Verschillen tussen Waffen-SS divisies?
-
- Lid
- Contacteer:
Re: Verschillen tussen Waffen-SS divisies?
Is het niet denkbaar dat in de maanden na de "nacht van de lange messen" de SS een toevloed van SA'ers te verwerken kreeg. En dat deze, weliswaar in SS-uniform, uitgerangeerd werden naar de bewaking van de concentratiekampen. En dat daar een Totenkopf-afdeling een eigen leven gaan leven is los van de Waffen-SS.
-
- Lid
Simpel om een voorbeeld te schikken. Geen zwakheid tonen omdat ze daarRuimteaapje schreef:Klopt, de eerste kampen waren er voor politieke gevangenen. Het vermoorden van vrouwen en kinderen kwam pas veel later. Overigens zie ik nog altijd niet in waarom ze soldaten die dat niet konden zo zouden vernederen en zelfs opsluiten. Hoe hadden ze dat moeten uitleggen? Ergens de maag niet voor hebben is geen misdrijf.
"untermenschen" hadden en communisten daar hoorden je dus geen zwakheid
voor te hebben. En als je ontslag neemt omdat je medelijden hebt hen
heb. Medelijden met joden communisten enzo bestond zogenaamd niet in de ss.
Daarom denk ik dat ze zijn opgesloten / ontslagen.
34 idd maar in de kampen zaten wel vrouwen, dan hebben we het over
vrouwelijke verzetstrijders of communisten maar ik weet niet zeker.
Of die ook in dachau zaten dus daar kan niet op antwoorden.
- 502
- Lid
LEO schreef:Is het niet denkbaar dat in de maanden na de "nacht van de lange messen" de SS een toevloed van SA'ers te verwerken kreeg. En dat deze, weliswaar in SS-uniform, uitgerangeerd werden naar de bewaking van de concentratiekampen. En dat daar een Totenkopf-afdeling een eigen leven gaan leven is los van de Waffen-SS.
Het is niet zozeer denkbaar maar er kan gewoon gezegd worden dat veel SA mannen partij kozen voor Hitler na de dood van Röhm. De SA vervaagden en de meesten schaarde zich logischerwijs aan de kant van Hitler en de SS.
- Ruimteaapje
- Lid
Merkloos, in die jaren stond de SS nog in de kinderschoenen. Wat je beschrijft lijkt mij meer jouw mening over hoe je denkt dat het zit en niet een feitelijke constatering. Ik ben zo'n verhaal nog niet eerder tegen gekomen en ik vraag mij bijvoorbeeld af hoe ze - als dit waar is - dit aan de recruiten, de ouders van deze recruiten en de rest van het land uitleggen. De SS was een vrijwillige organisatie en mensen belachelijk maken of zelfs opsluiten omdat ze het niet in zich hadden om bruut op te treden zou geen reclame zijn voor de SS.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
-
- Lid
Ik ga je mijn verhaal niet opdringen dus geloof het of geloof het nietRuimteaapje schreef:Merkloos, in die jaren stond de SS nog in de kinderschoenen. Wat je beschrijft lijkt mij meer jouw mening over hoe je denkt dat het zit en niet een feitelijke constatering. Ik ben zo'n verhaal nog niet eerder tegen gekomen en ik vraag mij bijvoorbeeld af hoe ze - als dit waar is - dit aan de recruiten, de ouders van deze recruiten en de rest van het land uitleggen. De SS was een vrijwillige organisatie en mensen belachelijk maken of zelfs opsluiten omdat ze het niet in zich hadden om bruut op te treden zou geen reclame zijn voor de SS.

Of je neemt het boek en leest het

- Ruimteaapje
- Lid
Waarvan we nog niet weten welk van de twee boeken het nou was en het enkel moeten doen met hoe jij je ongeveer vaag herinnert hoe het was.
-
- Lid
niet te ver op de details is gaan anders maak je het wel heel slecht voor mijRuimteaapje schreef:Waarvan we nog niet weten welk van de twee boeken het nou was en het enkel moeten doen met hoe jij je ongeveer vaag herinnert hoe het was.

-
- Lid
merkloos schreef:niet te ver op de details is gaan anders maak je het wel heel slecht voor mijRuimteaapje schreef:Waarvan we nog niet weten welk van de twee boeken het nou was en het enkel moeten doen met hoe jij je ongeveer vaag herinnert hoe het was.
Hoezo dan, deins je nu dan toch terug van wat je gezegd hebt?
Ik ben het met Ruimteaapje eens, je geeft vaag iets weer over iets wat je 'al eens' hebt gelezen maar weet niet meer wat en waar je het gelezen hebt. Kom dan eens met de naam van dat boek?
Zelf heb ik dit ook nooit gelezen.
-
- Lid
gevonden 
Verkeerd boek geen wonder dat ik het niet kon vinden.
christopher ailsby
Het verhaal van de waffen-ss
Hier onder een link hoe het boek er uit ziet. (dit is geen reclame maar gewoon voor de kaft)
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 26xref%3D1
op blz 48 naast het onderste plaatje :
Links : Interieur van de baraken in Dachau
De disipline in de ss-totenkopfverbande was
op het onmenselijke af. Zo wilde een van eicke's
mannen ontslagen worden uit de ss-totenkopfverbande.
Eicke liet hem het uniform van een gevangene aantrekken,
voor de hele dicisie paraderen en stuurde hem vervolgens
naar buchenwald. De dreiging dat men in een conentratiekamp
kon belanden maakte op eicke's mannen een diepe indruk,
daar zij woonden en uit eerste hand wisten hoe gevangen
behandelt werend.
Niet in elk boek staat het zelfde anders had je
het wel geweten
Ik ga niks vaags lopen zeggen als ik het niet uit een
boek heb. Ik haal soms boeken door elkaar maar
meer niet. En ik deins voor niks terug het is dat je het
weet.

Verkeerd boek geen wonder dat ik het niet kon vinden.
christopher ailsby
Het verhaal van de waffen-ss
Hier onder een link hoe het boek er uit ziet. (dit is geen reclame maar gewoon voor de kaft)
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 26xref%3D1
op blz 48 naast het onderste plaatje :
Links : Interieur van de baraken in Dachau
De disipline in de ss-totenkopfverbande was
op het onmenselijke af. Zo wilde een van eicke's
mannen ontslagen worden uit de ss-totenkopfverbande.
Eicke liet hem het uniform van een gevangene aantrekken,
voor de hele dicisie paraderen en stuurde hem vervolgens
naar buchenwald. De dreiging dat men in een conentratiekamp
kon belanden maakte op eicke's mannen een diepe indruk,
daar zij woonden en uit eerste hand wisten hoe gevangen
behandelt werend.
Niet in elk boek staat het zelfde anders had je
het wel geweten

Ik ga niks vaags lopen zeggen als ik het niet uit een
boek heb. Ik haal soms boeken door elkaar maar
meer niet. En ik deins voor niks terug het is dat je het
weet.

- Ruimteaapje
- Lid
Een paar kanttekeningen (ondermeer waarom het toch "vaag" is wat je zei)
1) het gaat over één man (niet twee)
2) uit niets blijkt dat dit om 1933/34 gaat. Het tegendeel is waar want Eicke liet hem "voor de hele divisie" paraderen dus het gaat om een latere datum (in ieder geval later dan 1939)
3) jij gaf er de invulling aan dat hij ontslag nam uit medelijden, omdat hij "geen kind de dood in kon trappen of een vrouw van amper 40 kilo", etc. Dat blijkt echter uit niets. Ailsby vermeld geen motieven.
Door je vage eerste omschrijvingen ontlokte je een discussie die nergens voor nodig was. Ik vroeg mij af hoe dit alles mogelijk was in 1933/34 en nu blijkt dat het voorval tijdens de oorlog zelf plaatsvond (toen de mentaliteit in de SS heel anders was dan in het vroege begin van deze organisatie).
Ik probeer via een ander forum achter motieven en andere details te komen.
1) het gaat over één man (niet twee)
2) uit niets blijkt dat dit om 1933/34 gaat. Het tegendeel is waar want Eicke liet hem "voor de hele divisie" paraderen dus het gaat om een latere datum (in ieder geval later dan 1939)
3) jij gaf er de invulling aan dat hij ontslag nam uit medelijden, omdat hij "geen kind de dood in kon trappen of een vrouw van amper 40 kilo", etc. Dat blijkt echter uit niets. Ailsby vermeld geen motieven.
Door je vage eerste omschrijvingen ontlokte je een discussie die nergens voor nodig was. Ik vroeg mij af hoe dit alles mogelijk was in 1933/34 en nu blijkt dat het voorval tijdens de oorlog zelf plaatsvond (toen de mentaliteit in de SS heel anders was dan in het vroege begin van deze organisatie).
Ik probeer via een ander forum achter motieven en andere details te komen.
Geen idee wat ik met die informatie moet.merkloos schreef:En ik deins voor niks terug het is dat je het
weet.
- Ruimteaapje
- Lid
Charles Trang geeft het complete verhaal in zijn boek over Totenkopf en dan wordt duidelijk hoe het echt zat.
Toen de divisie in 1939 werd geformeerd had men te kampen met disciplinaire problemen. Tijdens trainingen in Dachau (de SS kazerne) gebeurde het volgende: op 20 november van dat jaar stalen zes recruten van 14./SS-Totenkopf IR2 een vrachtwagen en reden naar Munchen om te gaan zuipen. Ze hadden een aanrijding met een tram en toen de politie arriveerde lagen de zes in de vrachtwagen hun roes uit te slapen. Eicke was woedend, gooie de zes uit de SS en stuurde ze als gevangenen naar KZ Buchenwald (het kamp). Om de discipline onder de recruten te waarborgen liet hij ze inderdaad in kampkleding langs de rest van de recruten leiden.
De waarheid was dus nogal anders dan hoe jij het weergaf.
Toen de divisie in 1939 werd geformeerd had men te kampen met disciplinaire problemen. Tijdens trainingen in Dachau (de SS kazerne) gebeurde het volgende: op 20 november van dat jaar stalen zes recruten van 14./SS-Totenkopf IR2 een vrachtwagen en reden naar Munchen om te gaan zuipen. Ze hadden een aanrijding met een tram en toen de politie arriveerde lagen de zes in de vrachtwagen hun roes uit te slapen. Eicke was woedend, gooie de zes uit de SS en stuurde ze als gevangenen naar KZ Buchenwald (het kamp). Om de discipline onder de recruten te waarborgen liet hij ze inderdaad in kampkleding langs de rest van de recruten leiden.
De waarheid was dus nogal anders dan hoe jij het weergaf.
-
- Lid
staat er parnanormaal begaaft op mijn voorhoofd?
Ik weet ook niet meer dan er in het boek staat.
Maar er is wel een verschil om 1 of 6
en dat de een ontslag nam en dat de andere
ontslag kregen.
Welk boek betreft jou informatie?
Wie weet wie de waarheid spreek.
Ik weet ook niet meer dan er in het boek staat.

Maar er is wel een verschil om 1 of 6
en dat de een ontslag nam en dat de andere
ontslag kregen.
Welk boek betreft jou informatie?
Wie weet wie de waarheid spreek.
- Ruimteaapje
- Lid
Welk boek het is schreef ik al. Hij haalt zij info uit de Kriegstagebücher van de divisie en ander materiaal uit het BA-MA. Hoe dan ook blijft het een feit dat het verhaal waar je uiteindelijk mee komt (Ailsby) al behoorlijk afwijkt van wat je in eerste instantie uit je hoofd beschreef.
-
- Lid
kan jij nog het boek wat jij een half jaar geleden hebt gelezen nog op de detail herinneren?
- Ruimteaapje
- Lid
Maar dan stip je een punt aan waar het mij juist om gaat. Ik ben geen fan van uit het geheugen vaag iets beschrijven waarvan je dacht dat het ongeveer zo gegaan is. Ik ga voor duidelijk informatie, het liefst met bronvermelding. Je ziet wat er anders kan gebeuren: jij zegt iets over twee mannen in 1933/34 daar hebben we een discussie over en achteraf blijkt dat het over 1939 gaat of zelfs later. Daardoor was de discussie feitelijk zinloos want allerlei argumenten die in mij opkwamen zijn wel van toepassing op 1933/34 maar niet op 1939. Maar goed, ik heb op een ander forum gevraagd of Ailsby en Trang misschien verschillende gevallen beschrijven dus we wachten weer af.