Wat telt...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
502
Lid

Wat telt...

Bericht door 502 »

Ik zou graag wat gegevens exacter willen zien.

Wat telt een Duits regiment infantrie?
Vaak lees ik dat een divisie op "Battlegroup strength" doorvecht (bijv. Kampfgruppe Dewald) . Zijn dit allerlei restanten bij elkaar, opeen gebracht?
Ik vraag me af wat een battlegroup aan infantrie manschappen telt. Is het woord "gevechtsgroep" gelijk aan Battlegroup"?
Ik weet het, het betekend hetzelfde maar voor de zekerheid wil ik weten of dat ook als militaire aanduiding hetzelfde is.
502
Lid

Re: Wat telt...

Bericht door 502 »

502 schreef:Ik zou graag wat gegevens exacter willen zien.

1 - Wat telt een Duits regiment infantrie?

2 - Vaak lees ik dat een divisie op "Battlegroup strength" doorvecht (bijv. Kampfgruppe Dewald) . Zijn dit allerlei restanten bij elkaar, opeen gebracht?
Ik vraag me af wat een battlegroup aan infantrie manschappen telt. Is het woord "gevechtsgroep" gelijk aan Battlegroup"?
Ik weet het, het betekend hetzelfde maar voor de zekerheid wil ik weten of dat ook als militaire aanduiding hetzelfde is.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Dit is een onmogelijk onderwerp omdat elke Kampfgruppe (battlegroup/gevechtsgroep) een ad hoc formatie was. Er bestonden geen regels voor zoals bij de Amerikanen en hun Task Forces. Een Kampfgruppe formeerde men naar gelang het doel en/of naar gelang wat er beschikbaar was.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

502 schreef:Ik zou graag wat gegevens exacter willen zien.

Wat telt een Duits regiment infantrie?
Vaak lees ik dat een divisie op "Battlegroup strength" doorvecht (bijv. Kampfgruppe Dewald) . Zijn dit allerlei restanten bij elkaar, opeen gebracht?
Een Duits infanterie regiment bestond vaak uit 2000 tot 6000 man. Zoals je denk ik weet bestonden regimenten uit Abteilungen.

Kampfgruppen waren geen divisies of regimenten, maar werden vaak snel op het veld samengesteld. Dat kon van verschillende divisies zijn. De reden waarom deze werden samengesteld is om een bepaald doel te bereiken zoals Ruimteaap al aangaf. Vaak werden Kampfgruppen naar degene vernoemd die de kampfgruppe leidde.

Zo zijn er dus wel 100'en kampfgruppen samengesteld die bekend zijn, niemand weet hoeveel want vaak werden ze voor bijvoorbeeld een paar dagen samengesteld om een doel te bereiken. Wanneer het doel bereikt was viel de kampfgruppe weer uit elkaar.

Zoals Ruimteaap ook al aangaf kun je niet exact zeggen hoe groot een kampfgruppe was, het kon de grote van een divisie hebben, de grote van een abteilung, etc.
Vaak hadden ze een grote van zo'n 500 tot 1000 man, dus van een Abteilung.
502
Lid

Bericht door 502 »

Zoiets dacht ik al maar wou even bevestiging. Ind, zijn de namen van de Kampfgruppe mensen die leiding hadden zoals bij Sonnestulh, Distel e.d.
Is het moeilijk om aan info tekomen van gevechtsgroepen?
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

502 schreef:Zoiets dacht ik al maar wou even bevestiging. Ind, zijn de namen van de Kampfgruppe mensen die leiding hadden zoals bij Sonnestulh, Distel e.d.

Hoe bedoel je, info na kampfgruppen?
Ja, is erg moeilijk, want vaak is er weinig tot geen informatie over. Ik heb er zelf nooit onderzoek na gedaan maar ik denk dat alleen over de bekenden informatie te vinden is, zoals Kampfgruppe Peiper bij het Ardennen offensief.
502
Lid

Bericht door 502 »

dennisb schreef:
502 schreef:Zoiets dacht ik al maar wou even bevestiging. Ind, zijn de namen van de Kampfgruppe mensen die leiding hadden zoals bij Sonnestulh, Distel e.d.

Hoe bedoel je, info na kampfgruppen?
Ja, is erg moeilijk, want vaak is er weinig tot geen informatie over. Ik heb er zelf nooit onderzoek na gedaan maar ik denk dat alleen over de bekenden informatie te vinden is, zoals Kampfgruppe Peiper bij het Ardennen offensief.

Nee, niet na een kampfgruppe maar hoe een kampfgruppe vóór de aanval of iets was samengesteld maar zoals al reeds werd gezegd is het moeilijk na tegaan.
Plaats reactie