Ranks in de SS

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Ranks in de SS

Bericht door Auke »

Klopt, maar zo'n waarnemende commandant is slechts een tijdelijke oplossing (mit der Führung beauftragt, zoals de Duitsers dat noemen), in afwachting van de definitieve commandant.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Ranks in de SS

Bericht door Ruimteaapje »

Overigens zag je dat het vanaf 1944 structureel werd door het grote gebrek aan officieren. Unter- en Oberscharführer als pelotons commandant werden toen meer regelmaat dan uitzondering, waar die positie aan het begin van de oorlog nog uitstuitend door Untersturmführer werd bekleed.

Auke, de meer gangbare term was Stellvertretender Führer
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Ranks in de SS

Bericht door Auke »

Zou het kunnen dat alleen de SS die term gebruikte of dat de beide termen in verschillende contexten werden gebruikt? Ik weet zeker dat Heer en Luftwaffe m.F.b. (ook) gebruikten...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Ranks in de SS

Bericht door Ruimteaapje »

Er staat mij iets bij dat een Stellvertretender Führer een officiersrang had en een onderofficier mit der Führung beauftragt kon zijn.Ik ga hier wel even achteraan.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ranks in de SS

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:Er staat mij iets bij dat een Stellvertretender Führer een officiersrang had en een onderofficier mit der Führung beauftragt kon zijn.Ik ga hier wel even achteraan.
Je had vanalles Stellv. Zugführer, Stellv. Leiter der Abt (..), waarschijnlijk niet echt een antwoord maar kan ineens dienen als een hulpmiddel. Van mit der Führung beauftragt heb ik nog niet veel gehoord, in de Kriegstagebuchen v.d Vlamingen heb ik tot nu toe alleen Stellv. gevonden.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Ranks in de SS

Bericht door Auke »

Zou het met de positie in de hiërarchie van de formatie te maken kunnen hebben? M.F.b. ben ik alleen nog maar tegengekomen bij divisie- en korpscommando's. Ik weet toevallig dat voor een Kompanie geldt dat een waarnemend commandant een Kompanieführer wordt genoemd en een vaste commandant een Kompaniechef, dus Stellvertretender Führer zou misschien ook wel alleen bij lagere eenheden kunnen worden gebruikt?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Ranks in de SS

Bericht door Ruimteaapje »

Met dank aan AHF...
andernach schreef:Hello

Stellvertretender Führer :
He is member of the unit,
he has his own job (Dienstposten) within the unit (for example the Ia)
and his second job is to be the deputy if the real leader (for example the battalion commander) is on holiday or sick.
So, the "Ia and Stellvertretender Bataillonskommandeur" is automatically leading the Battalion when the Bataillonskommandeur is absent.

The one who is "mit der Führung beauftragt" is leader of a unit for a special purpose or for a special period of time.
He is not declared as the "real" commander of the unit and it is not neccessary for him to be a member of the unit.
For example:
All officers of the company are dead and the highest ranked sergant of the unit will be "mit der Führung beauftragt" up to the time that a new company commander will arrive and take over the company.
Or, the company commander of the neighbor company will be "mit der Führung beauftragt" up to the time that a new company commander will arrive and take over the company.

Greetings,

andernach
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Ranks in de SS

Bericht door Auke »

Helder, bedankt :)
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
de_jerre
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:30

Re: Ranks in de SS

Bericht door de_jerre »

wat is eigenlijk het verschil tussen de SS en de SA?

groetjes
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Ranks in de SS

Bericht door LEO »

merkloos schreef:Auke schreef:
LEO schreef:
Aha, een sturmbannführer was dus een bataljoncommandant (majoor/kolonel).
In theorie ja, maar net zoals bij de Wehrmacht (en iedere andere krijgsmacht) had een bataljonscommandant niet per definitie de rang van majoor, dat kon variëren. In oorlogstijd zie je vaak dat de rangen lager zijn dan in vredestijd (en ook per land zie je hierin verschillen). Vaak hing dat ook af van de sterkte van een formatie; Sovjetformaties hadden op papier bijvoorbeeld structureel minder manschappen en daar zie je dan ook lagere rangen onder de commandanten.

En als de baas van het bataljon plat wordt geschoten dan komt er iemand met een lagere rang op zijn plek.
Maar dat dan wel als je niet direct hogere officieren kan aanvoeren.
Ik denk dat een hogere officier eerder een keuze zal maken tussen de beschikbare (of bekwame) lagere officieren om de opengevallen plaats in te nemen en als plaatsvervanger te benoemen.
Plaats reactie