Ik heb al op google en hier op het forum gezocht wat "luftschutz" nu eigenlijk inhoudt. Maar verder dan verkooptopics van luftschutzhelmen en topics over zaklampen ervan kom ik niet.
Wat is dat nu eigenlijk, luftschutz? Ik dacht eerst dat het luchtafweergeschut was maar dit blijkt blijkbaar niet te zijn als ik foto's daarvan zie.
luftschutz
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 91 keer
- Ontvangen: 61 keer
Re: luftschutz
Soort Luchtbeschermingsdienst,meestal burgers die hielpen na bombardementen met blussen,slachtoffers bergen,gewonden helpen,noem maar op.
-
- Lid
Het was dus niet echt een militaire eenheid?
Aangezien er aparte helmen, gasmasker en zelf broodbuidels voor bestonden.
Zag ik laatst nog op een verkoopsite.
Aangezien er aparte helmen, gasmasker en zelf broodbuidels voor bestonden.
Zag ik laatst nog op een verkoopsite.
-
- Lid
Het was inderdaad een civiele organisatie.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Luft-schutz betekent ook gewoon lucht-bescherming. Luftschutz is zoals patrick al zegt gewoon de Duitse LBD.
Ze hadden inderdaad eigen helmen, uniformen etc. Ook eigen meubilair (bedden/kasten) etc.
Ze hadden inderdaad eigen helmen, uniformen etc. Ook eigen meubilair (bedden/kasten) etc.
-
- Lid
- JimK
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
aah ok, bedankt voor de info
want omdat ik helmen en dergelijke meer ervan zag aangeboden zat ik er aan te denken of veel mensen volledige luftschutz uniformen zouden hebben in hun verzameling, maar dat zal dus niet zo populair zijn vermoed ik.
want omdat ik helmen en dergelijke meer ervan zag aangeboden zat ik er aan te denken of veel mensen volledige luftschutz uniformen zouden hebben in hun verzameling, maar dat zal dus niet zo populair zijn vermoed ik.