Zat bij een lotje in wat ik laatst gekocht heb.

Deze huls heb ik in Normandië op een wegrommelmarkt gekocht. Alle info hierover is ook welkom!
http://i291.photobucket.com/albums/ll31 ... 0_7532.jpg
Hoe kom je erbij dat het een howitser huls is ?Telemark schreef:De huls is een Franse 75mm Howitzer uit 1915.
Dat betwijfel ik , maar goed, wat is het verschil volgens jou.sniper snoop schreef:Er waren toen geen 75mm houwitsers. Enkel kanonnen en er zit heel veel verschil tussen beiden.
Een kanon is een vlakkebaangeschut. Een houitser is een krommebaangeschut. Het doelwit kan gehinderd worden door een hindernis. Zoals een tank die achter een gebouw staat, kan vaak niet (fataal) getroffen worden door een kanon. Een houwitser kan zijn projectielen over een hindernis vuren en meestal het doel vernietigen. Een kanon heeft een mindere bereik dan een houwitser.ammo schreef:Dat betwijfel ik , maar goed, wat is het verschil volgens jou.sniper snoop schreef:Er waren toen geen 75mm houwitsers. Enkel kanonnen en er zit heel veel verschil tussen beiden.
Zal ik vandaag effe zoeken.special air service schreef:Bedankt Huls is nu dus bekend! Iemand iets over de bajonet?
Nog een paar aanvullingen en verbeteringen . 75 de Campagne = vrij vertaald 75 veld.sniper snoop schreef:Om over die huls te spreken, identiek zoals de mijne. Deze werd gebruikt voor het 75 mm veldkanon. Geen kenner in Wo1 geschut? Geen probleem. Ofwel een Franse Canon de 75 mle 1897 (Die werd toegepast op de St-Chamond tank) ofwel een Belgische Model 1905 veldkanon. Waarom een Belgische? Omdat België toen bezet was, konden ze hun eigen granaten niet meer produceren. Dit gebeurde in het buitenland. Maar meestal leverde Frankrijk granaten aan de Belgen.
Wat ik enkel weet dat deze 75mm granaat in 1915 werd gefabriceerd. Tenzij 1815 maar dit is dus onmogelijk en 2015 is nog niet begonnen.Waarom een 75mm? 75 DE C = 75 de campagne. Dus een 75mm. Waarom zo? Weet ik niet, ik leer ook maar bij. C675 is het lotnummer en "L" betekend Loyer. De kruitfabrikant.
Hier een voorbeeld van de mijne.
http://i57.photobucket.com/albums/g211/ ... en0022.jpg
Dat lijkt me wel zeer vrij vertaald. campagne betekent platteland, maar dat lijkt me er bitter weinig mee te maken hebben.75 de Campagne = vrij vertaald 75 veld.