ja kampen waren er al in 1934) Is niet zo makkelijk als je denkt.
Ik probeer geen medeleiden te creeen voor de ss soldaten. Maar mensen vergeten wel eens dat het in kampen
erg was en dat het niet voor iedereen te doen is, zo ook voor die soldaten (waar ik het eerst over had ) die
voorschut werden gezet door eicke omdat ze de maag er niet voorhadden.

Dat bedoel ik. :)
Die kampen van '34 kun je niet vergelijken met de vernietigingkampen als Auswitsch.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Klopt, de eerste kampen waren er voor politieke gevangenen. Het vermoorden van vrouwen en kinderen kwam pas veel later. Overigens zie ik nog altijd niet in waarom ze soldaten die dat niet konden zo zouden vernederen en zelfs opsluiten. Hoe hadden ze dat moeten uitleggen? Ergens de maag niet voor hebben is geen misdrijf.
Plaats reactie