Rol Nederlanders in de whermacht

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door michiel01 »

Inderdaad michiel01 !
Erg fijn dat je m'n kritiek op jou zo goed opneemt, jammer dat je er gelijk alweer niets mee doet en ditmaal op Ruimteaapje zo reageerd.

Als je wat post wees dan duidelijk met wat je bedoelt, begin eens met schrijven in volzinnen en doe niet zo enorm bij de hand!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Jasper J »

De comunicatie is idd niet zo heel goed.
Dit soort antwoorden kunnen idd verkeert begrepen worden sturmkreutz en ook wel een beetje terecht denk ik.
Wees volgende keer wat duidelijker.
Nu weer ontopic nederlanders in de werhmacht.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door JimK »

woudric schreef:Bij mijn weten was de rol van Nederlanders in de Wehrmacht minimaal, daar de Wehrmacht alleen mocht rekruteren binnen Duitsland zelf. In de veroverde gebieden was alleen de Waffen-SS daartoe bevoegd.
De wehrmacht had wel degelijk vrijwilligers van allerlei nationaliteiten. Het is wel zo dat er weinig Nederlanders bij de Wehrmacht waren. Het nederlandse volk werd hier niet direct voor gerekruteerd, wel via allerlei wegen kwamen Nederlanders op heel veel onderdelen terecht. Nederlanders werden door de Duitsers als gelijken beschouwd en werden direct voor de SS gerekruteerd en tevens werden veel nederlanders (nsb'ers vooral) ook toegevoegd aan de NSKK.
Bij de waffen SS waren ongeveer 200.000 vrijwilligers van verschillende nationaliteiten. Nederlanders waren wel een van de grootste leveranciers van soldaten, samen met vlaanderen. Voor de rest zijn er veel boeken over vrijwilligers in de duitse krijgsdienst te vinden, te veel om hier allemaal te noemen. Je zult boeken kunnen kopen of lenen van verzamelaars. Ook de vierdelige serie die al aangehaald is is een heel goed naslagwerk (mis zelf helaas deel 4).
Gebruikersavatar
Jaap Woortman
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:39
Locatie: Nuenen, The Netherlands

Rol Nederlanders in de Wehrmacht

Bericht door Jaap Woortman »

Na een studie van ongeveer 10 jaar naar Nederlanders die in de Luftwaffe hebben dienst genomen is gebleken dat een 1000-tal Nederlanders dienst hebben genomen bij de Wehrmacht. Dus Heer, Luftwaffe en Kriegsmarine. Van deze ongeveer 1000 hebben 700 Nederlanders dienst genomen bij de Kriegsmarine en een dikke 300 bij het Heer en de Luftwaffe samen. Dit zijn de enige getallen die ik heb gevonden. Mijn eigen inschatting is dat zo'n 250 man hebben dienst genomen bij de Luftwaffe en een 50-tal bij het Heer.
Op dit moment probeer ik de namen van deze 300 mannen te inventariseren. Hetgeen niet meevalt met de huidige wet op de privacy. Wie denkt me hierbij te kunnen helpen met namen, gaarne een berichtje.

Jaap Woortman
Secretaris Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
feldwebell
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jun 2007, 09:46

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door feldwebell »

..Prinsengrachtbibliotheek bestaat niet meer, is opgegaan in één openbare bibliotheek en bevindt zich op het Oosterdok. En wat Woudric betreft: een beetje vriendelijker mag wel!
Got mit uns
Gebruikersavatar
Jaap Woortman
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:39
Locatie: Nuenen, The Netherlands

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Jaap Woortman »

woudric schreef:[quote="Simpelweg omdat de Wehrmacht niet de bevoegdheid had om ze te rekruteren, dit was alleen toegestaan voor de Waffen-SS. (bron: Waffen-SS, de elite van het Duitse leger, John Keene)
En dit is dus niet waar. Op 7 november 1941 verscheen in vrijwel elke krant in Nederland een bericht waarin bekend werd gemaakt dat het mogelijk was om dienst te nemen in de Wehrmacht.
Zie ook De SS en Nederland. Pg.386.
"Werving van Nederlanders op werkelijk grote schaal heeft de Wehrmacht nooit ter hand genomen. Voor zover daar ooit aan gedacht is, dan te laat: de Waffen-SS was begonnen met de werving van Nederlandse vrijwilligers en kreeg in 1941 min of meer een door Hitler bevestigd monopolie. Weliswaar bestond al voor de Duitse inval in de Sowjet-Unie de mogelijkheid voor Nederlanders om dienst te nemen bij de Wehrmacht (in de eerste plaats bij de Kriegsmarine), en na de overval op Rusland neigde de Wehrmacht er wel toe die mogelijkheid te verruimen, maar pas in een persbericht van 7 november 1941 werd dit openbaar gemaakt."

Jaap
woudric
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:40

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door woudric »

Tja ik heb mijn informatie ook alleen maar uit bronnen. Ik was er niet bij... :wink: :!:

Laten we het erover eens zijn, dat het aantal Nederlanders in de Wehrmacht (dus geen Kriegsmarine, Luftwaffe, etc.) zeer beperkt was. Ik zag al eerder in dit topic het getal 50. Dit is in tegenstelling tot het aantal dat dienst nam bij de Waffen-SS, naar mijn inzien, te verwaarlozen.

Tuurlijk zullen er Nederlanders in het Heer gezeten hebben, aber sehr wenig.
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sander89 »

woudric schreef:
feldwebell schreef:bron: Waffen-SS, de elite van het Duitse leger
Een bron om écht serieus te nemen dus.... :/
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door panzer lehr »

een kleine correctie de waffen ss mocht alleen rekrutreren in gebieden van germaanse oorsprong scandinavie nederland en vlaanderen
al de andere gebieden zoals frankrijk an wallonie en delen in oost europa vielen onder bevoegdheid van de wehrmacht kun je nagaan in het boek hitlers vreemdelingenlegers van deltas
Laatst gewijzigd door panzer lehr op 31 mar 2010, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sander89 »

panzer lehr schreef:een kleine correctie de waffen ss mocht alleen rekrutreren in gebieden van germaanse oorsprong scandinavie nedererland en vlaanderen
al de andere gebieden zoals frankrijk an wallonie en delen in oost europa vielen onder bevoegdheid van de wehrmacht kun je nagaan in het boek hitlers vreemdelingenlegers van deltas
Dit was enkel in het begin, vanaf '43 werden de hierboven genoemde vrijwilligers ingelijfd in de Waffen SS en werd de Waffen SS een massaleger met vrijwilligers/dienstplichtigen uit heel Europa.

Aangaande Nederlanders in de Wehrmacht Heer (die je neem ik aan bedoelt, het land leger) zijn er niet zo gek veel echte vrijwilligers, zullen er hoogstens enkele honderden zijn geweest. Wel waren Nederlanders die nog (gedeeltelijk) Duits staatsburger waren dienstplichtig. Bekijk bijvoorbeeld dit lijstje van gesneuvelde Nederlanders in Duitse dienst: http://www.oorlogsslachtoffersculemborg ... dienst.htm

Aangaande de Kriegsmarine, die werfde wel actief in Nederland (zijn ook enkele NLse propagandaposters van) en kwamen overal terecht (op de schepen en als kustartillerie). Ik heb eens het aantal 1500 langs zien komen. Zie ook het boek Montyn van Kooiman (aanrader!!) en deze foto: http://i40.tinypic.com/1zfitdz.jpg

In de Luftwaffe kwamen ook vele Nederlanders. Er zijn er een aantal die daadwerkelijk als piloot aan de slag gingen, maar veruit de meesten werden ingezet voor gronddoeleinden (monteur, bewaking, flak, infanterist etc). Ook zijn er bij een razzia in naar ik meen 1944, in de buurt van Rotterdam honderden Nederlandse jongens (rond de 15) tewerkgesteld als FLAKhelfers, oa aan het oostfront.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door panzer lehr »

bij de luftwaffe hebben zon 5-6 duizend vlamingen gezeten eerst al bewakings eenheid later in de oorlog als luchtdoel artilerie
en de nskk was ook populair in die dagen tot 43 konden ze iedereen aanwerven erna moesten ze iedereen die jonger dan 30 of 33 doorverwijzen naar de waffen ss
en organisatie todt was ook al een belangrijke werver in belgie aleen al in het schuts comando er van zaten 4 tot 5 duizend belgen nederland was ook niet slecht bezig ik heb ergens gelezen dat er tot 50 duizend in de waffen ss zaten :lol:
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door Sander89 »

De aantallen voor de Waffen SS lopen zeer sterk uiteen. Generaal Felix Steiner sprak na de oorlog over 55.000 Nederlanders terwijl het NIOD uitkwam op 22.500 tot 25.000. Ik acht het aantal grofweg in het midden van die 2. Begin 1944 was het 20.000 man, dat staat vast, maar daarna en zeker in de hongerwinter traden nog vele duizende Nederlanders toe tot de Waffen SS. Echt vrijwillig was het toen niet meer, men was veelal "gedwongen" door sociale druk van buitenaf of wegens de armoede van de hongerwinter. Vandaar dat ik het op zo'n 30.000 man schat, maar zeker weten doet niemand. Tal van archieven zijn in de laatste dagen van het 3e rijk vernietigd.

In het NSKK zat grofweg 10.000 man aan Nederlanders. Daarnaast had je nog tal van andere kleinere onderdelen van de Duitse krijgsmacht waarin Nederlanders al dan niet vrijwillig zaten. De 55.000 man waarover Steiner sprak lijkt eerder het totaal aantal Nederlanders in Duitse dienst.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Rol Nederlanders in de whermacht

Bericht door panzer lehr »

In Belgie schat ik zo,n 40.000 mensen in Duitse dienst in alle uiteen lopende eenheden de enigste belgen die uit de Waffen ss zijn kunnen blijven zijn die van de Luftwaffe
zij stonden onder bescherming van Herman Goering ondanks dat ze alles hebben geprobeerd om hun bij de ss te krijgen dat heb ik ergens in een boek gelezen de naam weet ik niet meer maar de belgische luftwaffe comandant van bovenstaande eenheid heeft als enigste belg de rang van luitenant kolonel bereikt
Plaats reactie