Verschillen tussen Waffen-SS divisies?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Ruimteaapje
Lid
Lid

Re: Verschillen tussen Waffen-SS divisies?

Bericht door Ruimteaapje »

Charles Syndor geeft jouw verhaal op pagina 63 van zijn boek "Soldiers of Destruction": een ontevreden SS'er van 5./Totenkopf IR3 wilde uittreden met het argument dat hij de van hem verwachtte militaire verplichtingen vervuld had. Eicke gooide hem uit de SS, liet hem in kampkleding langs de rest van de divisie leiden en stuurde hem als gevangene naar Buchenwald. Dit vond plaats na het voorval met de zes dronken recruten dus in december 1939 of ergens begin 1940. Syndor noemt in totaal drie van deze incidenten (de zes, deze ene en nog een andere soldaat).
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Oke dat heldert de boel op. Ik dacht dat het in dachau afspeelden omdat de tekst naast
een plaatje staat van dachau en dat daar ook wat over wordt gezegt.(heel klein stukje)
Ruimteaapje
Lid
Lid

Klopt, het was ook in Dachau: de SS kazerne daar. De Totenkopf Division werd daar getrained.
502
Lid

Bericht door 502 »

Viel de Gross Deutschland divisie nou ook onder de SS?
Vaak lees ik dat ze vochten met bepaalde eenheden van de SS aan het Oostfront.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

502 schreef:Viel de Gross Deutschland divisie nou ook onder de SS?
Vaak lees ik dat ze vochten met bepaalde eenheden van de SS aan het Oostfront.

Nee, Großdeutschland was gewoon een Heer divisie. Het was wel een elite divisie vandaar dat veel mensen de vergissing maken dat ze tot de SS zouden behoren. Het was ook één van de best bewapende divisies, zij kregen zelfs de wapens (in de zin van betere bewapening) nog eerder dan de SS. Ze hebben ook alleen aan het Oostfront gevochten.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Dennis, ik heb je al eerder zien schrijven dat Großdeutschland z'n wapens eerder kreeg dan de SS maar ik wil toch echt graag weten waar je dat op baseert. Alle leveranties liepen via het Heeres-Waffenamt en gewoon naar behoefte. Zonder voorkeursposities.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje
Lid
Lid

Dat is een heel domme opmerking dan in dat Wiki-artikel waarbij men weer van de fabel uitgaat dat de Waffen-SS voorrang had.
502
Lid

Bericht door 502 »

Ruimteaapje schreef:Dennis, ik heb je al eerder zien schrijven dat Großdeutschland z'n wapens eerder kreeg dan de SS maar ik wil toch echt graag weten waar je dat op baseert. Alle leveranties liepen via het Heeres-Waffenamt en gewoon naar behoefte. Zonder voorkeursposities.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik via docu's heb ik wel gehoord dat ind de top divisies voorang kregen op de Heer aan het oostfront..

Dan bedoel ik deze documantaire en dan het deel http://www.whsmith.co.uk/CatalogAndSear ... 7283.html# "Battle of Berlin".

Deze docu is volgens mij behoorlijk betrouwbaar en daar spreken ze duidelijk over het feit dat men naar voorkeur handelt.
Ik bevestig dan weer niet dat de GrossDeutschland divisie voorang had op de SS maar wel dus dat er sprake was van enig voorang opzich. Het kan dus zijn dat Dennis gelijk heeft.
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:Dennis, ik heb je al eerder zien schrijven dat Großdeutschland z'n wapens eerder kreeg dan de SS maar ik wil toch echt graag weten waar je dat op baseert. Alle leveranties liepen via het Heeres-Waffenamt en gewoon naar behoefte. Zonder voorkeursposities.
Ruimteaapje (je naam vergeten)

Großdeutschland viel toch onder leiding van de OKW? De Wehrmacht, als ik me goed kan verklaren, was in het begin niet erg geïnteresseerd in de Waffen-SS, deze had meer oog voor zijn eigen troepen (Laten we het even bij Heer houden). Alhoewel deze wel chefs voor militaire-opleidingen gaven aan de Waffen-SS e.d, maar daar bleef het bij. Ook wilden zij dat er maar een paar van deze Regimenten (Dus nog geen divisies, SS-VT.) werden gemaakt en dat deze niet groter mochten zijn. Totdat Hitler hemzelf het SS-VT vergrootte (waardoor dus Totenkopf e.d groeide).

De Waffen-SS zou totaal geen voorrang krijgen op de gewone Heer troepen. Alhoewel de Waffen-SS al (bijna) volledig gemotoriseerd was en Heer dus niet. Uiteindelijk begon de Wehrmacht de Waffen-SS toch wat te bewonderen voor zijn moed en uithoudingsvermogen, maar vergeet NIET! zij waren niet opgezet met hoe zij omgingen met steden en burgers. Maar noch steeds zouden zij GEEN voorrang krijgen.

Ik wil wel zeggen dat de Waffen-SS eerder wapens kon ontvangen, maar dat zij niet specifiek voorrang kregen. De heer had vele divisies en regimenten het zou dus langer kunnen duren vooraleer het er was. Meestal werden zij bevoorraad toen zij rust kenden. Ook was het wel zo dat Himmler alle macht en industrie naar zich toe wou trekken voor zijn SS. Maar is er niet ingeslaagd om alles naar zich toe te trekken.

Ik heb het even uit mijn ervaring genomen, er kunnen fouten instaan, Ruimteaapje je mag ze zeker verbeteren e.d
Ruimteaapje
Lid
Lid

Sturmkreuz schreef:Ruimteaapje (je naam vergeten)
Dat geeft niets hoor Bart
Sturmkreuz schreef:Großdeutschland viel toch onder leiding van de OKW? De Wehrmacht, als ik me goed kan verklaren, was in het begin niet erg geïnteresseerd in de Waffen-SS, deze had meer oog voor zijn eigen troepen (Laten we het even bij Heer houden). Alhoewel deze wel chefs voor militaire-opleidingen gaven aan de Waffen-SS e.d, maar daar bleef het bij. Ook wilden zij dat er maar een paar van deze Regimenten (Dus nog geen divisies, SS-VT.) werden gemaakt en dat deze niet groter mochten zijn. Totdat Hitler hemzelf het SS-VT vergrootte (waardoor dus Totenkopf e.d groeide).
Dus?
Sturmkreuz schreef: De Waffen-SS zou totaal geen voorrang krijgen op de gewone Heer troepen. Alhoewel de Waffen-SS al (bijna) volledig gemotoriseerd was en Heer dus niet.
Je moet natuurlijk geen appelen met peren vergelijken. De SS was niet bijna volledig gemotoriseerd. Bovendien was de Heer in omvang ruim het tienvoudige van de Waffen-SS dus de Heer helemaal motoriseren was sowieso onmogelijk. Waar je naar moet kijken is hoe de pantserdivisies van de SS werden uitgerust en bevoorraad vergeleken met de Heer, idem voor de gemotoriseerde infanterie, enz. Dan zul je zien dat er in uitrusting en bevoorrading geen grote verschillen waren en dat kwam doordat alles via het Heeres-Waffenamt liep.
Sturmkreuz schreef: Uiteindelijk begon de Wehrmacht de Waffen-SS toch wat te bewonderen voor zijn moed en uithoudingsvermogen, maar vergeet NIET! zij waren niet opgezet met hoe zij omgingen met steden en burgers. Maar noch steeds zouden zij GEEN voorrang krijgen.
Huh? :?
Sturmkreuz schreef: Ik wil wel zeggen dat de Waffen-SS eerder wapens kon ontvangen, maar dat zij niet specifiek voorrang kregen.
De SS kon wapens niet eerder ontvangen. Ik daag je uit het tegendeel te bewijzen.
Sturmkreuz schreef:De heer had vele divisies en regimenten het zou dus langer kunnen duren vooraleer het er was. Meestal werden zij bevoorraad toen zij rust kenden.
Aangezien alles via het Heeres-Waffenamt liep moesten Waffen-SS divisies en regimenten net zo lang wachten als die van de Heer. Het was notabene het Heeres-Waffenamt, de officieren die over de bevoorrading van de Waffen-SS gingen waren van de Wehrmacht.
Sturmkreuz schreef: Ook was het wel zo dat Himmler alle macht en industrie naar zich toe wou trekken voor zijn SS. Maar is er niet ingeslaagd om alles naar zich toe te trekken.
Sterker nog, het had geen enkele invloed op de bevoorrading. Geen enkel fabriek van tanks, pantserwagens of ander materieel werkte voor de SS. Enkel op kleine schaal kleding en munitie.
merkloos
Lid

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:Sterker nog, het had geen enkele invloed op de bevoorrading. Geen enkel fabriek van tanks, pantserwagens of ander materieel werkte voor de SS. Enkel op kleine schaal kleding en munitie.

Is net wat je met kleine schaal bedoelt.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Ik zal straks een reactie geven, heb nu even geen tijd.

Edit:
Het zal dan één van de grootste mythes zijn die er zijn, want op veel plaatsen lees ik dat Grossdeutschland één van de best bewapende divisies was.
Plaats reactie