Onbekende bajonet + huls

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
special air service
Lid

Onbekende bajonet + huls

Bericht door special air service »

Kan iemand me vertellen voor welk wapen deze bajonet diende?

Zat bij een lotje in wat ik laatst gekocht heb.

Afbeelding

Afbeelding

Deze huls heb ik in Normandië op een wegrommelmarkt gekocht. Alle info hierover is ook welkom!
http://i291.photobucket.com/albums/ll31 ... 0_7532.jpg
Telemark
Lid

Re: Onbekende bajonet + huls

Bericht door Telemark »

De huls is een Franse 75mm Howitzer uit 1915.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 45 keer

Bericht door ammo »

Telemark schreef:De huls is een Franse 75mm Howitzer uit 1915.
Hoe kom je erbij dat het een howitser huls is ?
Nemo Me Impune Lacessit
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Er waren toen geen 75mm houwitsers. Enkel kanonnen en er zit heel veel verschil tussen beiden. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:Er waren toen geen 75mm houwitsers. Enkel kanonnen en er zit heel veel verschil tussen beiden. :wink:
Dat betwijfel ik , maar goed, wat is het verschil volgens jou.
Nemo Me Impune Lacessit
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

ammo schreef:
sniper snoop schreef:Er waren toen geen 75mm houwitsers. Enkel kanonnen en er zit heel veel verschil tussen beiden. :wink:
Dat betwijfel ik , maar goed, wat is het verschil volgens jou.
Een kanon is een vlakkebaangeschut. Een houitser is een krommebaangeschut. Het doelwit kan gehinderd worden door een hindernis. Zoals een tank die achter een gebouw staat, kan vaak niet (fataal) getroffen worden door een kanon. Een houwitser kan zijn projectielen over een hindernis vuren en meestal het doel vernietigen. Een kanon heeft een mindere bereik dan een houwitser.

Een kanon heeft een hoge aanvangssnelheid nodig om zijn projectiel vlak te vuren. Dit kan ontstaan door het loop. Een bepaalde kaliber, heeft een minimale loop lengte nodig. Minder dan het vereiste lengte = geen vlakkebaan. Hoe langer, hoe beter. Hierdoor kunnen zware kalibers, zoals 155 mm niet gebruikt worden, tenzij het kanon zeer lang is. Daarom worden houwitsers gebruikt om zware kalibers, zoals de Canon de 155 C Mle 1917 Schneider, te vuren. Het loop van een houwitser is korter en moet daardoor in een kromme baan vuren. Want een 155 mm vraagt een enorm lange loop om vlak te kunnen vuren en dit is onmogelijk. Er zijn lopen die langer zijn dan men eisen, maar dit is menselijke tactiek. Met als voorbeeld, de Panzerhaubitze 2000. Hoe langer het loop, hoe langer het projectiel aangedreven word, hoe beter het projectiel zal vliegen.

Een kanon kan ook sneller vuren, alweer het patroon speelt een belangrijke rol. Een 75 mm granaat is kleiner en veel lichter dan een 155 mm granaat. Waarom is de 75mm lichter en beter? Het is kleiner en heeft minder springstof nodig. Hierdoor heeft het kanon minder terugslag dan een houwitser.

Het kanon is ook nauwkeuriger dan een houwitser.

Ongeveer mijn idee.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Om over die huls te spreken, identiek zoals de mijne. Deze werd gebruikt voor het 75 mm veldkanon. Geen kenner in Wo1 geschut? Geen probleem. Ofwel een Franse Canon de 75 mle 1897 (Die werd toegepast op de St-Chamond tank) ofwel een Belgische Model 1905 veldkanon. Waarom een Belgische? Omdat België toen bezet was, konden ze hun eigen granaten niet meer produceren. Dit gebeurde in het buitenland. Maar meestal leverde Frankrijk granaten aan de Belgen.

Wat ik enkel weet dat deze 75mm granaat in 1915 werd gefabriceerd. Tenzij 1815 maar dit is dus onmogelijk en 2015 is nog niet begonnen. :lol: Waarom een 75mm? 75 DE C = 75 de campagne. Dus een 75mm. Waarom zo? Weet ik niet, ik leer ook maar bij. C675 is het lotnummer en "L" betekend Loyer. De kruitfabrikant. :wink: Hier een voorbeeld van de mijne.

http://i57.photobucket.com/albums/g211/ ... en0022.jpg

special air service
Lid

Bedankt Huls is nu dus bekend! Iemand iets over de bajonet?
Telemark
Lid

Bericht door Telemark »

Bedankt voor de verbetering en voor de extra informatie Sniper Snoop! :)
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

special air service schreef:Bedankt Huls is nu dus bekend! Iemand iets over de bajonet?
Zal ik vandaag effe zoeken.

special air service
Lid

Graag :wink:
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Ik kan u niet helpen, ik heb hem niet staan.

special air service
Lid

Helaas, Hopelijk iemand anders!
ammo
Lid

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:Om over die huls te spreken, identiek zoals de mijne. Deze werd gebruikt voor het 75 mm veldkanon. Geen kenner in Wo1 geschut? Geen probleem. Ofwel een Franse Canon de 75 mle 1897 (Die werd toegepast op de St-Chamond tank) ofwel een Belgische Model 1905 veldkanon. Waarom een Belgische? Omdat België toen bezet was, konden ze hun eigen granaten niet meer produceren. Dit gebeurde in het buitenland. Maar meestal leverde Frankrijk granaten aan de Belgen.

Wat ik enkel weet dat deze 75mm granaat in 1915 werd gefabriceerd. Tenzij 1815 maar dit is dus onmogelijk en 2015 is nog niet begonnen. :lol: Waarom een 75mm? 75 DE C = 75 de campagne. Dus een 75mm. Waarom zo? Weet ik niet, ik leer ook maar bij. C675 is het lotnummer en "L" betekend Loyer. De kruitfabrikant. :wink: Hier een voorbeeld van de mijne.

http://i57.photobucket.com/albums/g211/ ... en0022.jpg
Nog een paar aanvullingen en verbeteringen . 75 de Campagne = vrij vertaald 75 veld.
C =Compagnie Francaise des Metans, Castelsarrazin Frankrijk,(leverancier hulsmateriaal)
675 L= lotnummer (patijnr)
G =Atelier de Fabrication Gevelot, Issy-les Moulineaux, Frankrijk .munitiefabriek.
Nemo Me Impune Lacessit
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

75 de Campagne = vrij vertaald 75 veld.
Dat lijkt me wel zeer vrij vertaald. campagne betekent platteland, maar dat lijkt me er bitter weinig mee te maken hebben.
campagne duidt hier volgens mij eerder om strijd, oorlog
Plaats reactie