Wat is er mis met de 101st airborne division??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Airborne101 »

johan willaert schreef:
Airborne101 schreef:ik denk iemand van 40 die 101st airborne wil verzamelen en gaan re-enacten, dat die geen gezeik krijgt....
Leeftijd is geen criterium voor beoordeling van serieuze verzamelaars/re-enactors... Kennis wel...
ok, daarom probeer ik nu een beetje kennis op te doen :)
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Ruimteaapje »

Kennis komt door ervaring. Niemand kan van een jongen van vijftien verwachten dat hij alles al weet (voor zover je überhaupt mag verwachten dat iemand alles weet). Als je wil leren en openstaat voor kennis dan kom je een heel eind.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Airborne101 »

en dat wil ik nou net, kennis op doen, en meer kennis op doen... en ik hoop dat jullie mij daar een beetje bij helpen :lol:
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door S1991 »

Airborne101 schreef:de m43 blijft gewoon repro, en de boots ook en ook de helm, want om dat ori te kopen, heb ik eerst iets meer geld en kennis nodig;)
gr dion
Dion, je kan gerust een ori M-43 jacket gaan kopen hoor. Ze zijn er wel en niet echt duur. Ben zelf in het bezit van een m-43 jacket en heb er toen maar 40 euro voor betaald (geluk) ik zie ze ook te koop staan voor 125 euro en wel meer, maar dan heb je wel gedateerde met QM labels en betere staat natuurlijk.
Welke boots bedoel je? Als je buckle boots bedoeld, die vind je ook nog wel origineel en als dan betaal je tussen de 100-200 euro voor (bij de meeste) zie ook sommige mensen die ze verkopen voor 200-300 euro. En de jumpboots vind je ook wel, maar daar moet je mee opletten.
Tja, de helmen, die zijn inderdaad al wat moeilijker maar ook prijziger, een mede-verzamelaar heeft een 101st AB M1c shell van het HQ te koop staan en zijn vraagprijs lag rond de 1600 euro.
Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4911
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 59 keer
Ontvangen: 103 keer

101st Airborne Division

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:Bozje moj, dit is de triestste discussie die ik ooit op dit forum heb gezien.
En bleef het nu maar bij één trieste discussie op dit forum. Zoals ik al in mijn eerdere reactie schreef, is er absoluut niets mis met de 101st US Airborne Division. Alleen gaat de commercie rondom deze divisie ons aardig parten spelen. Daar zit 'm nu juist het probleem.
Jongens van 10 of 12 jaar die vandaag de dag naar Saving Private Ryan/Band of Brothers kijken of die één of ander wargame spelen worden "enthousiast" gemaakt om het eens na te gaan spelen. Het zijn kinderen, die op gaan in hun enthousiasme voor iets.
Deze zelfde jongens kennen de macht van het Internet ook. De weg naar dit forum is voor hen via een zoekmachine dan ook snel gevonden. Zij zijn zich er totaal niet van bewust wat een compleet en origineel WOII US para-uniform vandaag de dag kost (als je het al vind). Dit wordt ze tenslotte ook niet verteld in de wargames of in de Saving Private Ryan/Band of Brothers video's. Vanwege het geld zullen ze dan ook snel voor een reproductie uniform kiezen. En dat is iets wat echte WOII verzamelaars dus niet zullen doen. Toch is het goed mogelijk dat er onder deze jongens ook potentiële serieuze verzamelaars zitten alleen zal de tijd het ons leren. Heb dus een beetje geduld met hen en mocht een vraag/reactie van zo'n nieuweling je irriteren negeer deze dan gewoon.

Zelf ben ik ooit ook als 10 jarig jochie begonnen met het verzamelen van militaria. Zo is het met de meesten van ons ook gegaan denk ik. Dat moeten we dan ook niet vergeten. Alleen de ouderen onder ons begonnen met verzamelen in een andere tijd. Onze interesse voor militaria werd niet gewekt door Saving Private Ryan of wargames. Sterker nog, spelcomputers waren er nog niet eens. Het grote voordeel dat wij hadden was dat de WOII militaria nog ruimschoots te verkrijgen was. Oorlogje spelen deden wij met originele WOII militaria! Ook ruilden wij onderling de spullen met elkaar. Ik heb in die tijd echt bananendozen vol WOII webbing e.d. gehad. Mijn moeder werd er soms helemaal gek van. Voor de (jonge) nieuwelingen op dit forum klinkt dit heel onwaarschijnlijk maar toch was dit zo.
Voor de hedendaagse beginnende WOII miltariaverzamelaar is het allemaal heel anders. Sommige objecten kunnen simpelweg niet meer worden verkregen of er moet een bijna astronomisch bedrag voor worden betaald. En dan heb ik nog niet eens over de vervalsingen e.d.
Tegen de enthousiastelingen van het 101ste zou ik willen zeggen; veel origineel WOII militaria van deze bekende Amerikaanse divisie is simpelweg niet meer te verkrijgen. Wat er wel is zit vast in verzamelingen en komt daardoor sporadisch op de verzamelaarsmarkt terecht. Het is al eens meer gezegd op dit forum door een serieuze verzamelaar; “Verwacht geen wonderen!”. Het meeste originele spul is inmiddels superzeldzaam geworden. En dit zal niet veranderen. Er zit nu eenmaal een groot verschil tussen het kijken naar een WOII video(speel)film en het daadwerkelijk verzamelen van WOII militaria. Nogmaals met de 101st US Airborne Division is niets mis. Het is de commercie rondom deze divisie waar veel WOII verzamelaars langzaam aan de buik vol van hebben.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Airborne101 »

omgitsme schreef:
Airborne101 schreef:de m43 blijft gewoon repro, en de boots ook en ook de helm, want om dat ori te kopen, heb ik eerst iets meer geld en kennis nodig;)
gr dion
Dion, je kan gerust een ori M-43 jacket gaan kopen hoor. Ze zijn er wel en niet echt duur. Ben zelf in het bezit van een m-43 jacket en heb er toen maar 40 euro voor betaald (geluk) ik zie ze ook te koop staan voor 125 euro en wel meer, maar dan heb je wel gedateerde met QM labels en betere staat natuurlijk.
Welke boots bedoel je? Als je buckle boots bedoeld, die vind je ook nog wel origineel en als dan betaal je tussen de 100-200 euro voor (bij de meeste) zie ook sommige mensen die ze verkopen voor 200-300 euro. En de jumpboots vind je ook wel, maar daar moet je mee opletten.
Tja, de helmen, die zijn inderdaad al wat moeilijker maar ook prijziger, een mede-verzamelaar heeft een 101st AB M1c shell van het HQ te koop staan en zijn vraagprijs lag rond de 1600 euro.
Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Grt
hey,

ja ik heb ook op Marktplaats en bij clements ook originele jackets gezien van rond de 200 euro.
uiteindelijk zou ik natuurlijk wel een originele willen. maar ik wil liefst eerst voor een beetje basis gaan.
dan maar eerst repro, maar uiteindelijk hoop ik wel op origineel.
dan nog een vraagje,, hoeveel kost een originele m43 broek/trousers? en zijn ze nog te verkrijgen, of beginnen ze echt zeldzaam te worden? ik ben ze eigenlijk nergens tegen gekomen.
en QM is QuaterMaster he, maar wat bedoelen jullie ermee?

gr dion (thx voor de info)
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door mtdr »

Airborne101 schreef: dan maar eerst repro, maar uiteindelijk hoop ik wel op origineel.
Spaar gewoon door tot je een orginele kunt kopen.
Verzamel D-Day Soldbucher.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door jurgen »

Inderdaad, al het geld dat je in repro stukken steekt ben je kwijt, spaar gewoon door tot je een originele kunt kopen, daar heb je veel meer aan.

Eigenlijk moet je gewoon altijd dat advies volgen, koop nooit repro behalve als het puur voor re-enactment is, niemand is zo zot om met originele uniformen door de modder te kruipen.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door S1991 »

Airborne101 schreef:
omgitsme schreef:
Airborne101 schreef:de m43 blijft gewoon repro, en de boots ook en ook de helm, want om dat ori te kopen, heb ik eerst iets meer geld en kennis nodig;)
gr dion
Dion, je kan gerust een ori M-43 jacket gaan kopen hoor. Ze zijn er wel en niet echt duur. Ben zelf in het bezit van een m-43 jacket en heb er toen maar 40 euro voor betaald (geluk) ik zie ze ook te koop staan voor 125 euro en wel meer, maar dan heb je wel gedateerde met QM labels en betere staat natuurlijk.
Welke boots bedoel je? Als je buckle boots bedoeld, die vind je ook nog wel origineel en als dan betaal je tussen de 100-200 euro voor (bij de meeste) zie ook sommige mensen die ze verkopen voor 200-300 euro. En de jumpboots vind je ook wel, maar daar moet je mee opletten.
Tja, de helmen, die zijn inderdaad al wat moeilijker maar ook prijziger, een mede-verzamelaar heeft een 101st AB M1c shell van het HQ te koop staan en zijn vraagprijs lag rond de 1600 euro.
Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Grt
hey,

ja ik heb ook op Marktplaats en bij clements ook originele jackets gezien van rond de 200 euro.
uiteindelijk zou ik natuurlijk wel een originele willen. maar ik wil liefst eerst voor een beetje basis gaan.
dan maar eerst repro, maar uiteindelijk hoop ik wel op origineel.
dan nog een vraagje,, hoeveel kost een originele m43 broek/trousers? en zijn ze nog te verkrijgen, of beginnen ze echt zeldzaam te worden? ik ben ze eigenlijk nergens tegen gekomen.
en QM is QuaterMaster he, maar wat bedoelen jullie ermee?

gr dion (thx voor de info)
Bij Clements zou ik de originele niet halen als ik jou was :P
Vind hem namelijk toch wel redelijk duur, en er is een andere site waar je meen ik M-43 jackets krijgt voor 125 euro origineel en wat meer dacht ik.
Ga inderdaad eerst voor de basisuitrusting om alles origineel te krijgen. Dan ga je pas eens kijken hoe wil je je trooper samen stellen. M-43 jacket met M-43 trousers met extra pockets of gewoon zonder de extra pockets.
De repro moet je inderdaad kopen als je echt alleen re-enactment wilt doen ! De M-43 trousers met extra pockets beginnen inderdaad al redelijk zeldzaam te worden ongeveer 1500-2000 euro voor een broek meen ik. Heb een keer gehoord dat iemand de trousers had en op een beurs stond, maar die was natuurlijk al weg voordat die het kraampje zag (onderlinge verkoop).
QM is inderdaad QuarterMaster, hier bedoelen ze mee waar ze de kleding gehaald hebben. Zo heb je bijvoorbeeld QM Philadelphia, dus ze zijn naar de QuarterMaster in Philadelphia gegaan om de jas/broek te kopen en dragen. Als het niet helemaal duidelijk is kan je aan Johan Willaert vragen. Hij weet er meer vanaf dan ik ! En een goede aanrader. Koop de boeken GI Collector's Guide Volume 1 en Volume 2 bij http://www.paratrooper.fr (ga ik ze me ook bestellen) kosten namelijk beiden €88,95 excl. verzending, en zijn echte aanraders !
Mocht je nog wat willen weten, PB me maar, of voeg me toe op msn (vraag even per PB dan).

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Airborne101 »

hey,

ik wil graag later mee doen met mock battles, en dus lopen, en verenigingen joinen. het is niet dat ik graag wat wil hebben wat 1000 euro kost, en dan dat gene in een vitrine leg, en dat dat ding dan daar 10 jaar blijft liggen...

ik dacht zelf aan origineel, wat niet al te veel kost, neem nou zo'n usm3 knife + usm6 leather scabbard origineel, 650, tot 1000 euro hoorde ik op het forum, zelf gezien voor 950!
dan denk ik wel dat ik eerst voor een repro van 55 euro ga.
voor kleinere leuke dingen, zoals met name de webbing, en personal stuff.
en zoals ik al zei heb ik nu een repro helm, en die hou ik nog wel ff, omdat als ik een originele wil kopen, meer geld en veel meer kennis nodig heb.

en thx voor de site, ooit een x langs gekomen, maar wist niet dat er zoveel leuk spul op stond. ik word 5 februari 16 dus weet al paar leuke cadeautjes zeg maar :P
en de collectors guides zitten er ook bij.. ik was er al naar op zoek, johan willaert heeft me vertelt hoe belangrijk die boeken zijn.

gr dion _/-\o_
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door mtdr »

Airborne101 schreef:dan denk ik wel dat ik eerst voor een repro van 55 euro ga.
Voor die 55 euro kun je beter een goed boek kopen bijvoorbeeld, of het kan tevens het begin zijn van die 950 euro. Repro is weg gegooid geld als je het in je verzameling wil doen, maar dat is mijn mening.
Verzamel D-Day Soldbucher.
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Airborne101 »

mtdr schreef:
Airborne101 schreef:dan denk ik wel dat ik eerst voor een repro van 55 euro ga.
Voor die 55 euro kun je beter een goed boek kopen bijvoorbeeld, of het kan tevens het begin zijn van die 950 euro. Repro is weg gegooid geld als je het in je verzameling wil doen, maar dat is mijn mening.
ok, maar als ik zeg maar de boeken heb.
als ik dan zo'n knife met scabbard koop, vind ik het ten 1e al tof dat ik zo'n ding in huis heb, en ten 2e je kan hem altijd verkopen voor een mooi prijsje als je uiteindelijk voor een originele wilt gaan.
en geloof me, als ik voor een originele usm3knife + usm6 leather scabbard ga, dan ben ik 18+.

maar ieder zijn eigen mening :wink: iemand die me nog van dit idee af kan halen (als ik een beetje fout kijk zeg maar)??

gr dion
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door mtdr »

Repro word alleen maar minder waard, je zult er waarschijnlijk geen betere prijs voor krijgen lijkt me...?
Verzamel D-Day Soldbucher.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door S1991 »

Airborne101 schreef: als ik dan zo'n knife met scabbard koop, vind ik het ten 1e al tof dat ik zo'n ding in huis heb, en ten 2e je kan hem altijd verkopen voor een mooi prijsje als je uiteindelijk voor een originele wilt gaan.
Wordt heel moeilijk om ze te verkopen voor een goed prijsje. Had het zelfde probleem ;)
Kreeg ze bijna niet kwijt.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat is er mis met de 101st airborne division??

Bericht door Airborne101 »

omgitsme schreef:
Airborne101 schreef: als ik dan zo'n knife met scabbard koop, vind ik het ten 1e al tof dat ik zo'n ding in huis heb, en ten 2e je kan hem altijd verkopen voor een mooi prijsje als je uiteindelijk voor een originele wilt gaan.
Wordt heel moeilijk om ze te verkopen voor een goed prijsje. Had het zelfde probleem ;)
Kreeg ze bijna niet kwijt.
mmm,, ok... ja dat zie ik wel,, heel veel repro's worden aangeboden... vaak voor 55,00
en dan worden ze steeds minder waard ja...

ik denk dat ik wel voor een originele ga ja :wink: later he :P ik moet eerst ff wat sparen zeg maar :wink:

gr dion _/-\o_
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast