Kleurenpatroon

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie

Kleurenpatroon

Bericht door sniper snoop »

Ik plaats eerst wat foto's met de bron vermeldingen.

Afbeelding
Afbeelding

Bron.

Dit zijn twee Matilda II tanks, Britse tanks. Deze hebben wellicht een nieuw laagje verf gekregen. Maar op oude foto's en films, kan ik vast stellen dat deze kleuren patronen ook werden toegepast op verschillende Britse tanks. Ik weet dat tijdens de Eerste Wereldoorlog de Britse schepen en vliegtuigen, zoals de Felixstowe F.2 en de HMT Olympic (Eerder gekend als de RMS Olympic, zusterschip van de Britannic en de Titanic), ook voorzien werden met het patroon. Blijkbaar om herkend te worden door hun kameraden als ze op zee drijven.

Waarom werd het patroon tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt? Om dezelfde reden of om een andere reden? :?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Kleurenpatroon

Bericht door Veltro »

@sniper snoop; Dit is het zogeheten Caunter camouflage schema ontworpen door brigadier A.L. Caunter, welke leiding gaf aan de Britse 4th Armored Brigade in Egypte in 1940.
Het werd een veel voorkomend/standaard patroon voor de Britten in Noord-Afrika in Wo2.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie

Re: Kleurenpatroon

Bericht door sniper snoop »

Veltro schreef:@sniper snoop; Dit is het zogeheten Caunter camouflage schema ontworpen door brigadier A.L. Caunter, welke leiding gaf aan de Britse 4th Armored Brigade in Egypte in 1940.
Het werd een veel voorkomend/standaard patroon voor de Britten in Noord-Afrika in Wo2.

Veltro
En was er een reden?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Kleurenpatroon

Bericht door Ruimteaapje »

Als dit patroon in 1940/41 ontwikkeld door kolonel Caunter van de 4th Armoured dan zal het niet hetzelfde patroon zijn als in WO1 op schepen gebruikt werdt?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie

Re: Kleurenpatroon

Bericht door sniper snoop »

Ruimteaapje schreef:Als dit patroon in 1940/41 ontwikkeld door kolonel Caunter van de 4th Armoured dan zal het niet hetzelfde patroon zijn als in WO1 op schepen gebruikt werd?
Het patroon kan hetzelfde doel hebben?
Btw Ruimteaapje, ik heb gezegd dat er tijdens de Eerste Wereldoorlog ook zone patroon werd gebruikt. Ik wist niet dat deze patroon in 1940-41 werd gerealiseerd. Wil je aub eens wat goed lezen voor je uw commentaar plaatst. Ik wist dat er eerder een kleurpatroon als deze voor kwam maar ik wist niet dat deze in 1940-41 werd uitgevonden. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Kleurenpatroon

Bericht door Ruimteaapje »

sniper snoop schreef:Ik weet dat tijdens de Eerste Wereldoorlog de Britse schepen en vliegtuigen [..] ook voorzien werden met het patroon.
sniper snoop schreef:Waarom werd het patroon tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt? Om dezelfde reden of om een andere reden? :?
En opeens gaan we van "het patroon" dat in WO1 en WO2 gebruikt werd naar "ook zone patroon", "een kleurpatroon als deze" en ik kan opeens niet goed lezen :roll:

Je vraagstelling is sowieso vaag: je trekt een conclusie zonder onderbouwing (zoals aangegeven door het woord "blijkbaar") en vervolgens vraag je "het patroon" (dus niet een soortgelijk patroon) in de volgende oorlog ook om die reden gebruikt is. Maar wat is je vraag nu eigenlijk: of ze dit patroon in WO2 gebruikten om herkenbaar te zijn voor bevriende troepen? Of vraag je jezelf af of dit patroon überhaupt in WO1 in gebruik wat met dat doel? Het is niet verstandig om bij een vraag meteen voort te borduren op een veronderstelling zonder eerst de twijfels over de veronderstelling weg te nemen.

Overigens was de bedoeling van dit soort patronen naar mijn weten om de contouren van het vaar- of voertuig op te breken wat de zichtbaarheid van het object verminderde: camouflage dus.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie

Re: Kleurenpatroon

Bericht door sniper snoop »

Ruimteaapje schreef: Je vraagstelling is sowieso vaag: je trekt een conclusie zonder onderbouwing (zoals aangegeven door het woord "blijkbaar") en vervolgens vraag je "het patroon" (dus niet een soortgelijk patroon) in de volgende oorlog ook om die reden gebruikt is. Maar wat is je vraag nu eigenlijk: of ze dit patroon in WO2 gebruikten om herkenbaar te zijn voor bevriende troepen? Of vraag je jezelf af of dit patroon überhaupt in WO1 in gebruik wat met dat doel? Het is niet verstandig om bij een vraag meteen voort te borduren op een veronderstelling zonder eerst de twijfels over de veronderstelling weg te nemen.

Overigens was de bedoeling van dit soort patronen naar mijn weten om de contouren van het vaar- of voertuig op te breken wat de zichtbaarheid van het object verminderde: camouflage dus.

Aub zeg, hou uw hele speech voor uzelf want uw gesnater ben ik al een paar weken beu! Ik vraag welke betekenis had deze patroon? Was het zoals de Eerste Wereldoorlog om door de vrienden herkend te worden of had het een andere betekenis?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Kleurenpatroon

Bericht door Veltro »

Voor de duidelijkheid: dit patroon bestond dus niet in WO1, maar misschien wel zoiets soortgelijks, echter daar ben ik niet van op de hoogte. Zoals al reeds door Ruimteaapje aangegeven werd dit type camo gebruikt in 1940/41 in het Middellandse Zeegebied en uiteindelijk door General Order GO1272 in December 1941 uitgefaseerd.

En de reden voor deze camo: als voor elke andere camo, men dacht dat dit patroon functioneel camoufleerde tegen ontdekking door de vijand :wink:

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie

Re: Kleurenpatroon

Bericht door sniper snoop »

Eindelijk een antwoord die ik wou, ipv een hele bijbel! Bedankt Veltro. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Kleurenpatroon

Bericht door Ruimteaapje »

sniper snoop schreef:Aub zeg, hou uw hele speech voor uzelf want uw gesnater ben ik al een paar weken beu! Ik vraag welke betekenis had deze patroon? Was het zoals de Eerste Wereldoorlog om door de vrienden herkend te worden of had het een andere betekenis?
Ruimteaapje schreef:Overigens was de bedoeling van dit soort patronen naar mijn weten om de contouren van het vaar- of voertuig op te breken wat de zichtbaarheid van het object verminderde: camouflage dus.
Ik gaf dus gewoon antwoord op je vraag maar waar ik je ook op wees is dat de insteek van je vraag nog altijd fout is. Je vraagt of het zoals de Eerste Wereldoorlog was om herkend te worden door vrienden. Je doet die aanname (zie het woord "blijkbaar") zonder onderbouwing. Als je de vraag stelt of het was zoals in WO1 dan moet je eerst zeker weten dat het in WO1 werkelijk zo was. En niet je aanname met "blijkbaar" onderbouwen. Dat kun je gesnater noemen maar wat ik zeg gaat je duidelijk boven de pet.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Kleurenpatroon

Bericht door PPL »

Vraag beantwoord, topic op slot :)
(om te voorkomen dat we alleen maar onaardig tegen elkaar aan het doen zijn hier)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, ClaudeBot en 0 gasten